Permalänk

kabeldragning!!!

OK...skrev en tråd förut som handlade om min GPU, värme m.m.
( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... ) Då kom jag på att jag hade en rätt så stor kabelhärva i mitt chassi och undrade hur mycket det avgjorde på min temp. i datorn, då min nuvarande temp. låg på ca. 40 grader med standard klockfrekvens!Kom fram till att det var bara att börja dra kablar! Även mitt grafikkort har en väldigt hög temp, 51, grader, så även grafikkortet ska få sig en omgång med ny kylpasta, ACS5!

Ber om ursäkt för dom dåliga bilderna och min soppiga kamera =/....

The tools......

The victim...

Jag satte mig ner ett tag, funderade lite. Sen körde jag! Började med att dra ut alla kabla så man får en bra överblick

sådär, kabelfritt

Jag började med att tvinna ihop chassits småkablar och bunta, som sedan kommer finnas bakom HDD chassit.

Buntat o klart

Sedan kom jag till en av dom jobbiga kablarna, frontpanelskablarna. Det var 4 halvstora kablar som tog hyfsat mycket plats så var jag tvungen o bli av med dom, så den enda lösningen var å dra dom under chassit, även om dom var väldigt stora! Jag fick helt enkelt chansa

Buntade fast dom i plåten, det var bara att hoppas på att det skulle funka

12V kabel nr 1 som skulle gå till DVD,och fläkt drog jag under CD/DVD chassit! Det var lite knepigt att få under dom, men efter ett tag gick det!

En ide kabel var ingen big deal, kunde inte gena eller liknande så jag pulade in resten av kabel i CD/DVD chassit.

I 12V kabel nr 2 skulle det mesta kopplas i. Moderkort, fläktar, GPU-fläkt m.m. Den tänkte jag kunde hänga som en slinga i kanten av chassit.

Det här var ju roligare än att klä granen XD

Kabeldragningen börjar ta form

Nu var det dags att att skruva fasst moderkortet. Det var bara att hålla tummarna......

YEEES!!!! DET GICK, Då var det jobbiga över! Trodde jag .....

Saker o ting började kopplas in...

Dom små frontpanelskontakter är jobbiga som f*n att koppla in, vet fort. inte var jag ska koppla in högtalar och mic ingång.....

Sen hade jag en liten kabel till som var knepig, chassi-alarms kabeln.

Den är väldigt kort, så den går inte att dra den under moderkortet, och jag ville inte ha den hängades. Då kom jag på at jag skulle stärka kabel med ståltråd! Hade ju ingen vanlig ståltråd, så jag tog dom gamla pås-knyte-trådarna och stärkte dom med

*EDIT* trådarna har bytts ut mot en starkare nite-tråd*EDIT*

Fler saker kopplas in....

Nu var det dags att byta kylpasta på min GPU!

Den e så vacker, *snyft*

Lite suddig, men var tvungen att visa skruvarna

När jag tog bort fläkten höll jag på att spy! FYFAN vad mkt jag hade lagt på! Jag skäms!!!!

UCK!!!

Sådär! polerat o klart!

La på lite ACS5 och fördelade väldigt tunt och noga, även om det inte syns på dom suddiga bilderna

Ja då var jag hyffsat klar! Stoppade in Graffet och tände på, och visst funerade det!!!

FÖRE:

EFTER:

Ska vi kolla om det gav någon skillnad i temperatur då....VISST GJORDE DET DE! CPU:n gick konstigt nog ner 5 grader, Systemet 4 grader och GPU:n 6 grader! Det kanske inte e mycket, men det bevisar att det hjälpte med en fräshare och snyggare kabeldragning och bättre kylpasta!
Ber om ursäkt för att jag inte kan ge bildbevis

Tack för mig, Kylpasts-pastej !!!

Permalänk
Medlem

Ser väll helt okej ut men den svart vita kabeln måste du ha den?
för jag har alldrig hört talas om chassi alarms kabeln och
ta bort den lr så förlänger du den :).

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EA|Bonde|Erik
Ser väll helt okej ut men den svart vita kabeln måste du ha den?
för jag har alldrig hört talas om chassi alarms kabeln och
ta bort den lr så förlänger du den :).

Mjo! Det är en rätt så onödig funktion, men kan vara bra på större LAN som DH, många blir av med musen etc. (Vet inte om delar, men XD)!
Kasta bara in musen när du går iväg, så blir dom asrädda!.....
INTE F*N VET JAG XD!Ska nog ta bort den!
Vad jag har fattat så lämnar den en stor text på skärmen som man måste ta bort BIOS, vet inte om det gör något ljud lr någonting...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ett litet tips är att göra "telefonkabel" av fläktkablar och liknande genom att snurra upp kabeln på en skruvmejsel:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ett tips som funkat för mig är att lägga alla ljud och IDE-kablar samt alla andra som funkar bakom moderkortet. Har du bara normala distanser och lite extra isolering runt kablarna så funkar det till 100%. Snyggare och bättre luftflöde får man leta efter.

Permalänk
Medlem

jag brukar göra hål i moderkortsplåten för saker som sata, ide, atx, p4 kablarna o även start/resetkablarna o ledsen på framsidan. jag brukar förkorta alla kablarna så de blir så korta de kan bli. kan jag inte knipsa o löda vilket man inte vill göra på nätaggets kablar så brukar jag iaf ta o köra buntband o dra ihop dom som ett Z om ni fattar vad jag menar. de ser inte så jäkla illa ut ändå.

Visa signatur

:)

Permalänk

Enda störande jag kan se nu är alarm kablen och fläktkablen på plexisidan. Den borde väl gå att göra nåt vettigt med? Annars var de väldigt fint

Permalänk
Medlem

smart ide med fläktkablarna xphaze

Visa signatur

mm.................

Permalänk

jag skulle också vilja dra alla kablar snyggt, men i min stacker så är de för korta så jag måste dra dem "fågelvägen" rakt över allt, kan ju sätta sig och löda dit förlängningar men det är för mycket jobb så jag får ha det som det är, som tur är så har jag ju inget fönster för man mår dåligt när man ser kabelhärvan

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ett litet tips är att göra "telefonkabel" av fläktkablar och liknande genom att snurra upp kabeln på en skruvmejsel:

http://sysbuild.corsairmemory.com/images_reports/12-12-2005_R...

http://sysbuild.corsairmemory.com/images_reports/12-12-2005_R...

Ett tips när du gör detta är att värma lite med tändare eller värmepistol för att behålla formen på kabeln

//vanCe

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk

Tack för feedback allihopa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Ett tips som funkat för mig är att lägga alla ljud och IDE-kablar samt alla andra som funkar bakom moderkortet. Har du bara normala distanser och lite extra isolering runt kablarna så funkar det till 100%. Snyggare och bättre luftflöde får man leta efter.

Niklas: mjo, det är väll så, men kablarna på min dator ligger så pass bra att det skulle inte hjälpa att dra under dom, alltså, jag tjänar inget på det eftersom kontakten till kabeln är så pass nära.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Enda störande jag kan se nu är alarm kablen och fläktkablen på plexisidan. Den borde väl gå att göra nåt vettigt med? Annars var de väldigt fint

Angående alarmkabeln så flyttade jag undan den tills den kommer till nytta, grafkkortsfläktkabeln kan jag inte göra något åt, alternativt bunta så mycket på sidan som möjligt och sedan bunta frammåt till kontakt...

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att det är mycket lättare o dra en flatkabel än en rundad flatkabel när man drar kablar i chassiet. dock blir det lite sämmre luftflöde vid diskarna...man får helt enkelt kompromissa på antingen utseende eller luftflöde!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Det går ju även att tvinna, snurra flatkabeln, det har jag gjort förr i tiden, går att vålda rätt bra med flatkablarna. Och dom är mycket smidigare att forma hur man vill ha dom än de runda kablarna som har gummi runtom.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bilden där du inte har några kort eller kablar i datorn påminner om min dator

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Hur har ni dragit kabeln från sidofläkten i dörren?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB