Permalänk
Avstängd

Hjälp mig fixa ett nätverk hemma!!

Hej.

Jag har två datorer hemma. Jag vill mellan dessa kunna skicka filer mm.
Dessa har jag kopplat ihop med varandra dirrekt med en korsad nätverkskabel. Det är en stationär + en laptop.

Båda kör XP PRO SP2.

Nu skulle jag vilja att någon säger hur jag ska göra för att dessa ska kunna komunicera med varandra.

Tänk på att jag är grön på det området så snälla var detaljerad.

Skriv enbart om du vet vad du pratar om. Har nämligen läst överallt men få det inte att fungera.

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Du måste antingen sätta den ena datorn till DHCP server eller så sätter du statiska ip adresser på bägge vilket är enklast.

På kontrollpanelen finns nätverksanslutningar som du öppnar, där finns Anslutning till Lokalt Nätverk 1, höger klicka den och ta egenskaper.
Väl inne klickar du på tcp/ip och klickar egenskaper.
Välj Använd följande adress
Ip adress:192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway : -

Gör samma sak på bägge datorerna men sätt den enas ip till 192.168.0.2 istället för 1.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Precis så har jag gjort.

Dator1:
Ip adress:192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway : -

Dator2
Ip adress:192.168.0.2
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway : -

Men det står att de inte kan kontakta varandra...Att jag inte har rättigheter osv.

Hur gör jag den till DHCP server då?

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Kanske brandväggsproblem?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Kanske brandväggsproblem?

nope. har kollat upp det. Xp¨s brandvägg är avstängd.

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Under egenskaper av nätverk så har du flikfönster.

Har du kryssmarkerat i File and Printer Sharing for Microsoft Networks

Har du markerat den katalog som du vill dela ut?

Ställ dig te.x i utforskaren,markera disken och högerklicka,välj delning och säkerhet.Du kanske blir ombedd att starta om för att det ska träda i kraft.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

aktiverat gästkontot?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Okej sammanfattningsvis alltså så ska det se ut:

Dator1:
Ip adress:192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway : -

Dator2
Ip adress:192.168.0.2
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway : -

Sen ska gästkontot vara aktiverat

Brandväggen stänger jag av.

Fyller i fliken "file and printer sharing".

Hur delar jag ut rättigheter på filer och mappar

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Har du fått upp en sådan här ikon under Den här datorn >>

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Avstängd

Nu skiter jag i detta. Slog nästan sönder min bärbara.

Detta få va. Loggar in med msn på båda så skickar jag filer däröver.

Tack för er hjälp.

Sen undrar folk varför man INTE köper XP utan laddar ner det......Konstigt när inte skiten fungerar.......

Fy faaaan säger jag bara för att jobba med nätverk och skit...

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Tålamod är den bästa vännen i detta fall.
Du kan annars lägga upp en FTP och en FTP server som du kan köra internt.
Sök på forumet om det så hittar du trådar om detta.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

är båda datorerna i samma arbetsgrupp ?

Visa signatur

---------------------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanrulf
är båda datorerna i samma arbetsgrupp ?

Japp det är dem. Båda heter workgroup.

Men hur delar man ut full kontroll i nätverket. Alltså att båda datorerna skall ha full kontroll åt båda håll?

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyyx
Japp det är dem. Båda heter workgroup.

Men hur delar man ut full kontroll i nätverket. Alltså att båda datorerna skall ha full kontroll åt båda håll?

Absolut enklast är att ha identiska konton på båda datorerna. Identiska användarnamn, samma lösenord.

Sedan delar du ut hela diskarna i Utforskaren. Högerklick på disk, properties, sharing, bocka i share this folder.

Sedan mappar du upp diskarna i utforskaren. Tools>Map Networkdrive>
skriv:
\\<datornamn>\C$

Klicka på OK.

Detta gör du på båda diskarna.

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt lilla tips för att få windows fildelning att fungera. Samma som ovan fast lite mer detaljerat

0. Använd ip nummren från ovan poster, brandvägg av.

1. Se till att dela ut hårdisken på datorn genom att högerklicka på enheten och välja delning och säkerhet. Skit i varningen om att dela ut rotkatalogen, klicka i dela ut mappen på nätverket och skriv i ett namn t.ex. disken.

2. På den andra datorn startar du utforskaren.

3. Välj Anslut nätverksenhet från verktygsmenyn.

4. Välj en enhetsbokstav Z: är standard. Ange "\\192.168.0.1\disken" i mapp rutan (förutsätter att du delade ut med namnet disken på datorn som har 192.168.0.1 som ip). Klicka på "Anslut med annat användarnamn". Ange nu i rutan som ploppar upp ditt adminstratör användanamn och passord på den dator som du tänker ansluta mot. Klicka på Ok och sedan Slutför.

5. Datorn tuggar lite och voila sharen på 192.168.0.1 kommer att ploppa upp som enhet Z: på datorn. Om du lät Återanslut vid inloggning rutan vara iklickad kommer den att dyka upp som Z: varje gång du loggar in också förutsatt den andra datorn är igång.

När jag browsar mitt nätverk under mina nätverk i utforskaren så lyckas jag aldrig se sharen men att direktkoppla mot den på detta sätt funkar varje gång för mig.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEALen
Här kommer mitt lilla tips för att få windows fildelning att fungera. Samma som ovan fast lite mer detaljerat

0. Använd ip nummren från ovan poster, brandvägg av.

1. Se till att dela ut hårdisken på datorn genom att högerklicka på enheten och välja delning och säkerhet. Skit i varningen om att dela ut rotkatalogen, klicka i dela ut mappen på nätverket och skriv i ett namn t.ex. disken.

2. På den andra datorn startar du utforskaren.

3. Välj Anslut nätverksenhet från verktygsmenyn.

4. Välj en enhetsbokstav Z: är standard. Ange "\\192.168.0.1\disken" i mapp rutan (förutsätter att du delade ut med namnet disken på datorn som har 192.168.0.1 som ip). Klicka på "Anslut med annat användarnamn". Ange nu i rutan som ploppar upp ditt adminstratör användanamn och passord på den dator som du tänker ansluta mot. Klicka på Ok och sedan Slutför.

5. Datorn tuggar lite och voila sharen på 192.168.0.1 kommer att ploppa upp som enhet Z: på datorn. Om du lät Återanslut vid inloggning rutan vara iklickad kommer den att dyka upp som Z: varje gång du loggar in också förutsatt den andra datorn är igång.

När jag browsar mitt nätverk under mina nätverk i utforskaren så lyckas jag aldrig se sharen men att direktkoppla mot den på detta sätt funkar varje gång för mig.

Tack för ditt inlägg. Dessvärre fungerar det inte heller. Men jag uppskattar att du tog dig tid och förklarade såpass bra ändå. måste nog vara fel på något hemma hos mig....kanske mig

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

men du kan väl inte ha en 192.168.0.1 adress? Det är väl ffs broadcast ip? eller är jag ute å cyklar? Ifall du nu har en sketen dlink?

Fattar inte hur du INTE kan klara av att dela ut i nätverket, min mamma syrra u name it. ALLA klarar det, 12 åriga grannen kan det. Nä sorry:D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Det borde gå utmärkt att använda 192.168.0.1 då man direktkopplar datorerna. Men visst vid det här laget kan man ju prova allt så prova 192.168.0.2 och 3 istället. Sen har vi ju inte rört hur dessa datorer är kopplade till varandra så mycket. Är du säker att du har en korsad kabel? Lyser alternativt blinkar de lysdioder som brukar sitta på nätverkskorten? Kan du pinga den andra datorn?
Alltså välj Start -> Kör och skriv in CMD och sedan ping 192.168.0.X ersätt X med nummret på den andra datorn. Får du "Svar från 192.168.0.X: byte=32 tid < 1 ms TTL=64" har du i alla fall kontakt mellan datorerna och metoden ovan skall fungera. Om du inte får något svar är det ju inte så konstigt om inte fildelningen fungerar

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk

Jag har samma problem. Har lyckat koppla två datorer på egen hand förut, utan instruktioner, men nu funkar det inte längre att koppla dessa datorer. Förut behövde jag inte ens tilldela någon ip-adress för att dela filer.

Nu har jag skrivit in ip-adresser. Jag kan se datorerna i utforskaren men inte kontakta dem. När jag försöker med 'Map Network Drive...' så frågar den efter ett lösenord. Inga lösenord funkar. Att bara klicka OK utan att ange lösenord funkar inte heller. För övrigt har jag inga lösenord på mina datorer.

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN....

har hittat problemet.

Man måste stänga av ALLA brandväggar man har. Räcker inte med windows om man ex kör med Sygate, zonealarm osv........

SÅ stäng ner alla brandväggar, sen är det bara att köra.....

Dock har jag ett nytt problem....

När min bärbara är kopplad via kabel med den stationära och jag tilldelar dem ip, varför kan jagå inte surfa med min bärbara trådlöst???

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk

Hej xslyyx!

Jag hade liknande problem för ett antal år sen, då med XP SP1 och Win2000 som server.. det gick efter ett antal dagar att komma på div lösningar men ingen av dessa passade mina mål/krav... till jag blev rekomenderad att sätta upp en FTP server på win 2000 datorn och köra med en FTP klient på XP...

gissa det var precis det jag letat efter.. ska se om jag kan hitta lite länkar till dig

Att sätta upp en ftp-server guide http://www.datordoktorn.kojv.net/dokument/guide/g6/index.html
En bra FTP-klient http://www.smartftp.com/ (finns massor så det är efter tycke och smak)

det är i min mening enkellt och bekvämt och fortvarande säkert men brandvägg på osv osv...

Hoppas att det hjälper något för det där med nätverk ska jag inte ge mig in på... där kör jag med "gör massa fel och hitta rätt till slut" metoden.

Lycka till!

Visa signatur

Alla stavfel hänvisas till "Maximegalons Ultra-Kompletta Ordbok För Alla Ord Någonsin"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyyx
ÄNTLIGEN....

Dock har jag ett nytt problem....

När min bärbara är kopplad via kabel med den stationära och jag tilldelar dem ip, varför kan jagå inte surfa med min bärbara trådlöst???

Antagligen får du ett IP nummer ifrån din trådlösa router i samma adressrymnd som den du angav för dina datorer. Och då vet inte din dator i vilket nätverkskort den skall prata.

Du kan kolla om detta är fallet igenom att köra kommandot "ipconfig /all" i commandotolken (start->kör->cmd + enter).

Du får då upp en listning av alla nätverkskort och vilka IP-adresser de har knutna till sig. Om det trådlösa och de trådbundna ligger i samma adressrymnd så löses detta igenom att byta till 192.168.1.2 och 192.168.1.3 på dina kabelanslutna datorer.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
men du kan väl inte ha en 192.168.0.1 adress? Det är väl ffs broadcast ip? eller är jag ute å cyklar? Ifall du nu har en sketen dlink?

Fattar inte hur du INTE kan klara av att dela ut i nätverket, min mamma syrra u name it. ALLA klarar det, 12 åriga grannen kan det. Nä sorry:D

I ett 255.255.255.0 nät så är xxx.xxx.xxx.0 nätadressen och xxx.xxx.xxx.255 broadcast adressen. Men teoretiskt så kan du använda xxx.xxx.xxx.0-255 som client adresser men det är inte att rekomendera då detta kan ge upphov till ganska stora nätvärks konflikter, det samma gäller när du gör c nät. du bör fortfarand inte använda .0 eller .255 adresser till clienter. Eftersom de oftast inte är programerade för att hantera det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyyx
Nu skiter jag i detta. Slog nästan sönder min bärbara.

Detta få va. Loggar in med msn på båda så skickar jag filer däröver.

Tack för er hjälp.

Sen undrar folk varför man INTE köper XP utan laddar ner det......Konstigt när inte skiten fungerar.......

Fy faaaan säger jag bara för att jobba med nätverk och skit.

Jag säger inte att windows är felfrit, men i 9 fall av 10 så är det användare det är fel på och inte programvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEALen
Här kommer mitt lilla tips för att få windows fildelning att fungera. Samma som ovan fast lite mer detaljerat

0. Använd ip nummren från ovan poster, brandvägg av.

1. Se till att dela ut hårdisken på datorn genom att högerklicka på enheten och välja delning och säkerhet. Skit i varningen om att dela ut rotkatalogen, klicka i dela ut mappen på nätverket och skriv i ett namn t.ex. disken.

2. På den andra datorn startar du utforskaren.

3. Välj Anslut nätverksenhet från verktygsmenyn.

4. Välj en enhetsbokstav Z: är standard. Ange "\\192.168.0.1\disken" i mapp rutan (förutsätter att du delade ut med namnet disken på datorn som har 192.168.0.1 som ip). Klicka på "Anslut med annat användarnamn". Ange nu i rutan som ploppar upp ditt adminstratör användanamn och passord på den dator som du tänker ansluta mot. Klicka på Ok och sedan Slutför.

5. Datorn tuggar lite och voila sharen på 192.168.0.1 kommer att ploppa upp som enhet Z: på datorn. Om du lät Återanslut vid inloggning rutan vara iklickad kommer den att dyka upp som Z: varje gång du loggar in också förutsatt den andra datorn är igång.

När jag browsar mitt nätverk under mina nätverk i utforskaren så lyckas jag aldrig se sharen men att direktkoppla mot den på detta sätt funkar varje gång för mig.

Vad är användarnamn och lösenord då? Jag har inget konto på datorn, är inloggad som administratör, och nåt lösenord har jag inte angett.

Sen kan jag inte ange ett namn heller, det står redan D$ och det går inte att ändra. Behörighetsknappen kan jag inte heller trycka på, då står det att "den hr resursen har skapats för administrativa syften, det går inte att ändra behörigheterna".

Några tips?

Edit: fått det att funka nu, jag fick skapa ett nytt användarkonto med lösenord. Måste man ha lösenord?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.