Permalänk
Avstängd

Bärbar vs Stationär?

Jag vill köpa en ny dator och kan inte riktigt bestäma mig om jag vill ha en stationär eller en bärbar. Jag skall använda dator till att spela, surfa osv med vill att den skall kosta runt 15-25000:-. Kan ni ge fördelar och nackdelar bärbar vs stationär? Datorn kommer mest att användas för spel,surfa och se på lite film!

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

En stationär dator är ju överlägsen på alla punkter utom batteritid
nämen skämt å sido så är den absolut enda fördelen att den bärbara går att släpa omkring på. kan inte jämföras med en stationär. Men ska man inte spela eller hålla på med tung video/3d beräkning så varför inte en laptop.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Avstängd

Personlig erfarenhet:
bakgrund : Jag bor i en sutga , lika stor som t.ex 1:a
Det den är inte så liten men det gäller ändå att spara på utrymmet , men ska snart köpa en stor lägenhet. Så prioritet för mig alltid har varit utrymmet för en dator , man ska sitta skönt , ha till räckligt med plats osv.
Så jag kan ialla fall berätta hur jag tänkte när jag stod mot Bärbar Vs Stationär så kanske det hjälper lite ?

Köpte först en HP zd8000 och tyckte att bärbar var jäte fränt osv , sen så började jag se nackdelar som värme och att den lät väldigt mycke och så fick jag för mig att den sög rakt igenom. Och efter som Oblivion inte kunde spelas så himla bra på den och min polares ultra fräna Stationära dator kunde köra HDR och Bloom och AAx4 så ville jag också ha en Stationär dator.

Så jag gav bort min Zd8000 till föräldrarna och köpte mig en stationär dator.
Denna gång en med Htpc chassi och andra väldigt tuffa saker. Jag gjorde den super ljudlös och allt var frid och fröjd , Oblivion var inte längre nåt problem och allt var bra.

SEN så efter ett par veckor har jag nu insett att stationär dator börjar bli tråkigt , den tar upp plats , finns oftast inte super bra skärmar till skillnad från bärbara. Och att den kan bara stå på ett ställe och har en drös kablar som förstör allt med inredningen i huset.

Så nu står jag vid en punkt där jag antingen köper en super fin skärm till min stationära eller köper en riktigt fin laptop från Dell med rejält grafikkort .

så själv ser jag ingen av dem vinna över varandra utan det är just om man vill vara mobil eller inte och kanske offra lite prestanda.

Permalänk

Har bärbara datorer bättre skärmar än stationära. Trodde att det var tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegeanpilot
Har bärbara datorer bättre skärmar än stationära. Trodde att det var tvärtom.

Det beror väl på vad du har för skärm till datorn? Skärmarna i bärbara blir bättre och bättre, men de flesta kan inte jämföras men en bra vanlig skärm, dock så finns det ju bättre och sämre som med allt :D.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Ska du lägga ut tex samma summa på en bärbar som du ska på en stationär så kommer du aldrig få en bärbar som är bättre än den stationära. Så enkelt är det.

Angående skärm så får du helt enkelt kolla runt lite, man kan inte säga att den skärmen är bättre än den andra då alla tycker olika...

Slutsats: du kan mycket väl spela tunga spel och dyl på en laptop, men då får du punga ut med tillräckligt med cash. Och du bör tänka mer på vilka krav du vill att din nya dator ska fylla, för vad du än väljer i detta läge kommer du alltid tänka att du borde valt den andra.

Permalänk
Medlem

jag skulle tänka såhär.

har du lite utrymme och/eller är i behov av att kunna vara mobil/ vill ha en stilren dator utan massa sladdar överallt och har möjlighet å lägga ut lite mer pengar då borde du köpa en bärbar.

har du å andra sidan mkt utrymme, inget behov av att vara mobil och kanske en stram budget då borde du köpa en stationär.

vill du ha ett prestandamonster så borde du köpa en stationär=)
visst det går å få riktiga prestandmonster till bärbara också, men dom är ofta snuskigt dyra åsså kommer du inte riktigt upp i en stationärs prestanda.

sätt dig ner å skriv ner lite olika saker som du vill ha ut av din dator, hur mkt du pengar du kan tänka dig att lägga ut osv. då kommer du nog ganska snart att komma fram till vad du vill ha.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk

Jag reser mycker på mitt jobb men samtidigt tycker jag om att spela.
Dom största nackdelarna enligt mig är.

!) Man kan inte pilla så mycket inne i datorn. Överklockning går inte (kanske på grafik men de e nog farligt).

2) Man kan inte uppgradera. Jag byter grafikkort typ en gång om året. Det kan man inte gör med en laptop.

3) Man kan aldrig slå en stationär dator när det gäller prestanda (med lite overcklocking).

Jag blir nog tvungen att köpa en dyr laptop och orsaken e mobilitet men jag tycker inte om det. Väntar nu bara på en laptop med SLI och directx10 support och att den inte kostar mer än 30000kr innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

aegeanpilot, det är ju ett val du måste göra, om du har ekonomi så kan du ju alltid köpa både en stationär och en laptop då kan du ju köpa en laptop som har grymt mkt batteritid åsså bara integrerart grafikort åsså köper du ett stationärt prestandamonster

du kan ju för det mesta upgradera cpu (med lite pillande) å minne å hårddisk.
sen finns det faktiskt ett fåtal laptops på marknaden som man har möjlighet å upgradera grafikkortet i också. har dock ingen länk atm.

varför ska du vänta på en laptop med dx10? dx10 är det långt till. och behöver du verkligen så mkt prestanda så att du behöver sli ? lite overkill imo. menmen det är ju jag det

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sälja min stationära..
Har ingen vana av laptops så den här tråden ser intressant ut.
Som jag ser på saken så vill jag kunna slappa i soffan med datorn, trådlöst nätverk o allt :)...
Slippa alla stora klumpar som datorlåda o 19" crt.
Jag räknar med lite sämre prestanda mot min stationära men vafan, bara det flyter på bra är jag nöjd... samt att alla spel flyter på bra.. Jag skiter fullständigt i 999999*99999 upplösning... Brukar ändå bara köra i 1024*768 i allt.. spel såsom windows.
mindre hd är det ju i en laptop.. men jag har en extrern backup hd där jag ändå lägger viktiga grejor som foton osv. så inga probs där heller..

Enda kruxet är att få frugan med på noterna.. hon gillar inte att jag ska lägga ut 5 tusen extra efter jag sålt min burk mot något som har sämre prestanda

Permalänk

jo du har nog rätt att man kan köpa både stationär och laptop. Men jag tror att det är bortkastade pengar med stationär dator för min del eftersom jag aldrig är hemma och sen vill jag ha en laptop där jag kan köra flight simulator på. Brukar alltid flyga rutten på fs9 innan en riktig flygning.

Angående om man behöver SLI. Jag tror att datorn "håller längre" då man har mer prestanda att leka med. Sen när spel som CRYSIS kommer ut så e man nog rätt så glad om man har SLI med directx10 support

Permalänk
Medlem

Klart som fasen du ska safta på om du villa he en bra bärbar. Det finns redan idag SLI laptops, visserligen är dom ganska stora men ingenting jämfört med en desktop dator. Så vitt jag vet finns det ingen återförsäljare i Sverige som säljer SLI laptops, men kolla i Tyskland, USA, England finns det helt klart i förstås. Det är ganska maffigt ska jag säga att köra spelen i 1920x1200 i upplösning Min Dell som jag har nu klarar det mesta i 1920x1200 förutom Oblivion förstås. Men FEAR i 1600x1200 maxat förutom soft shadows inga problem Och för att tala om skärmen som är riktigt grym på den jag har.

Om något år ska jag sälja den här och införskaffa mig en SLI laptop också Laptops har tagit ett rejält steg mot grym prestanda måste jag säga.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.