Permalänk
Medlem

Passivt vattenkylningssystem

Hej!

Sitter och försöker knåpa ihop ett så tyst system som möjligt. Eftersom dator producerar för mycekt värme för att köra helt passivt (eftersom luften står stilla så blir det ändå oerhört varmt utan en fläkt elelr två somm suger ut luften) så har jag nu funderat på en annan, både ovanligare och lite krångligare lösning.

Vattenkylning. Sög länge på tanekn att skaffa zalman reserator, men eftersom detta skulle innebära att jag blir tvungen att släpa runt på ännu en klump närj ag ska flytta datorn så kastade jag den idé, och upptäckte då http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=H2O-501079

Denna har jag altså tänkt montera på sidan av chassit, är lycklig ägare till ett Thermaltake kandalf-chassi. Någon som ahr några tips om detta? Hur jag ska gå tillväga osv.

Sedan kommer nästa problem: processor, nordbrygga och grafikkort ska kylas.

Processorn har socket 939 och är en amd64 x2 4200+

grafikkortet är ett gainward geforce 6800gs, som sitter precis över vipsetet så att det blir omöjligt att kyla chipsetet med vadsomhelst, jag upptäckte genast http://www.webhallen.com/prod.php?id=54256 som nog borde passa bra.

Vilka block bör jag använda till grafikkort och procesor? Har letat men itne funnit några direkt toppenpryttlar, så jag vänder mig istället till dem som sysslat med sånt här sedan barnaben.

Och eftersom poängen med kylningen är att det ska bli ett tyst system så är alla andra tips på tysta pumpar och eventuella andra mojängerj ag kan ha glömt. Chassit är "förberett för vattenkylning" (fästhål för pump i golvet och sånt) så bring it on!

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem

Att dagens datorer inte går att kyla passivt är inte riktigt sant. En vanlig radiator kanske inte räcker men en som är konstruerad för att dra nytta av luftflödet som uppstår vid konvektion ska klara av det. Det blir dock oftast dyrt, stort och bökigt och ger sällan speciellt bra prestanda.

Innan du bestämmer dig för att köra helt passivt tycker jag du ska testa att köra en Yate Loon D12SL-12 eller Nexus real silent fläkt på riktigt låg spänning, så pass låg så den nästan inte går igång. Några bra fläktar på så pass låg spänning räcker oftast för att kyla det mesta i kombination med en bra konstruerad radiator, t.ex ThermoChills PAserie. Lägsta möjliga spänning räcker kanske oftast men inte riktigt när man stressar datorn rejält en varm sommardag på ett hett LAN. Att sitta och vrida på fancontrollers är ingen vidare lösning då det lätt glöms bort och fläktarna därför sällan snurrar i den perfekta hastigheten. Lösningen på detta problem heter mCbued bigNG, den varierar fläktar eller pumpars hastighet beroende på t.ex CPUns, GPUns eller omgivningens temperatur. På så sätt snurrar aldrig fläktarna snabbare än de absolut måste, men heller aldrig mer = lägsta möjliga ljudnivå 24/7.

Det finns många passiva radiatorer med liknande konstruktion som Konvekt-O-Matic. Jag vet inte om någon är bättre än de andra men de bör ju i alla fall övervägas? Nackdelen med de flesta (om inte alla?) passiva radiatorer är att de tillverkas av aluminium och därför helst inte bör kombineras med kopparblock för att undvika korrosion. Tyvärr är de flesta vettiga block tillverkade av koppar. Se till att köra med tillräckligt mycket antikorrosionsmedel.

Här är en länk till ett inlägg jag skrev tidigare i en annan tråd med fler passiva radiatorer, de flesta från tyskland.

Om du orkar/kan läsa danska så har H2Okoeling.dk många bra artiklar, bland annat en om radiatorer där passiva radiatorer och konvektion tas upp.

Permalänk
Medlem

jag håller med mx om de där med att det där med korrisionen men de går ju att kringå på åtminstone cpun eftersom det finns silver block, dock är de oftast dyra men det är också den bästa metallen för kylning efter guld då så klart men de blir nog ganska dyrt

mx är profsig på detta så det han säger är det bästa

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Tänk på hårddisken också, den låter oftast mest i ett "tyst system".
Du måste kyla den på något sätt med. Den glöms lätt bort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Även om du kyler CPU, GPU och nordbrygga passivt behöver du en fläkt för att kyla nätagg, hårddiskar och voltregulatorer. Det krävs dock inte någon kraftig fläkt, utan t.ex. ett Seasonic S12-nätaggregat med 120mm fläkt skapar ett tillräckligt flöde.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mina tankar och ideér efter att ha byggt ett flertal system med Innovateks passiva radiatorer:

1. Ett helt passivt system är inget för den som vill kunna skryta med låga temperaturer, eller överklocka extremt mycket. Eftersom radiatorn bygger på konvektion så krävs det en hyffsad diff. mellan radiatorns temperatur och rumstemperaturen innan den når den effekt som krävs. Mina system brukar ligga runt 40-50C vid belastning, vid idle så blir det runt 30-35 efter ett antal timmar.

2. Jag har använt Innovateks vattenblock och andra komponenter i kombinationen med den passiva radiatorn och med deras antikorrosionsmedel. Inga problem har uppstått efter ca 2,5 års kontinuerligt bruk. Vattnet är fortfarande klart utan avlagringar. Så att använda kopparblock verkar inte orsaka några problem.

3. Tänk på att ha ett ordentligt luftflöde igenom lådan, trots vattenkylningen. Det behöver inte låta speciellt mycket eftersom det inte är så mycket effekt som skall bort. Men struntar man i fläkt helt så kommer systemet att gå sönder / bli instabilt. (Om man inte har en låda som är helt perforerad.) Men som någon nämnde så räcker ett nätagg med 120mm fläkt, eller en riktigt tystgående chassifläkt bra.

4. Hårddiskar. Här är den stora utmaningen med att få en tyst dator! När du eliminerat alla fläktar och pumpar så kommer hårddiskarna att låta. Rätt mycket faktiskt, beroende på model, antal och upphängning.

Vid en första fundering så kan det verka som en bra idé att kyla hårddiskarna med vatten, och montera dom i en isolerande/dämpande låda. Det löser problemet med oljudet ganska effektivt, men det negativa är att man troligen får högre HD temperatur än vad man skulle få med normal fläktkylning.

Eftersom ett passivt system jobbar vid en lite högretemperatur än ett aktivt system så kommer vattenkylningen nästan att värma hårddiskarna. En dåligt monterad hårddisk utan ordentligt luftflöde brukar ju kunna bli runt 55-60 grader. En med bra luftflöde ligger enligt min erfarenhet runt 30-35. I ett passivt vattenkylningssystem så kan man hamna runt 40-45 grader, förutsatt att man lägger hårddiskarna först i slingan, dvs. direkt efter radiator och pump.

Det blir med andra ord tystare, men på "bekostnad" av högre temp. Om man tycker att det är värt det får man ju avgöra själv.

5. Ett bra alternativ som jag provat i flera system är att kombinera en passiv radiator monterad utanpå lådan med en lite mindre forcerad radiator som man sätter där chassifläkten brukar sitta.

Om man styr den aktiva radiatorns fläkt med hjälp av speedfan eller något annat så får man en helt tyst dator vid lågbelastning, som surfning och allmänt slö sittande, samtidigt som man kan hålla temperaturerna låga när man spelar eller gör andra resurskrävande saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
Mina tankar och ideér efter att ha byggt ett flertal system med Innovateks passiva radiatorer:

1. Ett helt passivt system är inget för den som vill kunna skryta med låga temperaturer, eller överklocka extremt mycket. Eftersom radiatorn bygger på konvektion så krävs det en hyffsad diff. mellan radiatorns temperatur och rumstemperaturen innan den når den effekt som krävs. Mina system brukar ligga runt 40-50C vid belastning, vid idle så blir det runt 30-35 efter ett antal timmar.

2. Jag har använt Innovateks vattenblock och andra komponenter i kombinationen med den passiva radiatorn och med deras antikorrosionsmedel. Inga problem har uppstått efter ca 2,5 års kontinuerligt bruk. Vattnet är fortfarande klart utan avlagringar. Så att använda kopparblock verkar inte orsaka några problem.

3. Tänk på att ha ett ordentligt luftflöde igenom lådan, trots vattenkylningen. Det behöver inte låta speciellt mycket eftersom det inte är så mycket effekt som skall bort. Men struntar man i fläkt helt så kommer systemet att gå sönder / bli instabilt. (Om man inte har en låda som är helt perforerad.) Men som någon nämnde så räcker ett nätagg med 120mm fläkt, eller en riktigt tystgående chassifläkt bra.

4. Hårddiskar. Här är den stora utmaningen med att få en tyst dator! När du eliminerat alla fläktar och pumpar så kommer hårddiskarna att låta. Rätt mycket faktiskt, beroende på model, antal och upphängning.

Vid en första fundering så kan det verka som en bra idé att kyla hårddiskarna med vatten, och montera dom i en isolerande/dämpande låda. Det löser problemet med oljudet ganska effektivt, men det negativa är att man troligen får högre HD temperatur än vad man skulle få med normal fläktkylning.

Eftersom ett passivt system jobbar vid en lite högretemperatur än ett aktivt system så kommer vattenkylningen nästan att värma hårddiskarna. En dåligt monterad hårddisk utan ordentligt luftflöde brukar ju kunna bli runt 55-60 grader. En med bra luftflöde ligger enligt min erfarenhet runt 30-35. I ett passivt vattenkylningssystem så kan man hamna runt 40-45 grader, förutsatt att man lägger hårddiskarna först i slingan, dvs. direkt efter radiator och pump.

Det blir med andra ord tystare, men på "bekostnad" av högre temp. Om man tycker att det är värt det får man ju avgöra själv.

5. Ett bra alternativ som jag provat i flera system är att kombinera en passiv radiator monterad utanpå lådan med en lite mindre forcerad radiator som man sätter där chassifläkten brukar sitta.

Om man styr den aktiva radiatorns fläkt med hjälp av speedfan eller något annat så får man en helt tyst dator vid lågbelastning, som surfning och allmänt slö sittande, samtidigt som man kan hålla temperaturerna låga när man spelar eller gör andra resurskrävande saker.

Tack för alla svar!

Jag äger ett välventilerat chassi, och nätaggregatet är ett tyst zalman aggregat på 400w, som kyls med fläkt.

Jag har två paltser för hårddiskar (altås två ställen ichassiet där jag kan sätta hårddiskar), ett nedre fram och ett övre bak, vägge två har plats för fläktar framför, skulle det räcka med en 80mm fläkt bakom hårdisken, och en likadan i nätaggregatet, för att flytta luft i datorn?

Den fläkten vid hårddisken går dessutom att koppla på moderkortet, och styrs på så vis automatiskt, SKulle detta vara en rekorderlig lösning?

Och jag lyser med min ovana att modda

Dessutom, Jespiir, hur fäster man lättast konvekt-o-matic på utsidan chassiet?

Det var föresten ingen som hade ett tips på en tyst pump?

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
jag håller med mx om de där med att det där med korrisionen men de går ju att kringå på åtminstone cpun eftersom det finns silver block, dock är de oftast dyra men det är också den bästa metallen för kylning efter guld då så klart men de blir nog ganska dyrt

mx är profsig på detta så det han säger är det bästa

Alu + Silver är inte heller någon höjdare.
Silver är den bästa metallen för kylning, bättre än guld. T.ex Zalman använder bara guld i sina block för att det inte reagerar lika mycket med andra metaller. Guld är inte heller bäst på att överföra elektricitet, det används bara på dyrare sladdar för att ytan håller sig fräsch mycket längre än t.ex koppar och silver.

Jag håller med om nästan allt du säger Jespiir, men jag vill gärna kommentera punkt två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
2. Jag har använt Innovateks vattenblock och andra komponenter i kombinationen med den passiva radiatorn och med deras antikorrosionsmedel. Inga problem har uppstått efter ca 2,5 års kontinuerligt bruk. Vattnet är fortfarande klart utan avlagringar. Så att använda kopparblock verkar inte orsaka några problem.

Det finns många sätt att fördröja korrosion, rätt alu, tjock eloxering, antikorrosionsvätska, byta vatten ofta osv. Men alla dessa saker fördröjer som sagt bara korrosionen. Innovatek ska vad jag har hört köra med bra kvalité både på aluminium och eloxering och med rätt mängd antikorrosionsmedel borde det hålla länge, tydligen minst 2,5 år vilket inte är illa! Eloxeringen nöts sakta men säkert bort och om det går hål på den, t.ex om man använder metallnipplar i en alugänga så kommer vattnet i direkt kontakt med obehandlad alu och det enda skyddet som finns kvar är i så fall antikorrosionsvätskan.

Alu + koppar fungerar ju bevisligen skapligt, annars hade det inte sålts. Man får helt enkelt fråga sig själv om man tycker att det är värt det. Helt tyst passiv radiator vs ganska tyst aktiv, billigt block som inte håller i så många år samt presterar sämre vs dyrare block som håller väldigt länge samt presterar bättre, osv... När jag slänger ut tusentals kronor vill jag gärna att det håller samma kvalité i många år framöver.

Btw. Innovateks Konvekt-O-Matic och liknande tillverkas oftast inte av t.ex Innovatek. Så om man letar lite kan man ofta hitta tillverkaren eller en återförsäljare som inte sätter upp priserna så mycket och på så sätt få samma produkt mycket billigare. Läste lite om det på något tyskt forum för länge sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kexofil
Det var föresten ingen som hade ett tips på en tyst pump?

DDC-Pro (10w versionen) och Eheim 1046/Innovatek HPPS ska vara två av de allra tystaste pumparna. DDC-Pro presterar dock bra mycket bättre. Något som presterar ännu bättre men även kostar därefter är en undervoltad DDC-Ultra. Undervoltningen sköts smidigast med t.ex en mCubed bigNG.

Permalänk
Medlem

Jag kyler hela mitt system (förutom en hårddisk) med Zalmans reserator (se spec). Ligger normal (nu när det är sommar) runt 44-46 grader på prollen/graffkortet, ca 40 på hårddisken och ca 38 på nordbryggan.
Systemet är varken över eller underklockat och funakr stabilt. Har en Antec Phantome 350 passiv nätdel som aldrig kommer över 20 grader. Detta tack vara en 120 mm där bak. Lådan är en Coolermaster Wavemaster som jag satt in dämpmattor i.
Mitt ända problem är ljudet från hårddiskarna men jag kan ju sova i samma rum så det är ingen större fara.

Man behöver mao inger superkylsystem om man vill ha det tyst och inte ska överklocka.

Visa signatur