Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Sänka voltage på minnen

Tjena.

Jag är nub på detta , men hur sänker jag volten på minnena(Corsair Value Select 512 400).

Har ett Asus A8N-E. Gillar inte att fippla i BIOS utan att veta 110% vad jag ska göra.

Jag har kollat här på forumet men inte riktigt hittat något i klartext.

tack

Permalänk
Medlem

Hur du skall göra står i moderkortets manual, men varför du vill sänka spänningen till minnena förstår jag inte.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

står tyvärr inget i manualen.. endast hur jag höjer det.

Fick det tipset då datorn hänger sig ibland.

Permalänk
Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Det är väl en praktisk uppgift att utföra?
höjer och sänker mina med små jumpers på modekortet iallafall.

Permalänk
Medlem

Vdimm, dvs. spänningen till minnena ställer du in under Advanced/Jumperfrre configuration/DRAM Voltage. Jag skulle ändå inte rekommendera att du ändrar på dessa inställningar ifall du inte pillat på dem tidigare. Särskilt som jag tvivlar på att det skulle lösa dina problem.

Det kan vara minnena som är problemet, då kan du börja med att köra memtest som Klargputte länkade till. Ifall du har flera minnesstickor kan du pröva med att köra en i taget och i olika slots.

Att datorn hänger sig ibland kan bero på många saker, såväl hårdvara (bl.a. moderkort/processor/minne/grafikkort/hårdskiva/nätaggregat) som mjukvara (bl.a. BIOS/drivrutiner/operativsystemet/enskilda program). Ytterligare en vanlig orsak är värme.

Inträffar "hängningarna" när du gör något speciellt vid datorn, belastar den genom att köra tunga applikationer eller spel kanske?

Försök använda uteslutningsmetoden så skall det nog ordna sig. Be gärna någon kompis om hjälp ifall du inte känner dig helt säker med att pilla i datorn . Tänk på ESD.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|