Permalänk
Medlem

Hjälp! Klocka mina minnen!

Hej. Vet någon ett bra program och klocka mina minnen. Snälla! Jag vill ha seriösa svar tack.
Eftersom alla klockprogram har försvunnit från sweclockers så frågar jag nu. Är det riskabellt och klocka ramminne som om att klocka processor&grafikkort?

Visa signatur

Intelpentium4 3.20ghz|6600GT|1GB Pc3200 2x512|Maxtorn Diamond 7200RPM|

Permalänk
Inaktiv

Minnena klockar du i BIOS. Jag föreslår att du noggrant läser igenom överklocknings faq:en här på sweclockers innan du ska börja klocka.

Permalänk
Medlem

Står det om minnen också?

Visa signatur

Intelpentium4 3.20ghz|6600GT|1GB Pc3200 2x512|Maxtorn Diamond 7200RPM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donkis
Står det om minnen också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FAQ
Det flesta problemen brukar klara sig med att sätta AGP och PCI lås.
Det som dock inte påverkas av detta är RAM minnen. Minnets hastighet är direkt beroende av FSBn. Som exempel säger vi att vi har en processor som kör 200mhz FSB som standard. I samma dator har vi också en minnes sticka som är klassad som pc3200. Det betyder att den är designad för att klara 200mhz (eller DDR400). Dessa standardinställningar kallas även för "stockspeeds" eller "SPD speeds". Om vi nu skulle öka FSBn till 220mhz (från 200) så betyder det att minnets klockfrekvens ökar till 220mhz (DDR440) och det är långt ifrån alla minnen som klarar av detta. Resultatet är en VÄLDIGT instabil dator (blå skärmar med dumpning av minne osv) eller att den helt enkelt inte startar eller bara står och piper. Det finns flera sätt att komma runt problemet. man kan ju antigen köpa andra minnen som är speccade högre (pc4000 eller ännu mer) eller så kan man använda något som kallas för minnesdivider.

Det optimala är juatt köra minnena och FSBn syncade. Så kallat 1:1 (FSB och minne kör på samma klockfrekvens) men man kan ändra detta till te.x 5:4. Detta betyder att minnet kör på en hastighet som är 4/5 av FSBn. om FSBn är på 220mhz så kommer minnet att köra på 176mhz (220/5=44 44*4=176). Nu eftersom minnet kör på lägre hastigheter än vad det är byggt för så kommer datorn att fungera med 220fsb och man får därför högre klockfrekvens. Nackdelen med detta är ju att minnes klockfrekvens blir betydligt lägre och det ger ju prestandaförlust.

Permalänk
Medlem

Jag har 2x256 på min alternativa dator och det är pc133 133mhz. Är det väldigt riskabelt och klocka minnerna. T.ex, klocka 30mhz?

Visa signatur

Intelpentium4 3.20ghz|6600GT|1GB Pc3200 2x512|Maxtorn Diamond 7200RPM|

Permalänk

Öka fsb några steg så följer minnet med. Börja dock med processorn först så att du vet när den är stabil. Sedan kan du låta minnet följa med fsb upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote

Jag har läst den där, men jag fattar inte, jag får blåskärm och dumpning av minnen när jag höjer till 300fsb, fastän mitt minne ska klara 333fsb. Varför blir det så?

Permalänk
Medlem

Jag kommer absolut inte till BIOS inställningarna när jag trycker på Delete. Jag kommer ingen vart. Vad ska jag göra?

Visa signatur

Intelpentium4 3.20ghz|6600GT|1GB Pc3200 2x512|Maxtorn Diamond 7200RPM|

Permalänk

har du testat ESC knappen eller F2, F8 eller F12.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Frixos har du minnet ställt på pc 5300/667 i bios och sedan höjer fsb?

För att minnena ska klara att du höjer fsb måste du ställa in att de är pc 4200 minnen. Då kan du höja fsb med 25% utan att dina minnen går över sin orginal hastighet (533 X 1,25 = 667).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Frixos har du minnet ställt på pc 5300/667 i bios och sedan höjer fsb?

För att minnena ska klara att du höjer fsb måste du ställa in att de är pc 4200 minnen. Då kan du höja fsb med 25% utan att dina minnen går över sin orginal hastighet (533 X 1,25 = 667).

Ja jag ställde de på pc5300, men jag ändrar till pc4200 då, tack för hjälpen. Får se ifall det blir något bättre

Permalänk

Det hjälper till 99% eftersom fsb 300 och pc 5300 gör att minnena går alldeles för snabbt.

Permalänk
Medlem

Kan någon ge ett bra svar :)?
Aliencobra, har testar F2, F8, kan någon printa och visa hur det kommer se ut?

Visa signatur

Intelpentium4 3.20ghz|6600GT|1GB Pc3200 2x512|Maxtorn Diamond 7200RPM|