Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Flash-baserad hårddisk har en bit kvar

Permalänk
Melding Plague

Flash-baserad hårddisk har en bit kvar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hm jag kan tänka mig att Super Talent bara kör Single Channel i dem. Inte konstigt då att det blir dåliga Reads/Writes. Samsungs senaste OneNAND 2Gb som bygger på 60nm-teknik ska komma upp i cirka 136MB/s skrivhastighet om de kopplas ihop i par om åtta. Nordichardware: Samsung utvecklar 2Gb OneNAND flasminne med 60nm
Jag är extremt intresserad av denna teknik och min nästa ultraportabla laptops hårddisk kommer lätt vara flashbaserad.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara bra för databaser med så snabb åtkomsttid.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå framtiden. Ska bli så gött att slippa alla dessa mekamniska hårddiskar.

Permalänk

Jag fattar vad läs/skrivhastighet innebär, men vad innebär åtkomsttid?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Jag fattar vad läs/skrivhastighet innebär, men vad innebär åtkomsttid?

Det är hur lång tid det tar från det att hårddisken fått "order" om att läsa eller skriva och det att den börjar läsa eller skriva. På en vanlig hårddisk är detta normalt sätt den stund det tar för "armen" att leta upp rätt spår.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra det Kennel. Åtkomsttiden på hårddiskar brukar mätas i millisekunder. På flash-minnen är det mycket mindre söktider. Man kan nästan säga att det inte är någon söktid.

Lite förenklat kan man säga att det är söktiden som märks när disken blir fragmenterad. Då måste huvudet flyttas fram och tillbaka hela tiden för att hitta rätt data. Många bäckar små helt enkelt.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Ok, tackar!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Många bäckar små helt enkelt.

Ja, eller helt enkelt: Man får ta seden dit man kommer.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.