Kommentarstråd för: Vattenkylning och externt chassie

Permalänk
Medlem

Kommentarstråd för: Vattenkylning och externt chassie

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

ros?...

hmm säker på att du får plats med något där i? såg lite trångt ut.. men de blir säkert bar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut hittills... kan nog bli mkt bra

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

ser lite litet ut... lr ja.. va vet ja.. kanske e större i verkligheten

Permalänk
Medlem

Ser najs ut! Ska du ha in en trippelrad där eller?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Lådan ska inhysa en dual 5½-tank, samt en Black Ice Xtreme Dual.

Och den är större än den ser ut på bild. 51 cm lång och 19 cm bred, så det är nog så det räcker och blir över.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Får du in plåtarna nu när du har nitat ihop det? Eller ska du ha dom på utsidan.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
Får du in plåtarna nu när du har nitat ihop det? Eller ska du ha dom på utsidan.

Lägg märke till att de två undre längderna (som egentligen är de övre) inte är fastnitade än.
Mer info om det nästa update.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

en liten luring alltså

Permalänk

ser bra ut

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

Kebabpizza FTW!

Ser bra ut än så länge!

Väntar på update.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingenting att rapportera idag, förutom att jag hämtade ut min nya kvällslektyr från posten; Pagina.se's C++-programmering, 5:e upplagan. Väger säkert ett kilo.

Väntar på delar från Overclockers.se, komplett.se och Elfa innan jag börjar pynta datorn mer.

Angående de två profilerna som ännu inte är nitade, kan jag avslöja att de kommer att bli ett lock så småningom, tillsammans med en bit plexi, som jag beställt nere hos glasmästaren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Trefligt, skönt att inte ha junket inuti datorn

Visa signatur
Permalänk

Ser bra ut. Keep it up
Hur satt du ihop aluminiumdelar?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ser bra ut. Keep it up
Hur satt du ihop aluminiumdelar?

Aluminiumprofilerna har kapats i 45-graders vinklar och sen popnitats ihop med de "stående" profilerna. Blev stabilare än jag väntade mig faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Skumt...

Skitsnyggt bygge i all ära!!!!

Men 70c med stock????? I load??????

Min orginalkylare får ner tempen till:
---------------------------------------------------
Moderkort: Abit AW8-Max
Cpu: P4 630@3990 FSB:266 Busshastighet:1064 VCore: 1.39
Minne: 2x512@266-dual DDRV: 1.85
Kylning: Orginal boxad
Temp idle: 42c ca 1850rpm
Temp load: 56-58c ca 2750rpm (enbart p95 ca 3½ timme)

En 80mm in
Agg.fläkt 120mm ut

Temperaturer enligt Abit µGuru
----------------------------------------------------

Att grejja så mycket och så länge för att få samma temps som din stock-kylare ska ge måste ju kännas kluvet?

Jag vet att det är skitkul att bygga och sedan se resultat, finns nog inget som slår det!!
Men undrade du inte varför din stock gav så hög temp??

Visa signatur

hmm... varför är inte allt gratis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antranig
Skumt...

Skitsnyggt bygge i all ära!!!!

Men 70c med stock????? I load??????

Min orginalkylare får ner tempen till:
---------------------------------------------------
Moderkort: Abit AW8-Max
Cpu: P4 630@3990 FSB:266 Busshastighet:1064 VCore: 1.39
Minne: 2x512@266-dual DDRV: 1.85
Kylning: Orginal boxad
Temp idle: 42c ca 1850rpm
Temp load: 56-58c ca 2750rpm (enbart p95 ca 3½ timme)

En 80mm in
Agg.fläkt 120mm ut

Temperaturer enligt Abit µGuru
----------------------------------------------------

Att grejja så mycket och så länge för att få samma temps som din stock-kylare ska ge måste ju kännas kluvet?

Jag vet att det är skitkul att bygga och sedan se resultat, finns nog inget som slår det!!
Men undrade du inte varför din stock gav så hög temp??

*rycka på axlarna*

Jag har ingen aning. Kan vara sensorerna på moderkortet som är helt åt Las Vegas, men det är fortfarande en härlig sänkning i temps.

EDIT: Med Zalman CNPS7000AlCu var tempsen bättre, men fortfarande höga.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lite blingbling i din vattentank =D

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk

ingen översiktsbild på slutresultatet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
ingen översiktsbild på slutresultatet?

Slutresultatet är egentligen inte klart än.
Ska sätta i lite vinklar till grafikkortet, så man kan få på chassisidan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

aha okej, ser iaf ruskigt bra ut hittils

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem

Okej, jättesen update som fan, men...

Projektet stannade upp iom nytt jobb som tog upp väldigt mycket av min tid, men nu drar det igång igen.

Har fått tag i ett fat ass server tower som förut inhyste en P2 med bandstation och SCSI-diskar på jobbet, som jag guttat och lackat om lite...
Ska klämma in allting i den istället.

Vad är meningen att ha en fet dator om man inte har ett ännu fetare chassi?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

* bilder * hoppas du kommer ha gnistan kvar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tips, tankar å ideér

Jag måste säga att tanken såg liten ut... Rätta mig om jag har fel, men jag tyckte även att jag läste att det skulle bli fler tankar..?

Ett tips dock, det är inte så mkt vattentanken som gör det (Enda gången det gör det är om du har direkt kylning i tanken eller snabb tillförsel från kylare), utan just kylaren. Skulle jag bygga vattenkylning skulle jag ha massor av kylare (Iaf minst 2 st), och så feta fläktar din förfader vrålade av vinddraget, samt såklart skapa en ordentlig ljuddämpare (Sagt det, menar jag inte massa filter som slöar ner, utan snarare en låda med vinklade väggar som avspeglar ljudvågorna som uppstår när den stillastående luften bankas mellan bladen på fläktarna).
Intressant vore det dock att skapa en egen kylare med egna flänsar.

Aluminium är väldigt bra material, men svårbearbetat i det syftet.
Koppar är dock enklare, och bättre då man kan löda i det och få bättre kontakt mellan rör och flänsarna som för sakens skull skall trasa sönder luften innan den gått igenom för bästa kyleffekt.

Likaså ska de hels vara helt inkapslade ihop med fläkten, och tilluften skall vara helt och fullt isolerad från utluften. Bäst resultat för själva kylningen är starka fläktar som kan suga igenom luften istället för att blåsa. Problemet där är dock att styra luftströmmen tyvärr... Men, sillikon är ett bra verktyg ibland.

En annan idé jag haft skulle vara å få tag i profilpressade kylflänsar från typ gamla slutsteg till bilar i nån passande bulkig storlek och hitta någon fet & stark fläkt som kan kyla direkt. Tanken var alltså att plugga igen båda sidorna och använda denna som vattentank. Ett problem är dock såklart placeringen av denna... Lösningen för detta är i så fall armerade slangar med stålstrumpa (Dels för utseendet, dels för säkerhetens skull) och placera denna i en extern låda. En fördel med avstånd mellan kylblock och vattentank / kylare är värmeförlust som är en fördel och därmed väldigt önskvärt.

Kylblock -> pump -> extern vattentank som ovan beskr. -> tillbaks till lådan ->till existerande kylare -> plexi- tanken och slutdestination vattenblocket.

En annan sak som jag tror är signifikant just för kylningens skull;

Jag vet inte hur vattenblocken ser ut, men om man tänker på kyl / frysar finns en avsmalning i rören vilket på något vis kyler snabbare. Jag är lite mosig i skallen idag (Nästan mitt i natten nu), så jag vet inte hur jag ska förklara på något bättre vis. Jag gissar att det är övertrycket i ledningarna som sörplar åt sig mer värme på så vis.

Det finns många sätt man kan få bra kylning, dessa var några tips, tankar (blubb blupp) och ideér.

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

Re: Tips, tankar å ideér

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
(...)
Jag vet inte hur vattenblocken ser ut, men om man tänker på kyl / frysar finns en avsmalning i rören vilket på något vis kyler snabbare. Jag är lite mosig i skallen idag (Nästan mitt i natten nu), så jag vet inte hur jag ska förklara på något bättre vis.(...)

Mycket text och massor av idéer.

De idéer du har låter ju inte helt illa, skulle vara intressant att se dig utföra dom.

Mitt system är däremot byggt just för att få plats i ett datorchassi, för lättare transport, varför jag snart kommer börja på version 2.0, som klämmer in allting i ett stort serverchassi, och därför är ett externt extrachassi inte aktuellt.
Kylningen är fullt tillräcklig för att dra upp min 3 GHz Prescott till 3.3 - 24/7 - och hålla en klart vettig temperatur utan buggar, så jag är helt klart nöjd med systemet.

Den lilla avsmalningen i kylen/frysen du pratar om kallas för förångare, och gör precis det som det låter som.
Nämnas skall väl att det inte fungerar på vatten, utan bara på kompressorsystem med köldmedium.
Jag tänker inte dra igång en redovisning för hur systemet fungerar, men om du har ett humm om hur AC'n i en bil fungerar, så funkar kylen och frysen på samma sätt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Blev några timmar här inatt som var.. Kom isäng omkring 7 i morse.

Jo, låter bekant. Men men, när man är som mig kommer man inte ihåg allt. Jag kan lite om mycket, vilket jag iaf tycker är bättre än att kunna litet om mycket.

Jag är en 'regular McGyver' när det gäller datorer. Saker å ting kanske inte alltid ser snyggt ut, men oftast funkar de som de ska, lr iaf så gott det går att få för pengarna, vilket oftast är största problemet....

Dock är det alldeles för dyrt att pyssla med vattenkylning, för riskabelt att bygga egna block, pumpar etc.

Men.. Om jag skulle göra det, skulle jag vilja testa göra det med en diskmaskinspump (Cirkulationspumt) och en fet 1- fasmotor som fläkt (Jag har en sådan rörfläkt) å en fet jumbo- kylare. Men det är juh det där med ljudnivå å utrymme förstås. Sen något annat ämne än vanligt vatten... Alkohol är lite intressant faktiskt (Hmm.. Hembrännare..?). Sen kanske boxa in skiten i en sand- isolerad låda...

Ideér har man massor av, synd bara att man inte kan genomföra hälften av dem..

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony