Permalänk
Medlem

kan jag clocka detta ?

tjena alla nu skulle jag villa ha lite info eller nån som vet av detta moder-kort om någon har de

jo nu äre så att jag har skaffat lite värsting kyling till datan min och tänkte fråga om de går att clocka detta prylar jag har i den de är en hemma byggd data förstår ni !! ska kanske börja me att nämna vad jag har för saker i den

moderkort: Asrock p4i45d+
processor: Intel Celeron 2.66 GHz
ram-minne: 2st Kingston DDR 512MB 333MHz tror att jag har de
grafik-kort: Club-3d radeon 9800 pro all-in-wonder 128 mb

går allt detta å clocka ?? och hur villka program använder jag mig av ?? och har bara hört man kan clocka i bios men jag har kollat å hittar inte att man kan höja MHz på ram eller pocessorn kanske behöver ett tilläg till att clockai bios

aja skulle vara tacksam om jag fick bra tips och vad för program man kan använda..... och va lungna datorn kommer ej överhetta så lätt har vatten kylning

Permalänk
Medlem

låt mig ta det kortfattat...

LÄS FAQ FFS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

lite svårt att fatta de om dom inte kan säga det rent ut svenskt text som man kan förstå vad som säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunXzone
lite svårt att fatta de om dom inte kan säga det rent ut svenskt text som man kan förstå vad som säger

EEEHHH !?? ursäkta mig men vad menar du nu ?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Om du inte har förstått det så finns det inget val i bios där det står "vad vill min herre ha för mhz på processorn/minnet? "insert number here"

Utan du ska höja fsb, vilket i sin tur ökar både mhz på processorn och på minnet, och eftersom att minnet troligtvis kommer ge upp före processorn så sätter man en divider så att minnet inte körs i samma hastighet som processorn längre. När man väl kommit såhär långt så kommer förmodligen processorn vilja ha mer ström och då höjer man fsb några steg till osv osv. Ge dig inte in på klockning förrens du vet grunden i det. LÄS FAQ:N!!!!!!

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

buss på'n bara.

friskt kopplat, hälften brunnet...

Permalänk
Medlem

Stackars människan...

Men antar att man börjar bli trött på människor med samma frågor, när de nu finns en FAQ.

Permalänk

Hmmmm, jag var helt ny nar jag kom hit, aldrig clockat. Laste fag och snokade runt lite. Bestallde nya saker och nar dom var installerade tog de nagon timme innan min 3.0:a va uppe i 3.6 ghz. Pluggade nagon timme till for att vara saker sen akte den upp i 3.8 och blev lite andra timings pa minnena.

Allt gar bara man vill, prova forst och fraga sen? Och hur kul ar det att gora nagot alla andra sager? Tokroligt nar man laser och lar sig sjalv, gor framsteg.

Det var allt. Ursakt att jag har engelskt tangentbord, nyformaterad och inte orkat fixa svenska

Visa signatur

C2D E6600 @ 3.0ghz + HYPER TX 2 - Sapphire 4850 512 mb- Corsair 5 gig pc6400CL5 Valueram - P5W DH Deluxe = 11224 3DMarks 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Securitas
Hmmmm, jag var helt ny nar jag kom hit, aldrig clockat. Laste fag och snokade runt lite. Bestallde nya saker och nar dom var installerade tog de nagon timme innan min 3.0:a va uppe i 3.6 ghz. Pluggade nagon timme till for att vara saker sen akte den upp i 3.8 och blev lite andra timings pa minnena.

Allt gar bara man vill, prova forst och fraga sen? Och hur kul ar det att gora nagot alla andra sager? Tokroligt nar man laser och lar sig sjalv, gor framsteg.

Det var allt. Ursakt att jag har engelskt tangentbord, nyformaterad och inte orkat fixa svenska

Precis vad jag gjorde och förhoppningsvis fler kommer göra

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz