Permalänk
Medlem

fick mitt bredband borta idag. Stabilt och enkelt att installera.
Lite dumt dock att vodafones mobile connect visar hur mkt data varje session är på men inget sammanlagt, är som tidigare sagt lite drygt att ha saldot i kr via telenor.se

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Jahapp - nu är jag lite misstänksam. Har haft mitt Bredband Borta några veckor och lattjat lite med det vid tre tillfällen på jobbet, bara surfat kanske 10 min per tillfälle på Swec, Aftonbladet och några till, plus lite mail. Absolut inte MSN eller något annat som tuggar mot nätet igång.

Gick idag in på Telenors sida för att kolla hur mycket jag hade förbrukat, det finns ingen MB-räknare utan bara ett saldo. Jag har 397:- kvar! Alltså har jag förbrukat lite drygt 200 MB! (0.5 kr/MB). Detta stämmer ju inte på långa vägar, jag har sammanlagt kanske surfat i 30 min, skickat tre vanliga mail och tagit emot sex st. Har skrivit ett mail till Telenor, får se var detta slutar...

Har inte fått svar, däremot är mitt saldo ändrat till 489:-, alltså har det varit något fel. Det känns mer rimligt att jag har förbrukat 11:- istället för 103:-!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Såja, nu har man beställt Bredband Borta, hoppas det kommer snart och inte inom två veckor :E

Någon som vet hur pass framtidssäkert kortet är? Har det stöd för hsdpa (a.k.a. 3G Turbo)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
Såja, nu har man beställt Bredband Borta, hoppas det kommer snart och inte inom två veckor :E

Någon som vet hur pass framtidssäkert kortet är? Har det stöd för hsdpa (a.k.a. 3G Turbo)?

Enligt tidigare specifikationer så har det inte stöd för detta. Men även om
det finns stöd för hsdpa, så är ett sådant kort inte direkt framtidssäkert.
Beror iofs på vad man menar med framtid, men knappt har operatörerna
börjat implementera hsdpa, nu börjar man flagga för hsupa... Så då är
ju ens hsdpa-kort ändå begränsat

Att man aldrig får vara riktigt nöjd

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Gäller samma pris när man surfar via GPRS om man inte skulle ha 3G-täckning alltid dårå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Gäller samma pris när man surfar via GPRS om man inte skulle ha 3G-täckning alltid dårå?

Ja, samma pris gäller.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

doolar: Hur många arbetsdagar tog det tills du fick paketet? Sitter ivrigt och väntar
Det står inget på BBB's webbsida om leveranstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
doolar: Hur många arbetsdagar tog det tills du fick paketet? Sitter ivrigt och väntar
Det står inget på BBB's webbsida om leveranstid.

Jag beställde samma dag som erbjudandet kom, tror jag hade paketet ungefär 14 dagar senare. Kanske går snabbare nu då tjänsten funnits någon månad!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Men surt sa räven när han också ville ha "Bredband Borta"!

Vad finns det för alternativ till oss som inte har Bredbandsbolaget? Skulle också vilja ha tjänst som "Bredband borta".

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Men surt sa räven när han också ville ha "Bredband Borta"!

Vad finns det för alternativ till oss som inte har Bredbandsbolaget? Skulle också vilja ha tjänst som "Bredband borta".

Operatören Tre har 3G-kort för 199 kr/mån för 1GB trafik.
Överstigande trafik debiteras, men max upp till 499 kr/mån.

Dessa kort är intet nytt under solen. Det är helt enkelt så att BBB har
paketerat en tjänst och erbjuder till sina befintliga bredbandskunder.
Så själva kortet är ingen nyhet. Tre har haft det till sitt nät i flera år,
även Vodafone har haft det i flera år. Tele2 har också ett erbjudande
på dessa kort.

Telia kanske man ska strunta i, eftersom dom är för dyra
för den enskilde konsumenten. Detta har väl i och för sig sina naturliga
orsaker. Telia hyr ju in sig i Tele2-s 3G-nät, eftersom Telia inte har licens
för ett eget 3G-nät (det är därför man så hårt pushar för EDGE - även
kallat "turbo GSM").

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Operatören Tre har 3G-kort för 199 kr/mån för 1GB trafik.
Överstigande trafik debiteras, men max upp till 499 kr/mån.

Dessa kort är intet nytt under solen. Det är helt enkelt så att BBB har
paketerat en tjänst och erbjuder till sina befintliga bredbandskunder.
Så själva kortet är ingen nyhet. Tre har haft det till sitt nät i flera år,
även Vodafone har haft det i flera år. Tele2 har också ett erbjudande
på dessa kort.

Telia kanske man ska strunta i, eftersom dom är för dyra
för den enskilde konsumenten. Detta har väl i och för sig sina naturliga
orsaker. Telia hyr ju in sig i Tele2-s 3G-nät, eftersom Telia inte har licens
för ett eget 3G-nät (det är därför man så hårt pushar för EDGE - även
kallat "turbo GSM").

Telias är väl iofs ganska billigt, surfa hur mkt du vill på kvällar och helger för 89 kr/mån. Inget annat som är i närheten av det, jag kan tänka mig att det är på kvällar och helger det används mest dessutom. Iaf för oss privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Telias är väl iofs ganska billigt, surfa hur mkt du vill på kvällar och helger för 89 kr/mån. Inget annat som är i närheten av det, jag kan tänka mig att det är på kvällar och helger det används mest dessutom. Iaf för oss privatpersoner.

Det är onekligen ett bra pris, jag är använder dock mitt Bredband Borta så sällan så jag tror att kontantkortet är en bättre idé för mig. I nuvarande takt kommer jag inte att förbruka 1 GB på ett år...

Jag antar dock att det är som med alla andra kontantkort, att man måste ladda minst en gång om året. Men det kommer jag ju att göra haha.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Operatören Tre har 3G-kort för 199 kr/mån för 1GB trafik.
Överstigande trafik debiteras, men max upp till 499 kr/mån.

Dessa kort är intet nytt under solen. Det är helt enkelt så att BBB har
paketerat en tjänst och erbjuder till sina befintliga bredbandskunder.
Så själva kortet är ingen nyhet. Tre har haft det till sitt nät i flera år,
även Vodafone har haft det i flera år. Tele2 har också ett erbjudande
på dessa kort.

Telia kanske man ska strunta i, eftersom dom är för dyra
för den enskilde konsumenten. Detta har väl i och för sig sina naturliga
orsaker. Telia hyr ju in sig i Tele2-s 3G-nät, eftersom Telia inte har licens
för ett eget 3G-nät (det är därför man så hårt pushar för EDGE - även
kallat "turbo GSM").

Telia hyr inte in sig i Tele2s nät.
Telia och Tele2 byggde nätet ihop.
Dom båda äger precis lika stor rätt till nyttjande i nätet.

Och som redan sagt, 89:- sen fritt kvällar / helger. Är sjukt billigt.
I alla fall för mig, som använder det i stort sett 4h om dagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Telia hyr inte in sig i Tele2s nät.
Telia och Tele2 byggde nätet ihop.
Dom båda äger precis lika stor rätt till nyttjande i nätet.

Jo, Telia hyr in sig. Men man är med och bygger och har en överenskommelse som gör att man har ganska vidsträckt nyttjanderätt.
Licensen är dock inget Telia kommer åt, eftersom ett av de grundläggande kraven när staten delade ut licenserna, var att man INTE fick överlåta eller sälja eller gå ihop med annan aktör för att på så sätt kunna "sälja" licensen som man fått gratis (i andra länder fick operatörerna betala ganska mycket för de åtråvärda frekvenserna).

Det enda förfarande som tillåtits har varit att en operatör som tilldelats en licens antingen fullföljt åtagandet. Eller återlämnat licensen för att man på nytt ska kunna ge denna till annan akttör utan att det sker till försäljning.

Alla som är insatta i licensieringen, vet vilken kalldusch det var för Telia. Dom var ju ganska kaxiga och offensiva under upphandlingen och gick ut i media och menade i stort att det vore skandal om dom inte blev en av de som skulle få en licens. Sen när dom stupade på mållinjen så drogs det igång överklaganden etc. Vilka man dock inte nådde framgång med.

Därefter låg man lågt ett tag och tvingades se sin framtid i någon form av samarbete med annan aktör som fått licens. Dessutom började man jobba stenhårt med GSM-varianten EDGE, som är en nödlösning. Ungefär som att idag slå sig för bröstet och börja leverera ISDN...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Ok, och vad f*n har Telias vara eller icke vara i 3G-licenshögen med topic att göra? Och ja, mitt Bredband Borta rullar fortfarande på fint!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Telia hyr inte in sig i Tele2s nät.
Telia och Tele2 byggde nätet ihop.
Dom båda äger precis lika stor rätt till nyttjande i nätet.

Och som redan sagt, 89:- sen fritt kvällar / helger. Är sjukt billigt.
I alla fall för mig, som använder det i stort sett 4h om dagen.

Funkar det bra för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Funkar det bra för dig?

Inte haft några som helst problem, visserligen rör jag mig mest i städer, men även en del på landsbyggden, och fungerar ypperligt där med.

Permalänk
Medlem

Mitt paket har ankommit, nu behöver jag bara hämta ut det. Alltså tog det tre arbetsdagar för den att komma, mycket bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Ok, och vad f*n har Telias vara eller icke vara i 3G-licenshögen med topic att göra? Och ja, mitt Bredband Borta rullar fortfarande på fint!

Har du någon koll på om Bredband Borta går bra att använda senare, även om man slutar som kund hos BBB:s ordinarie bredbandstjänst framöver?

Försöker leta rätt på info, och ska även maila BBB framöver, men du kanske har koll om du plöjt igenom den information som finns.

Edit: Hmm... nu när jag tittat runt litet så verkar det orimligt att så skulle vara fallet. Nåja, jag får väl stanna hos bbb när jag flyttar helt enkelt... dags å beställa Bredband Borta.

Permalänk
Medlem

Helt underbart!

Sitter med kortet i datorn nu, det går grymt snabbt måste jag säga. Bra mycket snabbare än jag hade hoppats på.
Det var någon som sa att det endast gick att se i Kr hur mkt man hade förbrukat, men jag ser här i kB (eller MB, har inte gått över 1MB än)... men jag kan ha misstolkat något
Den visar hur mycket man förbrukat inom "GPRS/EDGE" och "3G/HSDPA".
Underbart!

anno: För mig verkar den visa hur mycket jag förbrukat inom en månads period (står 01 Juli 2006 - 31 Juli 2006).

doolar: Jag sökte lite om kortet på nätet och såg att det ska ha en WLAN-radio i sig, men Vodafone säger inget om det. Har du någon aning om kortet vi kör med är någon specialversion där de har tagit bort WLAN-stödet?
Option Fusion UMTS GPRS 3G ska kortet heta, och det ska stödja WLAN.

Edit: Har nu suttit ett tag och sök efter info om kortet och det är minst sagt imponerande! Men jag förstår inte varför Vodafone Sverige (i Tyskland har de det) inte har WLAN-funktionen aktiv.

Kortet har inte bara stöd för GPRS och 3G, det stödjer även WLAN och HSDPA (men kräver "firmware upgrade" för att detta ska fungera enligt en recensent).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir

Den visar hur mycket man förbrukat inom "GPRS/EDGE" och "3G/HSDPA".

Offtopic:
Vodafone har väl inte EDGE?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

->Skrivkramp: Har inte kollat huruvida man får samma pris om man slutar som kund hos BBB, dock har jag för mig jag har sett någonstans att man får Telenors ordinarie taxa om man inte är BBB kund längre, men jag är absolut inte säker på detta.

->Soir: Detta med WLAN hade jag ingen aning om! Nu har jag ju inbyggt WLAN i min laptop, men det är ju ändå en nice feature om det finns, man vet ju aldrig i vilken burk man behöver använda kortet! Om det är en firmware så kanske det går att flasha om?

EDGE-stöd hade ju varit trevligt, även om det än så länge bara är Telia som stödjer det. Telenor kanske börjar göra det också, man vet ju aldrig!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Litet bidrag till tråden:

Jag har testkört "Bredband borta"-tjänsten i några veckor nu och är väl sådär halvnöjd. Hade främst tänkt använda tjänsten på sommarstället på västkusten men det visade sig förstås att den enda operatör som saknade vettig täckning i området är Telenor - ingen 3G och endast en "plopp" på GPRS-täckningen. Maxtäckning på alla de andra - lite surt. Jag satt dock och åkte bil tur och retur mellan Göteborg och Stockholm i förra veckan och hade 3G-täckning i stort sett hela vägen. Det var mer imponerande.

Permalänk
Medlem

doolar: Men jag har börjat tvivla, tydligen har Vodafone en massa sånna här kort där de har olika moduler i sig, vissa har stöd för WLAN/HSDPA och andra inte. Jag börjar misstänka att vi har ett av de som inte har stöd för det, men jag ska ta kontakt med Vodafone/Telenor och fråga hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
doolar: Men jag har börjat tvivla, tydligen har Vodafone en massa sånna här kort där de har olika moduler i sig, vissa har stöd för WLAN/HSDPA och andra inte. Jag börjar misstänka att vi har ett av de som inte har stöd för det, men jag ska ta kontakt med Vodafone/Telenor och fråga hur det ligger till.

Ja verkar så, jag gjorde en snabb sökning igår på Google och på Options webbplats, hittade massor med olika kort. Så jag ska villigt erkänna att jag gav upp eftersom jag redan har WLAN i laptopen.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Hur är det med svarstider?
Mycket besviken på mit 3G kort (som dog inte är ifrån BBB), där jag har svarstider på ca 300 ms, oavsett vart jag är.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

ZyberZone: Jag pingar 200ms mot SUNET, har väll att göra med tekniken samt att jag är nog en bit ifrån masten, har mellan tre och fyra av fem pluppar på mottagning, sitter inomhus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Jo, Telia hyr in sig. Men man är med och bygger och har en överenskommelse som gör att man har ganska vidsträckt nyttjanderätt.
Licensen är dock inget Telia kommer åt, eftersom ett av de grundläggande kraven när staten delade ut licenserna, var att man INTE fick överlåta eller sälja eller gå ihop med annan aktör för att på så sätt kunna "sälja" licensen som man fått gratis (i andra länder fick operatörerna betala ganska mycket för de åtråvärda frekvenserna).

..

Därefter låg man lågt ett tag och tvingades se sin framtid i någon form av samarbete med annan aktör som fått licens. Dessutom började man jobba stenhårt med GSM-varianten EDGE, som är en nödlösning. Ungefär som att idag slå sig för bröstet och börja leverera ISDN...

Fel.
Svenska UMTS-nät AB kontrollerar licensen, Telia och Tele2 äger 50% vardera. De ville köpa Orange licens också, men det fick de inte.
Anledningen att de satsar på EDGE är att 3G är för dyrt i glesbygden, kräver för många master för att täcka en viss yta.

-

Vad får ni för överföringshastigheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Fel.
Svenska UMTS-nät AB kontrollerar licensen, Telia och Tele2 äger 50% vardera. De ville köpa Orange licens också, men det fick de inte.
Anledningen att de satsar på EDGE är att 3G är för dyrt i glesbygden, kräver för många master för att täcka en viss yta.

-

Vad får ni för överföringshastigheter?

Jag fick för mig att telia inte har någon licens alls men sammarbetar med Tele2?

Edit:
Jo, det verkar så. Att de bygger ett gemensamt 3g-nät betyder inte att telia har en licens. http://susning.nu/3G-licens.
Informationen som Andreas har brukar alltid stämma så det kändes fel att han skulle ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Vad får ni för överföringshastigheter?

Jag maxade den teoretiska hastigheten igår, så jag blev ganska nöjd
Testade dra ner en fil från SUNET, gick i 48kB/s.