Permalänk
Medlem

Datorn startar ej efter minnesökning

En av mina polare var iväg och köpte ett till 512 mb minne(exakt likadant som det han redan hade) Efter att han satt i minnet och startade datorn så startade den inte upp ordentligt, det kom ingen bild på skärmen och datorn började pipa.
Han stängde då av datorn så fort pipandet började. När han sen tog ut det nya minnet och försökte starta med endast det gamla minnet(som fungerade fint innan) så fick han samma problem och stängde även denna gången av datorn direkt. Vad kan det vara för fel? Är datorn förstörd? snabba svar ombedes!

//MVH Johnny

Permalänk

Prova med en clear cmos o prova köra ett minne i taget
Om datorn startar så kör memtest för att vara säker på att minnet fungerar bra.

Prova oxå i olika minnesplatser, en del moderkort är lite trilska så man får ta ur o sätta i minnet flera gånger.

Mina dator piper o vägrar boota nästa varje dag .... men då är det för att jag klockar o provar minnesinställningar

Permalänk
Medlem

Vad är clear cmos? och hur gör man?
moderkortet i fråga har endast 2 minnesplatser och han har testat i båda.

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet från moderkortet och sätt tillbaka..

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk

men som sagt, prova ta ur o sätt i minnena om det bara piper.... brukar hjälpa om det inte är nå fel på minnena

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske glömt skriva det, men vad händer om du bara stoppar i det nya minnet och startar? Om det inte funkar då är det ju bara att lämna tillbaka.

Om båda funkar var för sig, men inte tillsammans är det dock ett knepigare problem. Skriv isåfall exakt vad det är för minnen du har, och vilket moderkort.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Han fick igång datorn med det nya minnet efter en clear cmos, hur kör man memtest?