Aktivera/avaktivera OEM-licens?

Permalänk
Medlem

Aktivera/avaktivera OEM-licens?

Jag har en OEM-licens av senaste Windows XP Home Edition med SP2. Och jag har installerat den på min hemdator. Om jag av någon anledning behöver installera om min Win XP Home Edition, kan jag avaktivera min licens så att jag kan aktivera med samma licens igen efter en ominstallation?

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan aktivera tre gånger via Internet innan du behöver ringa MS och be om en ny nyckel. Sen blir det samma grej igen... Inga problem alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du kan aktivera tre gånger via Internet innan du behöver ringa MS och be om en ny nyckel. Sen blir det samma grej igen... Inga problem alltså.

Tack för svaret. Dock undrar jag om detta även gäller den här aktiveringen för äktheten, dvs så att man kan använda Windows Update ordentligt?

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosslurt
Tack för svaret. Dock undrar jag om detta även gäller den här aktiveringen för äktheten, dvs så att man kan använda Windows Update ordentligt?

Lyckas man aktivera Windows ska det aldrig vara problem med WU. Visserligen har det rapporterats om trubbel fast man har en legal, aktiverad Windowsinstall, men det problemet får man ta då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Lyckas man aktivera Windows ska det aldrig vara problem med WU. Visserligen har det rapporterats om trubbel fast man har en legal, aktiverad Windowsinstall, men det problemet får man ta då.

Ok, tack åter för svaret. Då vet jag och därmed är jag nöjd och fått svar på min fråga.

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Medlem

Well. Jag tänkte bygga på denna tråden lite.

Vad skiljer en OEM licens från andrA?

Permalänk
Medlem

En OEM license är knuten till datorn som den köptes med och går inte flytta till en annan dator. Skrotar man datorn så skrotar man också OEM-licensen.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
En OEM license är knuten till datorn som den köptes med och går inte flytta till en annan dator. Skrotar man datorn så skrotar man också OEM-licensen.

Well, det senaste jag hörde var att de har skippat att den är låst till en dator.

Citerar vad jag fick i ett mail:
"T ex Siba tar ju hutlösa priser för OEM. Kolla själv prisskillnaden. Ja, förr kunde man bara köpa OEM-licenser i samband med ny dator. Och så hade Stygga Pojken det, men har nu tagit bort det kravet."

www.styggapojken.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
En OEM license är knuten till datorn som den köptes med och går inte flytta till en annan dator.

Det går, men det är inte tillåtet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Well. Jag tänkte bygga på denna tråden lite.

Vad skiljer en OEM licens från andrA?

Har hittat en sida hos Microsoft som förklarar dom olika typerna av licenser.

http://www.microsoft.com/sverige/license/about.asp

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosslurt
Har hittat en sida hos Microsoft som förklarar dom olika typerna av licenser.

http://www.microsoft.com/sverige/license/about.asp

Min bekant köpte xp home oem och har installerat det på sin mac nu. fugnerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Min bekant köpte xp home oem och har installerat det på sin mac nu. fugnerar hur bra som helst.

Ja, det fungera bra att installera det på min Mac.

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att man kan köpa en OEM och den är INTE låst till EN dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Det jag menade var att man kan köpa en OEM och den är INTE låst till EN dator.

Min uppfattning är att en licens blir "låst" till en dator efter en första installation och registrering till Microsoft. Och att en OEM-licens/skiva endast kunde köpas ihop med t ex en ny dator, moderkort eller processor. Om detta numera är lagligt att sälja OEM-licenser utan krav på köp av hårdvara, vet jag inte... Men det går!

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosslurt
Min uppfattning är att en licens blir "låst" till en dator efter en första installation och registrering till Microsoft.

Skilj på registrera och aktivera. Registrering är inte nödvändigt. Går det inte att aktivera över Internet (pga för många aktiveringar eller annat) har det iaf inte hittills varit problem att få en ny nyckel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Skilj på registrera och aktivera. Registrering är inte nödvändigt. Går det inte att aktivera över Internet (pga för många aktiveringar eller annat) har det iaf inte hittills varit problem att få en ny nyckel.

Ja, det är helt rätt, jag skrev fel. Bra att du poängterade detta, för visst det är skillnad på registrera och aktivera.

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Det jag menade var att man kan köpa en OEM och den är INTE låst till EN dator.

Beror nog på hur man köper sin OEM license, köper man en dator med OEM license så sitter OEM licensen på datorn (skall vara en holografisk etikett).

Så här skriver dustinhome gällande XP OEM licensen:

Citat:

Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

* Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

* Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

* OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.

Samtliga ovanstående villkor går du som kund med på och godkänner avtalet när du bryter förpackningen.

OBS:Notera även att ingen telefonsupport eller manual ingår när du köper en OEM-licens.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Okej.
Så med andra ord om jag köper en OEM licens på styggapojken (som mitt exempel) så måste jag ha en ny dator utan OS för att vara laglig i mitt användande? Då är det nog ganska många som är olagliga vid detta laget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Okej.
Så med andra ord om jag köper en OEM licens på styggapojken (som mitt exempel) så måste jag ha en ny dator utan OS för att vara laglig i mitt användande? Då är det nog ganska många som är olagliga vid detta laget

Man kan säga att Stygga Pojken-butiken i Malmö är en stygg, stygg pojke! Jag förstår resonemanget och regler är inte alltid logiska. Och med tidens utveckling och tankesätt så blir reglerna oftast "gammalmodiga"...

Visa signatur

"Alla är vi nybörjare i början"

Permalänk
Medlem

Om man har en svensk XP HOME OEM licens och inte har kvar skivan, funkar då nyckeln om man installerar en annan svensk XP Home?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozric
Om man har en svensk XP HOME OEM licens och inte har kvar skivan, funkar då nyckeln om man installerar en annan svensk XP Home?

Vad jag kommer ihåg är det olika typer av nycklar på OEM- och retailversioner. Är båda skivorna OEM ska det fungera.

Permalänk
Medlem

ok, tack. Ska testa i helgen så får vi se...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

ja slänge in min kompis orginal xp pro på datorn, och det går ej att registrera eller aktivera på internet, så vad händer efter dessa 30 dagar? slutar windows att fungera eller är det bara att ignorera

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiLLadakiLLa
ja slänge in min kompis orginal xp pro på datorn, och det går ej att registrera eller aktivera på internet, så vad händer efter dessa 30 dagar? slutar windows att fungera eller är det bara att ignorera

Haha... Vad tror du själv?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

ja men wtf, har aldrig testat och folk ja har frågat verkar helt fundersamma om att man måste registreara sig det har dem "aldrig" gjort.

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Det senaste är att en OEM licens är låst till moderkortet som användes när man installerade.

Självklart går det att installera med nyckeln på en annan dator men du måste då aktivera via telefon och ha en jäkla bra förklaring till microsoft varför du vill aktivera med annan hårdvara.

Uppgradera duger inte, då säger de bara släng licensen köp ny (i hårda drag)...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

OEM licens tror jag egentligen är ett ensamt påhitt av Micrososft jag vet inte några andra produkter som har sådana licenser och jag tvivlar på att OEM är kompatibelt med svensk lagstiftning.
Skulle vara trevlig att fråga ut en jurist angående detta.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara lagligt med OEM?

Visa signatur

En trött jäkel.