Permalänk
Medlem

Då tråden är väldigt lång så orkar jag inte läsa allt ^^ men jag skulle vilja tillägga att jag har en sådan HP, samma modell, fast med ett 7900GTX istälelt för 7800GTX. Jag har även jag märkt att datorn hängt sig ibland samt att den vid tex BF2 i hög upplösning får "fuckade" texturer och till sist blir helt okörbart.

Sedan testade jag och lirade med öppet chassi, och problemet löste sig helt. Hade tänkt att beställa ny processorfläkt och en 120mm till bakre utsuget för att fixa problemet.

BTW, man bränner sig nästan på utblåset från nätaggregatet. Helt sjuka temperaturen O_O

Permalänk
Medlem

Har idag fått presentkorten iallafall nu ska det shoppas
Frugan undrade om man kunde köpa kläder för dom presentkorten "nej nej såklart inte" sa jag haha..
Vem behöver kläder när det är så här varmt ute och man har en snabb och fin dator som man kan värma sig på under dom kalla nätterna :P!!

fick tillbaka för 7månader iallafall ... 3400:-

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem

Testa att mäta temperaturerna med något program för att kolla hur varmt det blir. Någon som har en länk till ett bra som är gratis?

Permalänk
Medlem

Speedfan funkar bra. Bara att googla, har inte länken i huvudet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Nu får jag inte igång ljudet. Fick ju ett X-Fi ljudkort nu, inga konflikter eller nåt annat fel i enhetshanteraren. Har dragit hem nya drivrutiner, men inget ljud. Har testat med både hörlurar & högtalarna. Vad kan vara fel, måste jag ha nån sladd inkopplad på kortet för att de ska funka eller?

Ja sladden till kontakterna (mic & hörlur) på fronten måste vara kopplade..

Annars kan du prova med detta -> Klicka på Creatives volume panel som finns i trayen (du måste installera creatives programvara om du inte redan har den installerad?) klicka på main display, klicka sen på "speakers and headphones" & bocka ur "automatically enable headphones settings" samt "automatically mute speakers".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

De har fixat sig, inget i fronten behövde vara inkopplat då jag slet ur allt ur hp burken och monterade i ett nytt lian li chassi. De va de sistnämda som va felet "automatically enable headphones settings" samt "automatically mute speakers"

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Gött..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naavala
vad gör ni med datan, jag har en precis likadan data. Det finns verkligen inget att klaga på.

Håller med, det är verkligen ingen dålig dator. Dom gångerna det krånglat är det jag själv som hållt på och trixat med inställningarna.

Annars har de flesta problem varit med min belkin router och trådlösa nätverk...men jag gjorde mig av med den skiten nu :).

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka min 4196:a igår. Jag testade direkt att fullbelasta nätverkskortet samtidigt som jag satte på lite musik. Det tog nån minut men sen låste sig datorn. Inte på samma sätt som förut ( då den började tjuta och total-låste sig) men datorn funkade inte förrens jag stängde av musiken. Och även efter jag stängde av musiken så tog det ett par minuter innan den "hoppade" igång igen.

Skandal.

Permalänk
Medlem

Var jobbar du ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa666
Fick tillbaka min 4196:a igår. Jag testade direkt att fullbelasta nätverkskortet samtidigt som jag satte på lite musik. Det tog nån minut men sen låste sig datorn. Inte på samma sätt som förut ( då den började tjuta och total-låste sig) men datorn funkade inte förrens jag stängde av musiken. Och även efter jag stängde av musiken så tog det ett par minuter innan den "hoppade" igång igen.

Skandal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DÅ har du pm

Permalänk
Medlem

En annan kille på jobbet fick tillbaka sin burk förrförra veckan. Det var samma strul med den. Den funkade t om sämre när han fick tillbaka den. Han kopplade dock bort ljudkortet och körde med det integrerade kortet.

Permalänk

Va, vilken modell har ni som strular ändå?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

jag har en hp d4155.se som jag har haft "frysproblem" med i samband med användning av grafik- och nätverkskort.

Provade att uppdatera bios till 3.47 men gav inget resultat förrutom att fläktarna har börjat låta mer. Såg att dem har släppt "BIOS Amethyst 3.48" ( http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20060619_bios_amethyst.... ) nyligen o var intresserad av att uppdatera till den versionen.

Olyckligvis har jag problem med installationen av denna. Vet inte alls hur jag ska gå tillväga då det var mycket lättare förra gången då jag bara behövde dubbelklicka på en fil och sen skötte sig allt annat av sig självt. Har försökt att läsa mig till hur jag ska gå tillväga genom tillhörande hjälpfil men ej nått något resultat. Någon som kort och gott kan knåpa ihop en redogörelse för hur jag ska gå tillväga? Är också lite intresserad av att höra tankar om andra som uppderaterat denna: Märks det någon skillnad? Har slutat hoppas..

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

BIOS 3,48

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
jag har en hp d4155.se som jag har haft "frysproblem" med i samband med användning av grafik- och nätverkskort.

Provade att uppdatera bios till 3.47 men gav inget resultat förrutom att fläktarna har börjat låta mer. Såg att dem har släppt "BIOS Amethyst 3.48" ( http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20060619_bios_amethyst.... ) nyligen o var intresserad av att uppdatera till den versionen.

Olyckligvis har jag problem med installationen av denna. Vet inte alls hur jag ska gå tillväga då det var mycket lättare förra gången då jag bara behövde dubbelklicka på en fil och sen skötte sig allt annat av sig självt. Har försökt att läsa mig till hur jag ska gå tillväga genom tillhörande hjälpfil men ej nått något resultat. Någon som kort och gott kan knåpa ihop en redogörelse för hur jag ska gå tillväga? Är också lite intresserad av att höra tankar om andra som uppderaterat denna: Märks det någon skillnad? Har slutat hoppas..

Jgag hsar fått tillbaks min burk från rep (en 4491) efter att varit borta i ganska exakt 4 veckor och den har uppgraderats till BIOS 3.28. Mitt ursprungliga problem beskrev jag här:
#6642646

Jag har fått motstridiga uppgifter vad som har fixats på burken. Killen jag pratade på ATEA sa att han tvingat HP:s serviceverkstad att plocka en heatzink (det var reservdelen de väntade på) från en annan dator och montera i min burk eftersom leveransdatumet flyttats till den 11/7 (mot ursprungligen 30/6), alltså ytterligare nästan 2 veckor.

När datorn kommer på den 7 juli (förra fredan) så hittar jag en rapport från serviceverkstan som säger att de har utfört följande åtgärder:
Uppgradering BIOS
ÖVrigt

Under övrigt så skriver de: "Inga fel funna på er dator. Datorn har med std-utrustning och konfiguration passerat alla arbetsprov."

Så denna rapport säger inget om att de bytt ngn komponent, snarare säger den att de inte hittat ngt fel och bara uppgraderat BIOS:et (till 3.48). En extrakoll med ATEA säger att enligt vad de har fått info om så har en heatzink bytts. Motsägelsefullt.

Om nu det är rapporten som stämmer så kan man ju undra varför de behövde 4 veckor på sig för att uppgradera BIOS:et.

Min provkörning av datorn visar att den fortfarande låter alldeles för högt. Skillnaden nu är att ännu har inte det 3:e hårtorkssteget på fläktarna gått igång vid ngt tillfälle. Tidigare fanns det bara 3 olika nivåer på fläkteriet, nu verkar det som att varvtalen ligger och justeras i lite flera steg. Men som sagt var, fortfarande oacceptabelt hög ljudnivå...
Det har alltså blivit marginellt bättre men inte på långt när som den dator HP hade på sin Demo-visning innan leverans eller som min kollegas burk. Men enligt HP serviceverkstad så är min burk OK...jag skulle vilja se ngn på HP sitta och jobba på ett kontor med min dator.

Om dom nu bytt heatzinken så man kan undra varför när det uppenbarligen inte hjälpt. Jag kommer nog i alla fall att tänka mej för 2 ggr innan jag skickar in datorn om den strular ngn fler gång.

Jag har nu också kollat temp och varvtal i BIOS och med Everest och Speedfan och resultatet är lite förbryllande.
När jag först körde igång datorn och kollade i BIOS på CPU-temperaturen så låg den först på 82 grader för att sen gå ner till runt 70 grader...ibland upp till 75 grader. Den kan gå ner tillfälligt till runt 64 grader vid ingen eller liten belastning men när man börjar belasta datorn...det räcker att starta t.ex. Everest...så går tempen upp mot 70 grader och då kör fläktarna igång.

Nu har jag hört att man inte kan lita på de absoluta tempvärdena som dessa sensorer ger men det är aningen oroväckande med CPU-temperaturer på över 70 grader.

Jag har i alla fall investerat ca 700 spänn i en Zalman CPU-fläkt och en 120 mm:s chassifläkt från Artic Cooling. Zalman-fläkten är inmonterad och styrs med Speedfan och/eller FANMATE:n och nu börjar ljudnivåerna bli acceptabla. Temperaturmässigt är det inte helt tillfredställande, det ligger ungefär mellan 64-68 grader, visserligen lite lägre än tidigare. Men fläktarna går som sagt saktare och tystare. Jag får se när jag monterar in chassifläkten och stänger locket.

Jag har funderat på att ringa till ATEA och fråga vilka CPU-temperaturer som är normala men jag misstänker att chansen att få ett vettigt svar är ganska liten.

Permalänk
Medlem

Just great. Nu efter att min 4196:a varit inne på servicen så funkar heller inte dvd-brännaren...Den känner helt enkelt inte av att det är skiva i den. Tom som full.

Just great.

Permalänk

Vafan är detta. Efter mycket krångel lyckades vi få mercor att komma och hämta 4196'an (vi verkade ha blivit bortglömda, trots många samtal...). Nu när vi äntligen fick hem skiten igår så fungerar den inte alls istället. Den startar och cpu-fläkten drar igång på högvarv, den ska sänkas efter någon sekund efter att datorn startats, men inte nu utan det fortsätter på högvarv. Bildskärmen får ingen som hellst signal trots att alla sladdar sitter som dom ska. Samtidigt låter dvd-läsaren ytterst konstigt. Så står den hur länge som hellst utan att den kommer igång. Försöker man stänga av den genom att hålla in powerknappen ett antal sekunder så resetar den bara. Enda sättet att stänga av den verkar att dra ur sladden...

Det konstiga är att den funkade innan. När jag starta upp datorn för första gången fick jag detta fel, men jag bara höll in knappen och tänkte inte mer på det. Då gick den igång som vanligt och allt såg väl ut som det skulle. Installerade drivrutiner till ljudkortet och startade sedan om datorn. Efter den omstarten kom den aldrig igång igen...

Inte fick vi någon ersättning heller... Fyfan vilken skit.

Det dom hade bytt var följande:
RAM-minnen (4st 512 igen)
Ljudkortet (likadant)
SATA-kablar
Samt uppdaterat bios.

Farsan jobbar också på ICA förresten och vi har köpt via mercor.

*EDIT Nu gick den igång igen. Knepet verkar tydligen vara att trycka på eject dvd knappen direkt när datorn startar.

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka min 4196:a nu efter att dvd-brännaren dog efter förra servicen. Nu är enda problemet att jag inte kan ladda ner någonting på en fart högre än 200kb/sek...Går det snabbare så låser sig datorn och internetet. Funderar snart på att blåsa datorn och se om det blir bättre då.

Ingen annan som har haft problem efter servicen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa666
Har fått tillbaka min 4196:a nu efter att dvd-brännaren dog efter förra servicen. Nu är enda problemet att jag inte kan ladda ner någonting på en fart högre än 200kb/sek...Går det snabbare så låser sig datorn och internetet. Funderar snart på att blåsa datorn och se om det blir bättre då.

Ingen annan som har haft problem efter servicen?

Fyfan va jobbigt. Hoppas verkligen lyckats fixa allt när våran kommer hem. Orkar verkligen inte skicka in den en tredje gång. :/

HP's service har ju varit otroligt dålig, aldrig varit med om något liknande. Jag menar vad för kontroll gör dom på datorn när dom inte ens upptäcker att datorn inte ens startar? Och så skriver dom att alla problem är lösta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
jag har en hp d4155.se som jag har haft "frysproblem" med i samband med användning av grafik- och nätverkskort.

Provade att uppdatera bios till 3.47 men gav inget resultat förrutom att fläktarna har börjat låta mer. Såg att dem har släppt "BIOS Amethyst 3.48" ( http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20060619_bios_amethyst.... ) nyligen o var intresserad av att uppdatera till den versionen.

Olyckligvis har jag problem med installationen av denna. Vet inte alls hur jag ska gå tillväga då det var mycket lättare förra gången då jag bara behövde dubbelklicka på en fil och sen skötte sig allt annat av sig självt. Har försökt att läsa mig till hur jag ska gå tillväga genom tillhörande hjälpfil men ej nått något resultat. Någon som kort och gott kan knåpa ihop en redogörelse för hur jag ska gå tillväga? Är också lite intresserad av att höra tankar om andra som uppderaterat denna: Märks det någon skillnad? Har slutat hoppas..

Tjena!

Jag har upplevt samma sak som du, nämligen att fläktarna har börjat låta mycket mer (varvar upp till max) när tempen på GPU:n når 62-63 grader. Detta inträffade alltså när jag bytte till BIOS 3.47 från 3.43.

Vidare så är det något FEL på Winflash som man ska använda för att updatera BIOS till 3.48 för när man väljer den nya BIOS-filen som man laddar ner från helpdesk så stannar winflash och inget mer händer.

Ringde till HP-support idag men han tyckte att det var konstigt och att det BORDE funka. (Tack så j-a mycket för det!).

Så nu vet jag inte vad jag ska göra.... Köpa bättre och större fläkt?!?

Är det nån som har kommit över en fungerande BIOS-version på 3.48?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

jag har en hp-dator. eller den är pappas, han betalar. det är standardvarianten på erbjudandet vi fick. alla verkar ha fått ungefär samma erbjudande.
Man kan alltså inte byta bios på det moderkortet?(MSI RS482M2/RX482M2)? måste man byta moderkort för att komma åt överklocknings funktioner i bios?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag har d4150.se nån som vet om den har inbyggt trådlöst nätverk?
Isåfall hur får man igång det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

denna tråden var inte lite lång

Permalänk
Medlem

Uscha mej...... Blir inte glad när jag läser detta...

Har en Compaq 8880se som har strulat, ska få den utbytt till en ja just det 4196se.
Vilka djävla problem jag har framför mej....
Men jag orkar inte klaga nå mer... avtalet löper ut i november, så jag köper ett nytt moderkort psu och låda...

Hade tänkt mej detta......

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=384693&...

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Jag har själv en hempc och har faktiskt aldrig haft något annat. Jag har en FSC och deras support är bra för det mesta och dessutom gratis... min erfarenhet av både min och andras hempc-datorer är dock, som många andra sagt tidigare i tråden, värmen. Deras standardchassin är helt värdelösa på att hålla kallt. För bara ett par veckor sedan fick jag en ny värstingdator från FSC. Så här gjorde jag:
1. Lägger filerna från gamla datorn på en extern hårddisk
2. Formaterar nya datorn för att bli av med förinstallerade program som jag inte vill ha. En liten partition för system och program, så blir det lättare när det är dags för "halvårsformatering"
3. Flyttar över alla gamla filer från hårddisken till nya datorn, så jag ser att datorn funkar ordentligt.
4. Flyttar över allt till mitt eget chassi med en sjujäkla massa fläktar.
5. Ställer standardchassit på vinden, ifall jag skulle behöva service.
6. Njuter av en billig och kall hempc!

Permalänk

Gött så MrPasty, hur fasen skaffar man en Hempc?
Jag har inget jobb, är student. Morsan studerar Tror ni det går? har aldrig fått något sådant erbjudande om hempc. Hörde nåt om att man måste jobba inom staten eller nåt sånt, vilket säkert är helt galet.

Varifrån får ni erbjudandena? Genom arbetsplatsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Gött så MrPasty, hur fasen skaffar man en Hempc?
Jag har inget jobb, är student. Morsan studerar Tror ni det går? har aldrig fått något sådant erbjudande om hempc. Hörde nåt om att man måste jobba inom staten eller nåt sånt, vilket säkert är helt galet.

Varifrån får ni erbjudandena? Genom arbetsplatsen?

HemPC får man genom sin arbetsgivare, det går inte att få på något annat sätt just eftersom det är skattesubventionerat genom avdrag på bruttolönen.

Kravet är dessutom att man måste ha varit fast anställd i minst ett halvår.

Är dock lite osäker på vad den nya regeringen gjort för ändringar, men det är knappast till de bättre för de som nu vill ha hempc.

Permalänk

Tänkte köpa mer minne till min d4150.se, vilka funkar perfekt till den datorn? Tänkte köpa 2 GB minne! Kan jag behålla då dom minnena som sitter i redan? Det är 2x 512Mb minnen, det finns fyra platser totalt.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD