Permalänk
Medlem

Köp av ny bärbar för max 7000:-

Som rubriken låter så är jag ute efter en ny bärbar för max 7000 riksdaler, och då ska helst frakten ingå, så inga förslag på 7800Skr eller nått sånt..
Datorn är inte till mig, men killen i fråga har lite förkärlek till acers design (vilket kanske kan ifrågasättas, men, men..), har kikat på en Acer Travelmate 4072WLMi (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323363&view=detailed). Det är ingen speldator han är ute efter men han kanske ska lira nått äldre spel.. så grafiken i ovan nämda dator kanske inte är någon höjdare då det är 64 MB (delad).. skiljer det mkt mellan 64 MB och 128 MB delad grafik? Ett dedikerat grafikkort vore ju inte dumt.. Han har kikat på celeron processorer förut, men då måste ju detta centrionsystem vare mkt bättre, och även ge bättre batteritid.. Datorn har ju även en rätt stor cache vilket kan vara bra..

Spec. på datorn:

Plattformsteknik: Intel Centrino
Processor: Intel Pentium M 740 1.73 GHz
Databusshastighet: 533 MHz
Cacheminne: 2 MB
RAM: 512 MB (DDR II)
Hårddisk; 80 GB - 4200 rpm
Grafikprocessor: Intel GMA 900 (max tilldelad RAM-storlek 64 MB)
Bredd: 36.4 cm
Djup: 27.9 cm
Höjd: 3.9 cm
Vikt: 2.9 kg

Nån som skulle rekomdera någon annan dator i denna prisklass?
Prioritet ligger på batteritid, snabbt system och billigt (6-7000)..
Han ser gärna att det är DVD-brännare, Widescreen 15,4 ", Ir, Bluetooh (inte nödvändigt)..
Det de handlar om är väl mest prestanda och batteritid för pengarna (asså ingen speldator). Och då han gillar acer (håller väl inte högts kvalla men är ju prisvärda budgetdatorer iaf.), så är det ju inte så dumt att kika på dom.

Tar mycket tacksamt emot alla förlsag och åsikter.

VH/ Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag sku klipp me å skaff mej ett jobb å köpt nått dyrare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rejniz
Jag sku klipp me å skaff mej ett jobb å köpt nått dyrare

Hmm.. vilket bra svar!
Jag själv har redan en dyrare, men denna är inte till mej själv.. btw så har han jobb, om du har nått vettigt och komma med så får du gärna säga (skriva) det, annars kan du låta bli!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hmm.. vilket bra svar!
Jag själv har redan en dyrare, men denna är inte till mej själv.. btw så har han jobb, om du har nått vettigt och komma med så får du gärna säga (skriva) det, annars kan du låta bli!

Fast det är ändå lite som han säger..En billig dator är de alltid något som är skit på (om det var det han menade..). Men spelar man inte kan man ju klara sig med integrerat grafikkort utan att det gör någon väsentlig skillnad (om man inte vill köra windows vista?). Men har du integrerad grafik på 64MB på den datorn du skrev blir det 448 MB ram.. känns lite lite (384 om du har 128..), går väl att justera men ändå.
Hårddisken (4200 rpm) gör nog att datorn känns rättså seg, 5400 eller ännu bättre 7200 rpm bör man ha. Leta upp en dator med snabbare hårddisk tycker jag. Mer ramminne skulle också vara bra.
Jag har för mig att celeronprocessorerna har samma prestanda, men ger sämre batteritid?

Acer Aspire 3102WLMi Sempron på inet.se hade 1gb ram och 80gb 5200rpm hårddisk men det är ju som sagt sempron och den kostade iofs 7200... batteritiden blir något sämre men man kan inte få allt.. tycker inte den borde ha värmeproblem heller när den är så stor, men fläkten går nog ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rejniz
Jag sku klipp me å skaff mej ett jobb å köpt nått dyrare

Godkänt i svenska är ju inte så dumt heller

Nä, allvarligt - har du inget vettigare att tillföra så skriv inga inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Köp av ny bärbar för max 7000:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Som rubriken låter så är jag ute efter en ny bärbar för max 7000 riksdaler, och då ska helst frakten ingå, så inga förslag på 7800Skr eller nått sånt..
Datorn är inte till mig, men killen i fråga har lite förkärlek till acers design (vilket kanske kan ifrågasättas, men, men..), har kikat på en Acer Travelmate 4072WLMi (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323363&view=detailed). Det är ingen speldator han är ute efter men han kanske ska lira nått äldre spel.. så grafiken i ovan nämda dator kanske inte är någon höjdare då det är 64 MB (delad).. skiljer det mkt mellan 64 MB och 128 MB delad grafik? Ett dedikerat grafikkort vore ju inte dumt.. Han har kikat på celeron processorer förut, men då måste ju detta centrionsystem vare mkt bättre, och även ge bättre batteritid.. Datorn har ju även en rätt stor cache vilket kan vara bra..

Nån som skulle rekomdera någon annan dator i denna prisklass?
Prioritet ligger på batteritid, snabbt system och billigt (6-7000)..
Han ser gärna att det är DVD-brännare, Widescreen 15,4 ", Ir, Bluetooh (inte nödvändigt)..
Det de handlar om är väl mest prestanda och batteritid för pengarna (asså ingen speldator). Och då han gillar acer (håller väl inte högts kvalla men är ju prisvärda budgetdatorer iaf.), så är det ju inte så dumt att kika på dom.

Tar mycket tacksamt emot alla förlsag och åsikter.

VH/ Kicken

alltså, det var himla mkt snobberi på den här sidan!! (Menar inte DITT inlägg nu, utan svaren du får!) "Klipp dig och skaffa ett jobb.", schysst svar i arbetslöshetstider! Särskilt som man kan hamna under existensminimum även MED ett jobb(som är fallet för mig, som umgängesförälder!)!

Fattar ju också att man får sämre datorer om man betalar mindre, men om man nu bara har 7000 och inge mer så har man ju inte mer, hur gärna man än vill. Bara så less på att det finns folk som aldrig upplevt fattigdom, och häver ur sig käcka kommentarer som bara är idiotiska, för att inte säga elaka!

Själv suttit och surfat, varit i butiker, kollat, räknat, räknat om, tänkt, grubblat, väg fördelar mot nackdelar och nu VALT en dator för UNDER 7000. Den har inte kommit än, så jag kan ju inte säga om den är bra eller inte. Men jag fick lov att chansa på att den kommer att fungera som studentdator, hemmadator, surfa/maila/pyssla i photoshop i. Får väl se... Men jag tänkte ju som så att jag förhoppningsvis lyckas klättra lite på samhällsstegen, vinna på lotto eller få något stipendie innnan den här datorn går sönder eller slutar fylla sin funktion. Och att jag alltså kan satsa på bättre dator om några år...

Men man vet ju inte. Ingen vet hur den kommer att ha det praktiskt och ekonomiskt om några år. ALLA människor kan drabbas av personliga motgångar, missräkningar och bakslag och plötsligt trilla ner på marken från att ha flugit högt på det ekonomiska och sociala planet! Och för dom som aldrig upplevt fattigdom så blir fallet hårt då. Särskilt när man bara omger sig med likasinnade "vänner", som är lika snobbiga som en själv. Kul att plötsligt stå där och få samma kommentarer kastade i ansiktet(klipp dig och skaffa dig ett jobb) som man själv sagt till andra! HU. GLAD att jag upplevt över tio MYCKET svåra år, under existensminimum en stor del av tiden.

Valde TILLSLUT en HP; nx6325. Och hoppas som sagt att den kommer att räcka till! Den kostade under 7000 i vissa internetbutiker. Får väl se om den duger, antar att snobbarna här inne inte tycker det! SKITER jag i.

LYCKA TILL! Schysst av dig också att hjälpa din vän.. Schyssta vänner är mer värt än allt guld i världen, och man får inga om man inte är en själv.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köp av ny bärbar för max 7000:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kima
alltså, det var himla mkt snobberi på den här sidan!! (Menar inte DITT inlägg nu, utan svaren du får!) "Klipp dig och skaffa ett jobb.", schysst svar i arbetslöshetstider! Särskilt som man kan hamna under existensminimum även MED ett jobb(som är fallet för mig, som umgängesförälder!)!

Fattar ju också att man får sämre datorer om man betalar mindre, men om man nu bara har 7000 och inge mer så har man ju inte mer, hur gärna man än vill. Bara så less på att det finns folk som aldrig upplevt fattigdom, och häver ur sig käcka kommentarer som bara är idiotiska, för att inte säga elaka!

Själv suttit och surfat, varit i butiker, kollat, räknat, räknat om, tänkt, grubblat, väg fördelar mot nackdelar och nu VALT en dator för UNDER 7000. Den har inte kommit än, så jag kan ju inte säga om den är bra eller inte. Men jag fick lov att chansa på att den kommer att fungera som studentdator, hemmadator, surfa/maila/pyssla i photoshop i. Får väl se... Men jag tänkte ju som så att jag förhoppningsvis lyckas klättra lite på samhällsstegen, vinna på lotto eller få något stipendie innnan den här datorn går sönder eller slutar fylla sin funktion. Och att jag alltså kan satsa på bättre dator om några år...

Men man vet ju inte. Ingen vet hur den kommer att ha det praktiskt och ekonomiskt om några år. ALLA människor kan drabbas av personliga motgångar, missräkningar och bakslag och plötsligt trilla ner på marken från att ha flugit högt på det ekonomiska och sociala planet! Och för dom som aldrig upplevt fattigdom så blir fallet hårt då. Särskilt när man bara omger sig med likasinnade "vänner", som är lika snobbiga som en själv. Kul att plötsligt stå där och få samma kommentarer kastade i ansiktet(klipp dig och skaffa dig ett jobb) som man själv sagt till andra! HU. GLAD att jag upplevt över tio MYCKET svåra år, under existensminimum en stor del av tiden.

Valde TILLSLUT en HP; nx6325. Och hoppas som sagt att den kommer att räcka till! Den kostade under 7000 i vissa internetbutiker. Får väl se om den duger, antar att snobbarna här inne inte tycker det! SKITER jag i.

LYCKA TILL! Schysst av dig också att hjälpa din vän.. Schyssta vänner är mer värt än allt guld i världen, och man får inga om man inte är en själv.

Uppenbarningen Trampade jag på nån känslig tå med min kommentar. Men som någon ovanför förstod att jag inte var allt för seriös i mitt förra svar. Jag menade att även om du har max 7000:- och nu har ett jobb som kicken säger så kan du ju vänta en eller två månad/er och lägga till 1000-2000:- och få en betydligt bättre dator. Angående att jag aldrig upplevt fattigdom är för mig ett skämt och inte speciellt genomtänk att säga. Om du nu ska citera mig Kima så gör det rätt.

Men om kickens kompis gillar Acer skulle jag seriöst spara 1000:- och köpt en Acer Aspire 5102WLMi Turion X2 som är betydligt snabbare.

Toshiba Tecra A3-184 kostar annars 6244:- Intel Pentium 1.73 GHz
512mb ram och 60gb HDD

Denna Dell http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=se&cs...
kostar 7040:- men jag vet inte kanske är lite mycket över din kompis budget. Pentium M 1.70 GHz, 1024mb ram, 60gb HDD
Menade inget illa med min kommentar kicken och ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

I dagsläget är väl den här Toshiba M70:n för 7995:- det enda egentligt prisvärda alternativet, om han nu kan spara ihop en extra tusenlapp; då får han en allround-dator som han kan ha i ett par år utan att behöva ångra sig över att han inte spenderade precis en tusenlapp mer för en kvalitetsprodukt.

Permalänk
Medlem

Ojdå, nu blev det plötsligt fart i tråden.. tack för ditt svar Kima. Jag vet att det är väldigt jobbigt att gå igenom sådana tider har lite personlig erfarenhet och personen i fråga har gått igenom nått liknande som du beskriver Kima men har nu fått rätsida på problemen. (börjar bli lite personligt).. Aja vill tacka för alla förslag ska gå igenom samtliga och kolla igenom. Rejniz förstod att det inte låg alltför mkt allvar i din kommentar, men tänkt på vad du "slänger" ur dig i framtiden.. kan påverka en person otroligt mkt.

Angående det där med vänner Kima, helt klart såna vänner som ställer upp och även finns för dig när man själv behöver hjälp i svåra tider och inte vänder ryggen till när det inte passar är värt GULD!

Och återigen tack!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Stalltipset verkar väl vara: Håll dig undan Acer.

Har själv ingen erfarenhet av Acer-datorer, men med tanke på att det är så många som klagar på dem, så är det väl nått fel.
Likaså Packard-Bell som du hittar på El Giganto, På och Av m.f.

Toshiba, HP, Dell är väl grejer som är ganska bra Hoppas du hittar en go dator!

Du kan ju börja kika här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s931059
...och sen snäva in dina sökkriterier.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köp av ny bärbar för max 7000:-

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av rejniz
[B]Uppenbarningen Trampade jag på nån känslig tå med min kommentar. Men som någon ovanför förstod att jag inte var allt för seriös i mitt förra svar. Jag menade att även om du har max 7000:- och nu har ett jobb som kicken säger så kan du ju vänta en eller två månad/er och lägga till 1000-2000:- och få en betydligt bättre dator. Angående att jag aldrig upplevt fattigdom är för mig ett skämt och inte speciellt genomtänk att säga. Om du nu ska citera mig Kima så gör det rätt.

Alltså, JA, du trampade på en öm tå! *S* Men jag är ganska tjockhudad, tjockskallad och dessutom förtjust i att debattera! Så ta't inte för personligt! Jag menar bara det att är man fattig som jag är, och då menar jag FATTIG(inte bara lite tillfälligt kort om pengar, eller har det LITE snålt, utan UNDER existensminimum sen en längre tid), så HAR man inte 7000 kanske. OM killen ifråga har det, så är det ju bra. Men själv är jag tvungen att köpa på avbetalning, dock räntefritt, och året framöver blir ett surt år. Men jag MÅSTE ha den här datorn NU, eftersom jag måste försöka kombinera umgängesbarn, plugga, jobba och plugga extrakurser på distans för å få råd att äta. Och då är ju liksom en bärbar dator nödvändig.

Nu. Inte sen. Så jag får helt enkelt klara av det. Men jag har inte 1000 kronor mer om ett år, och får inte 1000 kronor över för att jag väntar en månad till. SÅ är den bista sanningen för vissa av oss.

FATTIG= har inget mer att spara in på, betalar inte tv-licens, köper nästan aldrig kläder, ger inte mkt presenter till nån, bor så billigt som möjligt, har inte råd att fixa tänderna, lever oftast under existensminimum=räknat på soc's normer INTE konsumetverkets.

Får hoppas en burk på 6400 fungerar tills jag har förbättrat min livssituation! Hörde HP var slitstarkast av de billiga, från några "källor" och hoppas det stämmer... *S*

Ha en bra dag!