K800i, minirecension [MYCKET BILDER]

Permalänk
Medlem

Det är helt gratis, du betalar ingenting för trafiken eller något annat, dvs om du har en av 3s "MSN-mobiler" idag och loggar in fram till sista september.

Det kommer i framtiden bli som det är nu med 3musik, för 49 kronor får man tjänsten obegränasat, alltså hur mycket "MSN-trafik" som helst. Men vi har det gratis hur länge som helst, eller tills vi byter till en annan operatör då.

Så förstår jag det iaf, man betalar aldrig för någon trafik, ungefär som att man inte betalar någonting för att surfa på 3s portal.

Permalänk

Det är överskattat de där med MSN som TRE erbjuder. Det finns i princip i alla nya SE-telefoner redan (IMPS (Instant Messaging and Presence Service)) genom tjänsten "Mina Vänner" som du tex finner under "Meny/Meddelanden/Mina Vänner" iaf på min K800i.

Vi börjar med nackdelen jag funnit, beror på SE hoppas det ordnar det i framtiden, telefonen kan bara visa 30st nicknames i telefonen, så man kan tex på websida eller i telefonen välja ut 30 av sina flitigaste chat-kompisar (går naturligtvis förändra oändligt, inte så avancerat som det kan låta, bestäm på websida eller direkt i telefonen) och ha dem i listan så ser du om de är online och kan chatta med dem. Du har dock inte valt bort de övriga, de bara inte syns i listan, skickar de ett meddelande så kan du självklart svara dem osv.

Chatklient i telefonen, inget nytt under solen, det finns en hel uppsjö av Java-applikationer som du kan köra för olika IM-protokoll. Fördelen att använda "Mina vänner" är att det är en funktion integrerad i telefonen och att du ej behöver ha ett java-program aktivt som sedan låser dig från att göra annat för att java-programmet måste vara igång och aktivt längst fram på skärmen, då "Mina Vänner" istället kan minimeras (blir en söt liten ikon högst upp på skärmen) så du kan göra saker. Får du tex ett meddelande skickat via tex Msn/Icq eller vad du knutit den till så vibrerar telefonen och ett ljud hörs, sedan ser det ut ganska exakt som då ett SMS, dyker upp på skärmen, bara att svara på det i vanlig ordning så dyker det upp på mottagarens chatklient eller fortsätt göra annat och svara då du känner för det, det ligger ju minimerat och kan tex i K800i nås snabbt igen via knappen för olika snabbfunktioner lite snett uppåt höger från "C" knappen på den telefonmodellen.

Eftersom det bara handlar om text är kostnaden minimal så även om man har den igång och chattar dygnet runt via 3G så kostar det kanske någon krona, inte räknat på det då jag ej ser saldot på tex mitt Halebop-3G-kort krympa just något alls trots att jag har den igång rätt flitigt och i min kör både Icq/Msn. Den som vill kalkylera får gärna jämföra kostnaden mot att skicka sms jag bryr mig inte eftersom jag ser att det blir så enormt mkt billigare. En smart sak via MSN är att då jag kopplar upp mig i mobilen så ser polarna det oxå, det står Mobil efter mitt nick, fiffigt.

För den som inte vet så kan man använda IMPS genom att man först reggar sig och loggar in på en sajt som man i princip kan säga agerar som en proxy, du chattar via den med IMPS, trafiken åker den vägen. På sajten skriver man in sin email/lösen för tex MSN, sedan läser man om hur man använder deras serverinställning i mobilen, inte svårt alls ens för en oinvigd. När du sedan på "Mina Vänner" har ställt in de inställningar som krävs är det bara att starta "Mina Vänner" så har du tex MSN i mobilen.

Två sajter som erbjuder dig möjligheten:

www.yamigo.com (den kör jag själv, fungerar bra)
www.smartvas.com

Lycka till gott folk.

Permalänk
Medlem

Jo visst, man kanske inte behöver springa som en dåre och köpa en mobil hos 3 bara för dom har MSN i vissa telefoner. Men har man ändå en mobil från 3 med MSN i sig är det ju verkligen toppen att slippa tänka på kostaden, även om det kanske inte handlar om väldigt många kronor.

Jag använde mig av smartvas innan dom hade fixat MSN-klienten till K800i:an, men väljer självklart bort det nu när jag kan köra helt gratis och t ex slipper begränsa listan, vilket iof inte var någon väldig nackdel, men ändå.

Jag kan inte komma på någonting som "Mina vänner" kan göra som inte 3s MSN-klient kan, bara tvärtom, så jag är toppennöjd.

Permalänk
Medlem

En kvick fråga bara: Radio i K800i, det är ingen webradio eller nåt sånt som man måste betala trafiktaxa för va? Allt säger mig att det är en vanlig radio, men måste ändå fråga innan jag använder den en hel månad nästan 24/7 och sen får en fet räkning ^^

Kom på en annan sak. Angående 3's MSN-klient. Jag köpte telefonen idag och enligt säljaren (köpte förvisso på siba :S) så får man fortfarande betala för MSN-chat-taxan. Det han sa var gratis var något slags inloggningsavgift? Var det bara han som inte hade nån aning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeopardy
En kvick fråga bara: Radio i K800i, det är ingen webradio eller nåt sånt som man måste betala trafiktaxa för va? Allt säger mig att det är en vanlig radio, men måste ändå fråga innan jag använder den en hel månad nästan 24/7 och sen får en fet räkning ^^

Kom på en annan sak. Angående 3's MSN-klient. Jag köpte telefonen idag och enligt säljaren (köpte förvisso på siba :S) så får man fortfarande betala för MSN-chat-taxan. Det han sa var gratis var något slags inloggningsavgift? Var det bara han som inte hade nån aning?

Det är en vanlig FM-Radio så det kostar ingenting att använda den.

Angående 3:s MSN verkar den vara helt gratis. Dock vet jag inte om man måste köpa den via 3 för att det skall vara gratis eller om man kan köpa den hos vilken återförsäljare som helst.

Permalänk

Någon som har problem med att telefonen kopplar ner samtal?

Visa signatur

Sqwee

Permalänk

Går det att spela in samtal på K800i och isåfall hur gör man?
Har kollat manualen men inte hittat ngt.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Går det att spela in samtal på K800i och isåfall hur gör man?
Har kollat manualen men inte hittat ngt.

Bara att trycka på "mer" under på gående samtal, sen välja "spela in".;)

Permalänk
Medlem

Släpper dom aldrig någon uppdatering snart,man köper en telefon för 4,5k och sen så är den medelmåttig programmerad och billig i kvaliten.Dom kan väl ändå kosta på lite uppdateringar.Blir less på den allmänna segheten.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Vecka 38 tror jag är nåt preliminärt releasedatum för en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan spela in direkt från radion?

Permalänk
Medlem

kostar det att använda msn ? köpte telefonen för ca 1 månad sen och vet inte ifall det är gratis fifan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktay
kostar det att använda msn ? köpte telefonen för ca 1 månad sen och vet inte ifall det är gratis fifan

Det kostar datatrafiken, de flesta svenska telelev. har en kostnad på 15SEK/MB

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

3 har med 3bomben friends 10sek/mb (rätt säker, kikade häromdan)

[Edit: Någon som vet när det kommer 2gb M2 minnen?]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeopardy
3 har med 3bomben friends 10sek/mb (rätt säker, kikade häromdan)

[Edit: Någon som vet när det kommer 2gb M2 minnen?]

Har man 3 så ringer man bara kundtjänst och säger att man vill ha Msn messenger 0kr/mån!! Ifall man har en k800 från 3 dvs...

Najs då data trafiken ingår . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Någon som har något tema den vill dela med sig av?

Själv har jag gjort detta tema

Permalänk
Medlem

Hade tråkigt så jag gjorde ett theme ^^

Ladda ner genom att trycka på bilden

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hur gör man themes egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Har man 3 så ringer man bara kundtjänst och säger att man vill ha Msn messenger 0kr/mån!! Ifall man har en k800 från 3 dvs...

Najs då data trafiken ingår . . .

Allvarligt? helt gratis?

Permalänk
Medlem

jag kan inte installera msn från 3. den säger att minnet är fullt när den ska ersätta någon versiion som finns redan... men jag har 40MB kvar på på minnet i telefonen och 800MB på minneskortet. det är långt ifrån fullt. vad ska jag göra?

Och så har jag en fråga om knappljudet... när man precis startat om telefonen så är det knappljud. och sen försvinner det efter ett tag. hur får man knappljudet att "stanna kvar"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Har man 3 så ringer man bara kundtjänst och säger att man vill ha Msn messenger 0kr/mån!! Ifall man har en k800 från 3 dvs...

Najs då data trafiken ingår . . .

Det räcker med att man laddar hem/uppdaterar programmet och börjar använda det innan oktober. Man ska inte behöva ringa alls.

Tänk på att datatrafiken förstås bara är gratis inom sverige.

Permalänk

Att ha igång MSN borde väl suga ganska mycket batteri så det kan ju vara bra att tänka på att använda tjänsten måttligt. Står dessutom på i 3:s faq att man inte kan skicka filer :(.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag tar och frågar igen: När är det sagt att 2gb minnena ska släppas? Jag frågade på 3 idag och de sa att de förmodligen inte kommer sälja större än 1gb så de hade inte koll på annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeopardy
Hur gör man themes egentligen?

SonyEricsson Theme creator

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

men herregud.. fick mitt minneskort idag... men jag kan inte få upp de så jag kan använda Disc2Phone, jag har installerat senaste programmet, provat med de båda lägena för filöverföring och att ävne inte välja nåt läge alls... mitt minneskort syns ändå inte... vad ska jag göra?

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixipixi
men herregud.. fick mitt minneskort idag... men jag kan inte få upp de så jag kan använda Disc2Phone, jag har installerat senaste programmet, provat med de båda lägena för filöverföring och att ävne inte välja nåt läge alls... mitt minneskort syns ändå inte... vad ska jag göra?

Jag har ännu inte fått mitt minneskort men jag skulle kunna tänka mig att man måste formatera kortet först. Hur ser det ut i telefonen när kortet stoppas i? Har du startat om telefonen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som har obrandade telefoner, alltså köpta utan abonnemang. Vad händer när ni trycker på knappen med headset?

Jag har en unbrandad Tre-lur och kommer till Planet 3 när jag trycker på den och det tycker jag är lite märkligt.

Eller är det nån defaultinställning från simkortet och att den knappen går att binda till vad man vill men jag har missat den inställningen?

Edit: Äh, bara jag som hade missuppfattat den knappen tror jag. Den öppnar webbläsaren och går till vald startsida och den gick ju att ändra. Men jag tycker symbolen på knappen är missvisande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Jag pluggar för närvarande i Santa Barbara, Kalifornien, USA.

Har du testat den i SB? Hur fungerar det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ni som har obrandade telefoner, alltså köpta utan abonnemang. Vad händer när ni trycker på knappen med headset?

Jag har en unbrandad Tre-lur och kommer till Planet 3 när jag trycker på den och det tycker jag är lite märkligt.

Eller är det nån defaultinställning från simkortet och att den knappen går att binda till vad man vill men jag har missat den inställningen?

Edit: Äh, bara jag som hade missuppfattat den knappen tror jag. Den öppnar webbläsaren och går till vald startsida och den gick ju att ändra. Men jag tycker symbolen på knappen är missvisande.

Obrandade telefoner har inte hörlurar där tror jag att det var... Därför är den missvisande för dig! När vi som har 3 brandade telefoner trycker på den knappen så kommer vi ju till 3 player!! Den knappen borde ju gå att mappa om till vad som helst för dig!

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Du har så rätt, obrandade har nån jordglobsliknande symbol där.

Det verkar som jag bara kan hänvisa den till en startsida. Tre player verkar inte gå att installera på en unbrandad telefon.