Polisens nya lagförslag - Spionera i din dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Du öppnar gladligen händerna till staten att övervaka allt du gör, även om du inte är terrorist?

Nej? Men varför i helvete skulle polisen vilja veta vad jag gör med datorn? För att jag tankar warez? I så fall är det lättare att beslagta datorn. Vad begår ni för brott för att vara rädda för det här?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Nej? Men varför i helvete skulle polisen vilja veta vad jag gör med datorn? För att jag tankar warez? I så fall är det lättare att beslagta datorn. Vad begår ni för brott för att vara rädda för det här?

Brottet att vilja ha ett privatliv tydligen...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Poängen är ju inte att man nödvändigtvis skulle bli gipen för nåt, poängen är att det är jävligt obehagligt att inte veta om nån sitter och lyssnar, och om polisen får befogenheter att göra det till höger och vänster så suger det ganska hårt...

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Brottet att vilja ha ett privatliv tydligen...

Ja, det brotter gör ju säääääääkert att polisen vill spionera i din dator.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk

Nej, men varför ska man ha begått ett brott för att bli nervös när staten vill ha mer och mer insyn i personer privatliv?

Bara tanken på att Bodström skulle få igenom alla sina sjuka idéer gör mig rädd.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Processorn (Pentium) har serienummer ditlagda för att kunna ge säker identifikation t.ex. vid elektronisk handel. Nu är den funktionen oftast dissablad redan som default men aktivering är en enkel inställning i bios. Sen har ju operativet ett serie/licensnummer samt den unika datoridentitet som Windows skapar vid installationen. Till detta kommer MAC-adress och en massa andra unika saker så nog finns det metoder att identifiera en dator om man vill.

/H

Då vet jag, va väl nåt sånt jag gissade.

För övrigt tycker jag detta har gått överstyr i alla fall.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"