Osäker efter att ha läst SweC's nätaggstest!

Permalänk
Avstängd

Osäker efter att ha läst SweC's nätaggstest!

Mitt kommande system kommer(?) drivas av ett Hiper HPU-4M580 men efter att ha läst testet om modellen under, Hiper HPU-4M530, så börjar jag tveka. Någon som vet om HPU-4M580 är stabilare och har bättre kylning än HPU-4M530 eller är Hiper ett Hypat märke (försök till komik) då kylningen verkar vara usel!?

Alternativ till Hiper? Köper datorn från Komplett så jag ser helst att nätaggregatet finns där samt att det ej kostar över 1000:-.

Mitt system: Asus P5W DH Deluxe I975X, Intel Core 2 Duo E6600, Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB CL5, Sapphire Radeon X1900XT 512MB.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har hiper aldrig varit något vidare bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Vad jag vet har hiper aldrig varit något vidare bra.

Fördelar

* Väldigt prisvärd
* Låg ljudnivå
* Bra prestanda överlag

Nackdelar

* Kylningen verkar något underdimensionerad

Det som oroar mig mest är kylningen (eller bristen på den). Värme och elektronik är inte direkt optimala förhållanden och livslängden kan förkortas rejält.

Att spänningen fladdrar vid höga belastningar är också ett orosmoment även fast det ligger inom normen ±5 %.

Du har inga förslag på andra nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Antec NeoHE till alla, enligt mig det bästa agget pris/prestanda/kvalité/funktioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Jag rekomenderar Antec NeoHE till alla, enligt mig det bästa agget pris/prestanda/kvalité/funktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
Köper datorn från Komplett så jag ser helst att nätaggregatet finns där samt att det ej kostar över 1000:-.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310017

Måste bara fråga, varför Tagan när du själv har ett Seasonic?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310017

Det tänker jag köpa till min nya rigg.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
Måste bara fråga, varför Tagan när du själv har ett Seasonic?

För att jag inte är som alla trångsytna fanboys som alltid hävdar att det dom själva har är det enda som duger. S12 500W ligger utanför budgeten, annars hade det kanske varit på tapeten.

Tagan-agget har kraftigare 12V-rails, och mjöighet att slå ihop 12V1 och 12V2 till en, vilket nog kan vara bra om du tänkt klocka ditt 1900XT som slukar brutalt mycket ström. Sen är ju modulära kablar ett plus.

Jag valde SeaSonic för att det då jag köpte det var det tystaste aktivt kylda agget på marknaden (pga dess höga effektivitet som gör att det kan hålla sig svalt med en svag fläkt). Hade jag köpt nätagg idag hade det antagligen blivit ett NeoHE.

Edit: Om du kan stretcha din budget med 75 spänn har du NeoHE 500W på dustin. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088879

Fraktfritt vid köp över 500:-, så du behöver inte oroa dig för dubbla fraktkostnader (vilket jag antar var anledningen till att nätagget du eftersökte skulle finnas på komplett).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
För att jag inte är som alla trångsytna fanboys som alltid hävdar att det dom själva har är det enda som duger. S12 500W ligger utanför budgeten, annars hade det kanske varit på tapeten.

Tagan-agget har kraftigare 12V-rails, och mjöighet att slå ihop 12V1 och 12V2 till en, vilket nog kan vara bra om du tänkt klocka ditt 1900XT som slukar brutalt mycket ström. Sen är ju modulära kablar ett plus.

Jag valde SeaSonic för att det då jag köpte det var det tystaste aktivt kylda agget på marknaden (pga dess höga effektivitet som gör att det kan hålla sig svalt med en svag fläkt). Hade jag köpt nätagg idag hade det antagligen blivit ett NeoHE.

Edit: Om du kan stretcha din budget med 75 spänn har du NeoHE 500W på dustin. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088879

Fraktfritt vid köp över 500:-, så du behöver inte oroa dig för dubbla fraktkostnader (vilket jag antar var anledningen till att nätagget du eftersökte skulle finnas på komplett).

1900XT toppar 110W men amperen är jag osäker på.

Anledningen att jag inte vill lägga mer än 1000:- på nätagget och att jag vill handla på Komplett är för att jag redan är uppe i över 19,000:- och precis som du sa så vill jag undvika dubbla frakter vilket får priset att stiga ännu mer.

DustinHome är riktigt grisar så där handlar jag inte igen.

Tack för tipsen dock, skall ha dom i åtanke!

Permalänk
Inaktiv

"DustinHome är riktigt grisar så där handlar jag inte igen."

Öhm, vad fan snackar du om?! Dustinhome är tamigfan bland de bästa företaget för datadelar och tillbehör inom Sverige!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
DustinHome är riktigt grisar så där handlar jag inte igen.

Ja, jag ställer mig lika frågande som tlx06. Vad har du råkat ut för för att vara så aggro mot Dustin? Ett av de mest pålitliga och välrenommerade företagen i branchen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
"DustinHome är riktigt grisar så där handlar jag inte igen."

Öhm, vad fan snackar du om?! Dustinhome är tamigfan bland de bästa företaget för datadelar och tillbehör inom Sverige!

Jag har kanske en annan åsikt än dig. Funderat på att ta ett chillpill?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ja, jag ställer mig lika frågande som tlx06. Vad har du råkat ut för för att vara så aggro mot Dustin? Ett av de mest pålitliga och välrenommerade företagen i branchen.

Köpte min LCD-TV av dom och när jag fick hem den så såg man att den var begagnad. Skickade tillbaka den och skulle få en "ny" då det hade blivit "något fel" med ett "oöppnat returex". Jo jag tackar, fettfläckar, damm, repor på panelen, mjäll eller något som liknar mjäll mellan knapparna på fjärrkontrollen mm.

Fick hem exemplar två och den var DOA ("död" vid leverans). Skickade tillbaka den och fick hem exemplar tre som också var begagnad samt att den hade 4(!) döda/lysande pixlar i rad(!). Kontaktade dom igen för att skicka tillbaka skiten och ta tillbaka mina pengar (26,000:-) men då fick jag tillsvars att jag får betala all frakt själv då dom inte ställer upp på mer. Vid fel är det deras skyldighet och efter diverse hot om ARN så fick jag en retufraktsedel och jag skickade tillbaka LCD'n och tog mina pengar tillbaka.

Läser man på Prisjakt finns det fler som har fått begagnade varor därifrån så att Dustin/Dustinhome.se är pålitliga och välrenommerade är nog att ta i...

Dustin/Dustinhome.se beblandar jag mig aldrig med igen!

Permalänk
Medlem

Hmm. Jaha. Det har jag aldrig stött på. Det jag har hört är blixtsnabb frakt och bra service. Du kanske råkat ut för någon virrig sommarjobbare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
1900XT toppar 110W men amperen är jag osäker på.

Anledningen att jag inte vill lägga mer än 1000:- på nätagget och att jag vill handla på Komplett är för att jag redan är uppe i över 19,000:- och precis som du sa så vill jag undvika dubbla frakter vilket får priset att stiga ännu mer.

DustinHome är riktigt grisar så där handlar jag inte igen.

Tack för tipsen dock, skall ha dom i åtanke!

Med lite fysik räknar man snabbt ut det. Både moderna grafikkort och CPU drar sin ström från 12V.

P = U * I, dvs effekt * spänning gånger ström.

110W delat med 12V = runt 9A.

För övrigt tycker jag också NeoHE 430W alt. 500W låter som ett bra val. Du får hög effekt på 12V-delen utan att behöva betala överpris för ett 700W nätagg.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hmm. Jaha. Det har jag aldrig stött på. Det jag har hört är blixtsnabb frakt och bra service. Du kanske råkat ut för någon virrig sommarjobbare?

Du har alltså aldrig köpt något därifrån själv om jag förstår dig rätt? Ang sommarjobbare så var detta i jan/feb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
NeoHE 430W alt. 500W låter som ett bra val.

Skall ha dina förslag i åtanke, har ett tag på mig att kolla upp nätaggregatsmarknaden då Conroe släpps först i mitten på augusti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
Du har alltså aldrig köpt något därifrån själv om jag förstår dig rätt? Ang sommarjobbare så var detta i jan/feb.

Nej, precis som jag sa så har jag bara hört bra om dom från bekanta som beställt saker, och även här på forumet. Jag ser ingen anledning till varför andras erfarenheter inte skulle vara tillräckliga för att bygga en uppfattning, och jag har ingen anledning att tro att de skulle jävlas med mig bara för att du råkat ut för otrevligheter. Alla gör misstag, även om det i ditt fall lät som dom klantat sig rejält.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Nej, precis som jag sa så har jag bara hört bra om dom från bekanta som beställt saker, och även här på forumet. Jag ser ingen anledning till varför andras erfarenheter inte skulle vara tillräckliga för att bygga en uppfattning, och jag har ingen anledning att tro att de skulle jävlas med mig bara för att du råkat ut för otrevligheter. Alla gör misstag, även om det i ditt fall lät som dom klantat sig rejält.

Nu handlar ju denna tråden om nätaggregat men...

Jag tycker inte att man skall rekommendera något man inte testat precis som man inte skall rekommendera butiker man aldrig handlat från.

Min åsikt om den butiken kommer aldrig ändras och vill du läsa mer om hur dom skickar ut begagnade Plasma-TV och LCD-TV kan du besöka bla minhembio.com och dvdforum.nu.

Nu tillbaka till nätaggregat

Permalänk

jag har ett Hiper 580W, fungerar fint att driva min dator. sen hur bra kylningen är tillsammans med tunneln i P180 är en annan femma...

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Tagan. Mkt bra nätagg EastCon är behändligt och det är riktigt stabilt. Har ett 430W och är mkt nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
jag har ett Hiper 580W, fungerar fint att driva min dator. sen hur bra kylningen är tillsammans med tunneln i P180 är en annan femma...

Det är inga problem att ha ett nätagg med fläkten på "undersidan" i ett P180.

Permalänk
Medlem

Jag har vid två tillfällen köpt chassin hos DustinHome. Leveransen har varit mycket snabb och smidig. De svarade också på e-post väldigt snabbt. Skulle nog säga att det är den butik jag helst väljer om priset är ok. Du måste ha haft en väldig otur. Sådant kan inte hända särskilt ofta, men jag kan förstå att de blev trötta på att betala all den frakten efter ett tag. Dock var det ju inte ditt fel då det borde ha klassats som ett garantiärende.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag har vid två tillfällen köpt chassin hos DustinHome. Leveransen har varit mycket snabb och smidig. De svarade också på e-post väldigt snabbt. Skulle nog säga att det är den butik jag helst väljer om priset är ok. Du måste ha haft en väldig otur. Sådant kan inte hända särskilt ofta, men jag kan förstå att de blev trötta på att betala all den frakten efter ett tag. Dock var det ju inte ditt fel då det borde ha klassats som ett garantiärende.

Trötta på att betala frakt? Det är dom skyldiga att göra!

Dustin/DustinHome.se är ett skitföretag som säljer demoex, returnerade och begagnade varor som nya. Läs på Prisjakt samt DVDforum - där finns fler fall så något unikt är det inte!

Permalänk

Sorry för oft...men kan inte låta bli att skriva jag med om Dustinhome.
Har köpt åtskilliga chassin(tror jag är uppe i 7 nu) och datordelar i uppsjöar av dem och aldrig haft något problem, mer än att leveranserna kommer alldeles för snabbt ibland

Håller med om att de ska hjälpa till att byta ut saker som är defekta eller på något annat sätt fel på dem.
De har rätt att skicka ut en tv som har 4 pixlar döda, tror standarden ligger på 5 st dödapixlar för att retur ska vara befogad.
Och lika så är det du som köpare som ska stå för returfrakten när du inte vill ha varan utan ha pengarna tillbaka. Däremot så med tanke på omständigheterna så borde du inte betala den när du fått 3 felaktiga tv-apparater. Men deras svar var helt befogat, dock skulle de ha överseende efter det du råkat ut för vilket de gjorde tillslut.

Tror folk förväntar sig för mycket när de skickar efter saker via nätet eller på postorder, de kollar inte upp skyldigheter och rättigheter för vad som verkligen gäller innan de beställer utan bara kryssar i rutan "Jag godkänner avtalet"...
Har jobbat med kundtjänst för ett par år sedan och folk har en tendens att kräva astronomiska summor för saker som de egentligen godkänt när de genomförde köpet.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Det är inga problem att ha ett nätagg med fläkten på "undersidan" i ett P180.

Fläkten som sitter i mitten av tunneln var jag tvungen att koppla ur för det blev helt enkelt för trångt... och fläkten som sitter i nätagget verkar inte vara så duktig på att blåsa ut värmen ur datorn (så det kommer in ny kall luft på diskarna som sitter i fronten). Hårddiskarna klättrade upp i 50c efter ett tag, så kylningen kan ju som sagt diskuteras

Permalänk

Hur stort är ditt nätaggregat egentligen?
De flesta ska få plats utan problem.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....