Permalänk
Medlem

Färgbalans på min HP

Hej alla kunniga skribenter!

Här har vi en nyinköpt HP Pavilion dv2065ea, vars skärm tyvärr verkar lämna lite att önska. Det är nämligen så att den är väldigt ljus där nere och mörk där uppe. Min fråga är om det är skärmen som är obotligt skabbig, eller om detta kan åtgärdas med olika kalibreringsprogram? Färginställningarna som man körde med på default var lite konstiga, alldeles för blåa toner, m.m. Fick nog inte till det riktigt optimalt på den fronten. Känner mig lite misstänksam över detta, så det vore schysst om någon kunde räta ut mina frågetecken.

Småvänliga hälsningar,
Perkoff Perkoffsson, Linköping, Sweden

Permalänk

Är knappast troligt att det hjälper med kalibrering om den är ljus nedtill och mörk upptill. Tyder snarare på att skärmens bakgrundsbelysning är dålig/ojämn/defekt. Eftersom den är ny skulle jag returnera den. Till det priset som den maskinen betingar tycker jag man kan kräva en bra skärm. Överlag så har bärbara datorer sämre skärmar än stationära.

Permalänk

provat o vinkla skärmen aka betracknignsvinkel?

Permalänk

Datorn har, om jag inte minns fel, en BrightView skärm. Som sP påpekar vinklingen av skärmen är viktig. Viktigt är också skrivbordsutseendet; enfärgat är bäst; prova dig fram med olika färger. Jag sitter nu med en mörk vägg i ryggen och då är ett mörkt skrivbord att föredra; ibland sitter jag ute på en terass och har då en gultonad vägg bakom mig och här är ett skrivbord i gult det bästa.
(Jag har en Pavilion 2372 med brightview, som jag tycker är OK. En granne har en 19" stationär dyr-dyr Sonyskärm och den bilden kommer ingen portabel datorskärm i närheten av; som påpekat av Roger.)

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Roger, tack för tipset! Det var förmodligen bakgrundsbelysningen som var problemet. Datorn är tillbakalämnad till butiken.

Visst ska betraktningsvinkel påverka, men denna hade _orimligt_ snäv sådan.