Dell-datorer med AMD-processorer i höst?

Permalänk
Medlem

Jag gillar dell.
Billigt, långsamt, stabilt och bra kringutrustning.

Men det är bara min erfarenhet..

Permalänk
Medlem

De som mest köper Dell är oftast de lite äldre typ 40år som inte kan så mycket om datorer och vill köpa nåt till sina barn och/eller till sig själva för att de vill komma ut på internet o så.

Hyffsat för dem då jag har för mig att man kan ta på platsen garanti då dell kommer och lagar datorn på plats. På så sätt så behöver de inte bekymra sig så mycket när det inte funkar som det ska.(som när dom fått virus som de inte kan fixa eller de helt enkelt pillat lite mycket på inställnigarna^^)

Men för oss lite mer kunniga så är det ju ren skit. Speciellt med specialmoderkorten. Men det är ju alltid bra om AMD lyckas plocka några extra marknadsandelar av detta! konkurens är alltid bra för oss kunder:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
[B]Men att vara bäst i dem lägsta divisionerna gör en ändå inte till topspelare...

Har någon hävdat det? Majoriten av sveriges befolkning vill ha en dator som fungerar, de kräver inte Alienware dator eller hemmabygge för 40 000:-

Citat:

Eller så var det för att man itne får göra nått annat än att fixa hela tiden, och ofta misslycka med tillochmed det p.g.a. specialprylar som implementerats bara för att vara störiga. [/B]

Avinstallera Norton så ser jag inga större problem sen.

Permalänk

Märkesdatorer får alltid skit på hårdvaruforum, eftersom vi som hänger på de forumen ofta vill kunna mecka så mycket som möjligt med datorn. Tyvärr så förhindrar märkesdatortillverkarna ofta detta med specialmoderkort, udda format på nätaggregat och andra komponenter, vilket låser in kunden att köpa delar från märkesdatortillverkaren. Special-BIOS utan överklocknings/underklocknings-möjligheter är ett annat otyg.

Det har blivit bättre på den fronten, men fortfarande förekommer det.

Även om Dell's konfigurator erbjuder många alternativ har man större möjlighet att specialanpassa en dator som man väljer alla komponenter själv.

I övrigt så funkar säkert Dell, HP, Fuijutsu-Siemens m.fl. alldeles utmärkt för de som inte har behov av någon specialanpassning. Jag har personligen haft bra erfarenheter av märkesdatorer i jobbet, men jag skulle aldrig köpa en för hemmabruk (vill välja sjäv exakt vad som skall finnas i burken och bygga speciellt för mina behov).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Dimension 9150 för flickvännens räkning.

Att köpa en Dell-dator innebar för mig att:

Jag slapp sitta och jämföra prestanda/pris på en massa hårdvarusajter. (Man tenderar att alltid vilja optimera in absurdum vilket tar tid)
Jag slapp slita mitt hår för att få den tyst. Fick ett btx-chassi med enorm kylfläns och tysta fläktar redan från början.
Alla drivrutiner och allt sådant är klart och installerat redan från början.
Hon fick en schysst licens till Windows så man kan använda windows update fullt ut.

Tidigare har jag alltid byggt mina datorer själv, bytt ut fläktar mot tystare fläktar och bytt ut moderkortsfläktar mot flänsar och försökt styra luftflödet genom lådan. På sistone har jag dock allt mer tilltalats av Dells "Specialchassin" som redan från början designats för att få bra och tyst luftflöde. Ta tex en optiplex-maskin, du kan knappt höra att den är på.

Nu är ju detta ett forum för folk som gilllar att plocka själva för man har det som hobby. Men det blir bara löjligt när en del hasplar ur sig vad som helst om Dell bara för att det är vad som förväntas. -Var alltid pragmatisk och fall inte för märkesreligion eller gamla sanningar.

Permalänk
Medlem

Visst sågas märkesdatorer av många på dessa forum utan anledning. Men många är fortfarande lite av fuskbyggen. Inte bra konstrution på lådan och hårdvara mest för att de ska låta bra inte för att passa användarna. Man sparar inte så mycket pengar på att bygga skälv, även om man vet vart man ska handla. Skillnaden är att man får mer kan välja kvalite rakt igenom. Vilket gör att man kan ha kvar chassit, tangenbordet musen och skärmen även när hårdvaran börjar bli seg och långsam.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Är det något fel på kvalitén på Dells prylar? Sen vet man ju komponterna är rejält testade ihop så man slipper få minnen som inte passar till moderkortet osv (vilket faktiskt kan hända annars).

Permalänk
Medlem

Nej det är inget fel på dells datorer. Dom fungerar utmärkt!!
Jag har haft min i 3,5 år och det ända som har hänt är att hd:n tappa all data en gång men det var bara att formatera och allt va bra igen.
Två kompisar köpte en dell samtidigt och deras har fungerat felfritt.

Kan man inget om datorer är dell det givna valet tycker jag.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Jag har till exempel sett en märkesdator med en Celeron 2,4 mzh processor... alltså en hyfsad dator... men den var utrustad med 128 mb ram! Borde fan vara brottsligt, den var jätteseg vad man än gjorde den datorn.

De finns undantag, men många märkesdatorer har inte tillräcklig kvalite eller dimentionerad på kylning, och börjar låta en massa när man använder dom till lite mer krävande saker... Man får ofta inte tysta hårddiskar är ett annat exempel. Men om man inte kan så är till exempel dell ett bra alternativ eftersom de brukar vara ganska bra pris på. Men riktigt välbyggda skulle jag inte kalla dom.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Jag tror inte Dell säljer nånting med mindre än 512MB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Då ska jag översätta till dig:

Jag anser att en delldator är lika ointressant oavsett processor som sitter i den. Kvalitet och innovationsgrad är lika med noll.

Var det lättare att ta till sig?

Din översättning hjälpte. Det förändrar dock inte det faktum att det första inlägget du skrev var på en förbubertal och ganska korkad nivå, i synnerhet gällandes språket.
Var det lättare att ta till sig gällandes mina första kommentarer?

Tillbaks till topic, annat tjafs via PM.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

min erfarenhet som datorbyggare/reperatör är att Dell
låser sina kunder.
Ska man byta ut/uppgradera en sak får man glatt köpa prylarna
direkt från Dell.

PrisEx: 1Gb minne för "Bara 2145:- Spara 1500:-!!!" Eh, ja samma minne kostar
max 1000:- i vilken butik som helst annars.

Vi har haft inne Dellmaskiner som icke startar/fungerar pga de mest små saker.
Bärbara datorer som ICKE sk funger med en helt vanlig USB-mus/tangentbord.

Numera tar vi inte på oss hårdvarujobb på en Dell.

OffT: Dell är no#1 på min "Mest hatade saker"-lista.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Får jag fråga var du jobbar? Läst innan i hässleholm i 2år och har ett fåtal kunder i hässleholm nummera ;).

Åsikterna om Dell är vi dock inte överens om då jag under de senaste åren ALDRIG har haft problem med standard minnen, hårddiskar, dvdenheter eller grafikkort till Dell maskiner. Och har man börjat fundera på att byta moderkort är det endå antagligen dags för en ny dator. Perfekt med Dell till folk som bara vill ha något medelmåttligt.. Fast även Dells moderkort är väll standard mini-ATX, eller har jag fel?

Edit: Fast de har ju några minidatorer med slimmad dvd, minipci och så som inte är så roliga visserligen.

Permalänk
Medlem

jag jobbar på ett eget företag i Höör.

grafikkort & hdd:s är inga större problem.
Men särskilt minnen & modem har en tendens att inte
fungera i Dells maskiner.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Discokungen

Hur fungerar prestandan med Dell för företag? Ligger det en massa program som sölar ner datorn eller är det bara en myt?

Mvh a fellow skånebo

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
jag jobbar på ett eget företag i Höör.

grafikkort & hdd:s är inga större problem.
Men särskilt minnen & modem har en tendens att inte
fungera i Dells maskiner.

Får jag undra vad du har för märken på minnen och modem som inte funkar?

Då de flesta minnen och modem jag använt funkar ypperligt i alla märkesdatorer jag träffat på.

Fast iofs, alltid lätt att snacka skit om konkurrenterna..

Flamso Kristianstadsbo till o med ;). Ser att du går på gymnasiet, österäng får man väll hoppas?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Flamso Kristianstadsbo till o med ;). Ser att du går på gymnasiet, österäng får man väll hoppas?

Inte då. Jag går (ironiskt nog) på HTS, Hässleholms Tekniska Skola

Använder ni Dellar på jobbet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Lurcazzus:

det är mest Kingston & PQI på minnen och blandat på modem.

Flamso:

HTS äger!
2002-2005! hehe

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Inte då. Jag går (ironiskt nog) på HTS, Hässleholms Tekniska Skola

Använder ni Dellar på jobbet?

Ahh, också läst där, fast YHSYD.

Jag har eget företag som IT-konsult/IT-tekniker, så jag jobbar med lite allt möjligt ;). Dell är betydligt bättre än mycket av de lokala PC-byggarna här, det kan jag ju säga i vart fall ;).

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ahh, också läst där, fast YHSYD.

Jag har eget företag som IT-konsult/IT-tekniker, så jag jobbar med lite allt möjligt ;). Dell är betydligt bättre än mycket av de lokala PC-byggarna här, det kan jag ju säga i vart fall ;).

Till företag hade jag lätt köpt en dell istället för en dator på datorbaronen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld