Hur påverkar minnestimings Core 2?

Permalänk
Melding Plague

Hur påverkar minnestimings Core 2?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viken överaskning, jag menar... Flertalet som har frågat i olika trådar om detta..

Permalänk
Medlem

man tackar för nyheten!
ingen större nyhet men ändå. bra initiativ

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Lika som alltid då tycker jag.
Den lilla prestanda man tjänar på ett socket 939-system motiverar inte ett köp av dyra minnen även till AMD-system som är kända för att vilja ha bra timings.

Jag har aldrig förtått mig på folk som hellre lägger 3000kr extra på minnen som inte presterar mer än max 5% bättre än billiga Value-minnen.

Det måste ju bara vara de som redan har hur mycke pengar so helst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Oj. Se där ja, hur är det med andra system, typ Athlon64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Oj. Se där ja, hur är det med andra system, typ Athlon64?

De få tester jag sett tyder på liknande resultat. Ärligt talat har det ju alltid varit så här med minnestimings. Vissa hävdar att det är ett måste med minnen med låga timings, medan tester alltid visar att skillnaden brukar ligga på 0-3%. Med tanke på att det troligtvis behövs en prestandaskillnad på 15-20% för att verkligen märkas utan användning av testprogram, så känns det som att 1000-2000kr extra på sådana här minnen är rätt bortkastade pengar.

Personligen kommer jag troligtvis satsa på TwinMOS DDRII-667 CL5 i mitt E6600-system. Tanken är att sedan höja FSB:n till 333MHz och då dra full nytta av minnena, samtidigt som processorn rullar på jämna och fina 3GHz.

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid de billigaste minnena jag kan hitta.

Permalänk
Medlem

Skönt att få det svart på vitt, även om man vetat det länge så kan man nu iallafall bevisa det för folk som inte tror en

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

Folk köper svindyra minnen i för att tro att deras dator kommer att gå mycket snabbare eller för att skryta med att dom har bättre än andra. Jag ska köpa Crucial som är både billiga och kompatibla

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Jag har aldrig förtått mig på folk som hellre lägger 3000kr extra på minnen som inte presterar mer än max 5% bättre än billiga Value-minnen.

Det måste ju bara vara de som redan har hur mycke pengar so helst.

Jag köpte minnen för 3200 för länge sedan, men det var ju för att dem klarade cva en 600Mhz 1:1 3-4-4-8-1T (DDR).

men så klart kan man använda dividers och köra po med prollen iaf, men inte riktigt samma sak då fsb begränsar iofs.

Bästa alternativet är ju helt klart som RD600 som ati släpper då FSB är oberoende med minnena vilket kan vara skönt som fan. öka fsb'n hur mycket som helst utan att det påverkar minnena, vore inte det en dröm för klockare ??:D lätt !

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu har man en vettig artikel att referera till i det gamliga vanliga tjafset

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag köper alltid de billigaste minnena jag kan hitta.

Själv brukar jag inte köpa saker som jag hittar

Permalänk
Medlem

Är väl samma regel oftast med allting, ska man ha det värsta på marknaden får man oftast betala ett onödigt överpris bara för att få det värsta oavsett om det bara ger 1-2% skillnad i slutändan så får du betala 50% överpris för det.

Det finns och har alltid funnits en gräns för vad som är bra och billigt att köpa, snålar man för mycket så förlorar man på det och lägger man ut för mycket på saker så förlorar man på det, ligger man nånstans mittemellan så gör man oftast de bästa affärerna, såvida man inte köper nånting svindyrt och har ett sätt att göra av sig med det och uppgradera till nästa steg utan att göra en alltför stor förlust, i vissa fall kan man t.o.m få det att gå till en vinst.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Roligt att folk har så starka åsikter när detta är endast test med detta nya Core 2 Duo systemet. Tester varierar beroende på vilket system man använder, cpu/moderkort "samt" till o med vilka som utför dom, som vi har sett igenom tiderna. Dessutom är det skillnad på vanliga ddr och ddr2 minnen när det gäller tester på timings samt till vilket system dom kombineras med.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

ÁMDs processorer är ju mycket mer kinkiga när det gäller latency än Intels. Oftast så tjänar man mer på att köra minnet i 400MHz med låg latency än i 500MHz med usel latency, förutsatt att klockfrekvensen är densamma.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Tester med absolut bästa möjliga timings blir ju något missvisande eftersom Svensson inte brukar ha det. Mer tester för vanliga dödliga önskas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Roligt att folk har så starka åsikter när detta är endast test med detta nya Core 2 Duo systemet. Tester varierar beroende på vilket system man använder, cpu/moderkort "samt" till o med vilka som utför dom, som vi har sett igenom tiderna. Dessutom är det skillnad på vanliga ddr och ddr2 minnen när det gäller tester på timings samt till vilket system dom kombineras med.

Håller med, plus det faktum att bra timade minnen överklockar bättre gör den här nyheten lite mindre "sensationell".

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

3000 låter som ett riktigt överpris..

Jag beställde dessa i veckan för strax under 2000 inklusve frakt från England.
DDR2 4-4-4-12
http://www.memory-configurator.com/products/description/2Gb_G...
Tog 3 dagar att få hem paketet.

Permalänk

"Kom inte här och presentera massa fakta, jag har redan min åsikt och den tänker jag fan inte ändra på" - Jonas, 19år, som köpte OCZ 1024-minne för 2000kr.

Som andra säger, skönt att få det svart på vitt. Om än man man sett det förut

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2