Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Smart val att köpa begagnad(e) server

Jag har gått och grubblat på om det är en bra idé att köpa detta moderkort+processorer+512mb minne, dual:D

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=30352268

Hittade lite info om överklockning:
http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx (sidan 3)

Jag ska använda den som server (eftersom det är en server), har haft planer på en filserver men jag är inte säker. Jag har hört att minnesfrekvens och bussfrekvens spelar mindre roll för servrar än för ett "vanligt" system. stämmer det?

Moderkortet saknar kylfläns/fläkt på nordbrygan, jag har hört att det ska vara enkelt att sätta dit men jag har aldrig gjort det, svårt?

Har även planer på denna server, säljs av samma säljare så jag kanske kan få kombofrakt:D

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=30352305

Jag har även hittat drivrutiner så jag har allt klart, fast dem visar jag er inte för då kanske ni "stjäl" servrarna:D

Tack för svar!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

köp mitt istället http://www.sweclockers.com/market_show.php?id=33131

K7D Master är inte så kräsen när det gäller olika steppningar på processorerna, men det måste vara samma typ av kärna och hastighet (t.ex. 1800+ Palomino)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hmm, men då är det inga processorer och inget minne eller nätverkskort, grafikkort, firewire. Sånt spelar roll också
Tyvärr anser jag att följande i annonsen på tradera är mer prisvärt, fast jag har inte bestämt mig för att köpa följande i annonsen på tradera men det lutar åt det.

- 512mb DDR Jetram
- USB-kort med 2st USB-portar samt 2st Firewireportar
- Nätverkskort
- Grafikkort 8mb
- CPU-fläktar

Men 700kr är ett bra pris medtanke på att det är nytt.

Men om man kollar på det jag funderar på så kan man göra en sådan här kalkyl.

Moderkort: 400kr
Processor1: 350kr
Processor2: 350kr
Minne: 200kr
Nätverkskort, grafikkort, cpu-fläktar, usb/firewirekort: 95kr
Totalpris: 1395kr
Det är ett riktigt bra pris för allt!

Jag har hört med säljaren lite då jag undrade över processorerna, säljaren sa att det var "palmolin" (eller dylikt, kommer inte ihåg exakt vad den hette) kärnor, bra/dåligt?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

ska du ha den i ditt hemmanätverk så klarar du dig bra med p3 800 servern

själv har jag en gammal Intel server med 2st P3 550Mhz som jag använder som brandvägg (Kerio Winroute Firewall), filserver, printserver, webserver (IIS) och som OP Win2003 Server och det klarar den bra.. processorerna är aldrig överbelastade.. har dock bara 8Mbit dsl och 100Mbit Lan.. i skrivande stund används 376Mb av 640Mb minne

så om du har snabbare tex BBB 100/10 och gigabit Lan så lär ju processor belastningen öka markant.. även kraven på snabba hårddiskar ökar...

Permalänk

Om man kör dessa två processorer (dvs. 2xAMD Athlon på 1,6ghz var) - Innebär det då att det där systemet presterar sammanlagt som tex. en saftigt överklockad AMD 64 3xxx+ på 3,2ghz då?

Edit: Stavfel

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

finns ju program och spel som utnyttjar dubbla processorer och då får man ju en rejäl skjuts.. men det blir nog ändå inte ens nära en A64 3200+
och i program och spel som inte utnyttjar dubbla processorer så ligger den långt efter men jag kan ju ha fel.
Mina 2st P3 550Mhz var betydligt långsammare än min Celeron 850Mhz i allt som inte hadde stöd för dubbla processorer..