Permalänk
Medlem

Strulande grafik

Hej
Jag har ett irriterande problem med grafiken i spel.
När jag har spelat ett tag så kommer det ränder från mitten av skärmer som sträcker sig ut till kanten på skärmen och blinkar som om det vore ett rave party.
Första gången jag såg detta var när jag spelade demot på Prey så jag trodde det var ett buggit demo som var problemet, men sedan hände det även i spelet 18 Wheels of steel : Convoy då fattade jag att här är ett problem, jag provade även med Driver 3 och visst efter ett tag började hela skärmen blinka med dessa svarta sträck från mitten och utåt. Det blir normal bild när jag går till kartan i driver (2d vy) men går jag till spelet igen börjar det blinka efter några sekunder.
Kan det vara så att mitt grafikkort har gett upp vad gäller rita upp 3d vyer eller vad kan orsaka detta fenomen.
Jag har ett MSI Geforce 6800 Ultra 256MB.
Just nu har jag 27grader i rummet och processorn ligger på 58-62 grader och grafikkortet låg på 76-77grader efter jag kört Driver3.
Tröskelvärdet när kortet skall varna är ju satt till 115 så det borde väl inte innebära problem med 77grader?
Vad göra?

Permalänk
Avstängd

Kanske kortet håller på ge sej tyvärr... sett många trådar om precis samma problem och det var kortet som höll på att krevera,.

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin, kör du?

Har du installerat den senaste drivrutinen, så tror jag att det är detta som är problemet...

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4557

Ett tips är isåfall att avinstallera drivrutinen som du har till grafikkortet, för att sedan installera 84.21!

Länk:
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Låter konstigt att ett "såpass" -nytt kort, ger upp efter bara 2-3 år?

Hoppas att det löser sig!

/blom

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

Har du provat att köra med öppet chassi eller satt en fläkt som blåser mot grafikkortet? Tycker det verkar som värmeproblem du har eftersom problemen kommer efter ett tag. Dammsug fläkten om det är dammigt.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att kortet är köpt för ett halv år sedan.
Jag har ett fulltower från Aopen där jag har en fläkt in och fyra fläktar ut plus transformatorns 120mm stora fläkt som suger ut varmluft, har inte sätt så många lådor med så många fläktar.
Tycker ni att värmen på grafikkortet låter orimligt högt med upp till 77grader vid hög belastning?
När jag fick problemen första gången körde jag Forceware 84.34 tror jag det var som jag sedan bytte till det senaste för att se om det kunde vara ett mjukvarufel men ingen skillnad.
Det konstiga är att min bror kör en äldre dator med Geforce 4 Ti4800SE utan fläktar i datorn utan att hans grafikkort kreverar av värmen.
Jag kommer iofs att installera en luftkonditionering på den övervåning jag har datorerna i men är 6800 Ultra korten så känslig för värme?

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter jätte konstigt...

De fläktar som du har, bör räcka gott och väl?
Vid hög belastning så är det självklart att ju svalare ett kort är, desto bättre jobbar den! Men 77 grader borde inte ge dessa problem...

Jag hade ungefär ett likadant problem, när jag ägde ett Geforce
5600, vilket är en väldigt lång tid tillbaka!

Problemet löste sig, genom att jag gav kortet till min bror. Som i sin tur ändrade biosen på grafikkortet...

Tyvärr har jag inte kunskapen hur man gör detta, kanske kan någon annan på detta forum, hjälpa till?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Kortet är kanske döende, eller så kanske den bara får för lite mat av nätagget gränsen för ett 6800 är nog drygt 300w- Om det inte är fel på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Jag har testat mot 3d Marks 03 och provat och kört rena GPU tester och Proxicon och framåt så får jag dessa artifakter men kör jag CPU testerna så kommer inte dessa fram utan bilden ser bra ut.
Ändå ligger CPU på 62-63grader men den klagar inte.
Det känns som felet ligger på grafikkortet men var och varför vet jag inte.
Värmen går upp till gult när jag kollar tempen med nvidias program dvs närmare 80grader men man ligger långt ifrån vad nvidia har satt som tröskelvärde när grafikkortet sänker hastigheten.
Den ligger på 64-65 idle och det verkar aningen högt men den är på den gröna sidan ända upp till 73-74.
Jag fick även höra att minneskretsarna kan vara trasiga, är det någon som vet om man kan få grafik fel och om de kan likna mina i så fall.
Min trafo är från Aopen och är på 400watt plus att den fått bra recentioner bland annat från sweclockers själva så den skall kunna leverera kraft nog.
Jag kommer ihåg när jag fick kortet i januari så körde jag 3d marks 03 och då funkade det fint utan grafikfel utan detta har kommit den eller de sista månaderna alltså maj-juli.

Permalänk
Medlem

Åter igen, prova att avinstallera drivrutinerna...

Installera:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Så tror jag att problemet försvinner!

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.