Problem med .avi-filmer på TV

Permalänk
Medlem

Problem med .avi-filmer på TV

Problemet är ett rätt konstigt problem. När jag ska titta på en film som är i .avi (säkert med .mpeg oxo) så ser jag bara svart på TV-skärmen, medan på datorn så funkar det som det ska. Jag har testat allt, olika uppspelningsprogram, installera FFDshow osv, men det ändras inte. Problemet kan tyckas bero på överföringen mellan TV'n och datorn, eller inställningar på grafikkortet, men kollar vi på .img eller Dvd-filmer så är det igna problem. Och när jag sätter på en .avi-film så är det baa i själva uppspelningsrutan som det är svart, allting annat syns som det ska, menyer, bilder, osv.

Spelar jag t.ex i VLC så funkar allt på datorn, och har ja VLC fönstret uppe å inte i fullscreen format så ser ja skrivbordet å ikoner, osv, och jag ser VLC fönstret med dess menyer osv, men på TV'n så är själva "filmen" svart men på datorn funkar det.

Hur ska ja fixa det här? Känner mig rätt villrådig just nu, så vore väldigt tacksam för hjälp!

Tack på förhand!

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Testa först med att installera nyaste drivrutinen till ditt gragikkort.
Sedan kan du kontrollera inställningarna i drivrutinen för fullskärms video. Kan vara nått vajsing inställt där.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Hade samma problem igår hos en polare. Vi gjorde så att vi valde i nVidias kontrollpanel för grafikkortet:

Klona bildskärmen och TV:n som primär bildskärm och datorskärmen som sekundär bildskärm. Först stod det tvärt om men när vi ändrade det så blev det som det skulle.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att stänga av Overlay Video Output (vilket jag tror är hårdvaruacceleration) i vlc för att få det att funka på tvn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm... det funkar om jag ställer in som TV'n som den primära skärmen, men då funkar det inte på datorn istället. VIlket iofs itne gör nått, men då måste man ändra om hela tiden...

Kan testa detdär med Overlay Video Output, men låter ju konstigt om det huxflux bara ändrade sig så man måste göra om avancerade inställningar för att få det att funka?

Iofs va det samma problem i WMP så kanske inte kommer funka ändå... VI får se, tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

du går bara in på overlayinställningarna å kryssar i theater mode......

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb