Att bli fäst vid datorprodukter

Permalänk
Medlem

Helt klart en anpassningsfråga.
Man anpassar sig bra mkt snabbare till ett nytt grafikkort / HD / CPU eftersom den nya produkten troligen förbättrar för alla.

Värre är det med skärm och tandgentbord, där krävs viss invänjning.

Värst är helt klart musen, det är mycket svårt att anpassa sig till (och gilla) en ny mus.

Så visst är krönikan korrekt

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Jag har en IntelliMouse 3.0 Som jag har haft sedan 2år tillbaka och den fungerar alldeles utmärkt den är ungefär som ny men å andra sidan sitter jag inte o tok spelar eller flottar på den Till min laptop använder jag en liten Logitech mus lite anorlunda känsla är det var svårt i början att pricka ikoner men till slut lärde man sig att handera den med det är en V400Laser

Permalänk
Medlem

Yay! IE 3.0 är den bästa mus jag nånsin haft, synd bara att de inte har lagt till några knappar på ovansidan.

Permalänk
Medlem

Sitter med en crappy trådlös Labtec. Rör mig dock inte i ryggen speciellt mycket då tangentbordet duger minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta ut min MX1000. MX1000 på en steelpad 3s e klockrent!! funderar på att byta tillbaka till keytronic tangentbordet också, har börjat tröttna på de ja har nu:P

Permalänk
Medlem

3.0 är värd mer än guld!

Fasiken vilken sann tråd, jag har själv 3.0'an!

Men det tråkiga var att min gamla hederliga 3.0'as vänsterklick slutade fungera helt. Jag skickade då in min 3.0 till microsoft eftersom jag ville ha den reparerad. Istället för att få den lagad så skulle jag få en ny mus, en ny 3.0.
Eftersom att det tog så lång tid att få tillbaka musen, så köpte jag en 4.0 för att testa om det var något att ha.
Jag fick tillbaka min mus från Microsoft efter c:a 8 månader, dock så var det ingen sprillans ny 3.0, det var då en 4.0. Intellimouse 3.0 hade "slutat" tillverkas vilket var väldigt trist. Och eftersom jag inte hade blivit nöjd med den 4.0 som jag köpt, så hade jag 2 st likadana möss som jag inte gillade.
Jag letade överallt efter 3.0, (dock inte i rätt butiker) jag kunde inte hitta den någonstans, så då fick jag nöja mig med 4.0'an.
Efter en tid gick båda 4.0'orna sönder, på samma sätt som 3.0'an började vänsterknappen glappa och sedan sluta fungera. Okej så nu var jag utan mus igen, och jag ville inte ha någon ny 4.0. Och jag orkade inte vänta 8 månader på två 4.0 som skulle slutat fungera efter ett tag.
Till sist hittade jag en ny 3.0 i en liten datorbutik som låg lite avsides, vilket gjorde mig helt överlycklig, priset låg på 679 spänn men den var faan värd varenda krona.! Och den håller och fungerar än idag!

Aja till saken; Microsoft intellimouse 3.0 är den bästa dator-musen som någonsin producerats! Jag har aldrig varit så nöjd med en mus som 3.0, den ligger PERFEKT i handflatan. Och mitt tips till dig; byt aldrig!

Permalänk
Medlem

Kör själv med en IM 3.0 + Logitech Ultra-X Flat Media. Riktigt bra båda två.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jo, det där känner man ju igen... Fast inte med just någon Microsoft-mus...

För min egen del är det Logitechs MX-5xx-serie jag är fäst vid... Har dels en vid det här laget ganska så sliten (men fortfarande felfri) MX-500 och en betydligt nyare MX-518.

Tangentbord är också grymt viktiga... Trots allt så använder man ju tangentbordet mer än musen. (Händerna på tangentbordet är ju "standardläget".)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är skitnöjd med min G-sjua. Funkar klockrent och den är väldigt skön...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Klart man kör 3.0 och ett IBM Model M, bättre mus/tgtbord har jag aldrig haft.

Permalänk

Det är inte för inte man har tre nya 3.0:or liggandes, om nuvarande skulle pajja

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kafi
<3 mx510 haft den i över 2 år nu och utnött är den till max tyvärr måste jag köpa ett nytt tangentbord och det är inte lätt att hitta gamla keytronics utomlands

haha, jag med har nött min mx som fan

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Yay! KT2001 nämndes.

Jag älskar mitt Keytronic KT2001PROSV <3

Däremot hatar jag det faktum att de inte säljs längre. Helt omöjliga att få tag på längre T.T

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Personligen har jag aldrig stött på en skönare mus än IME 4.0, fast tyvärr har ju vänsterknappen en förmåga att gå sönder. Är inne på andra nu, men den har skärpt sig efter ett kortare avbrott.

Permalänk
Medlem

Är det något som jag inte klarar av så är det möss med sladd. Har sen min första dator haft trådlösa möss. Det började med IR-möss som folk tyckte det var jätteroliga att smuggla Cola-burkar framför. Nu så har jag en Wireless Intellimouse 2.0. Kanonmus i min mening.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har också en 3.0 och har haft den i 4 år tror jag.
Scrollen har vart trasig i ett år & färgen/plasten där tummen ligger mot är bra mycket mer sliten än den på bilden.

Jag har bytt skärm tangentbort etc, pluss att chassit vill jag slänga åt hel....
Men musen vill jag inte byta

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem

Har använt min MX500 och mitt logitech tangentbord vad du nu heter i alla år jag har haft egen dator, dvs. 4 år och jag har suttit vid kompisars datorer och tyckt fy fan att dom inte köper riktig kringutrusting!

Permalänk

Jag har en "Wheel Mouse Optical" från Microsoft, och den tänker jag aldrig släppa. Jag har haft den sedan 2001. Den har perfekt sensitivitet för mig. Dock börjar fötterna nötas ut, likaså den permanenta färgen jag tuschade på en dag när jag hade tråkigt. Bara Q-paden jag saknar. Funcen är för hård!
Har lånat en Q-pad tre dagar, och jag känner saknad av den fortfarande. Och det var ett tag sedan jag lånade den!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lyckas du lyckats göra den där utnötningen Herman fattar jag dock ej.

Men det är sant. Är väldigt fäst vid min MX510 och mitt UltraX-tangentbord.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Och jag känner på samma sätt om min IntelliMouse original från 1999. Den har fungerat perfekt, frånsett att den numera är grå då silverfärgen nötts bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
Klart man kör 3.0 och ett IBM Model M, bättre mus/tgtbord har jag aldrig haft.

Bortsett från val av Råtta (Tycker väldigt mycket om Logitechs MX-500) så håller jag med dig fullständingt. Det finns inte ett tangentbord som har sån känsla som Model M har. Synd bara att det är lite högljutt men det hör fan till. Köper alla Model M jag kommer över när man är ute på återbruk, begagnat-affärer å loppisar. Det roliga är att alla jag har köpt funkar klockrent. Inte en enda av dem felar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
Ökade verkligen friktionen när du fick på nya skates?

haha undrar samma

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag har samma mus som i artikeln. jag har lyckats slita sönder hela tum-delen och där man har pekfingret är det en liten fin fläck. Bra mus som har hållt i många goda år!

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk

Jag har en MX500 som jag är någorlunda fäst vid, den har jag haft i drygt 2-3 år och det är stora fläckar där man håller sin pekfingrar.

Permalänk
Medlem

Haft min IE3.0 i snart 4 år tror jag det är. Faktiskt den första musen jag köpte tillsammans med min icemat som jag fortfarande använder ochså
Det enda jag saknar är bara en trådlös IE3.0, det skulle ju vara toppen ^^

Permalänk

Jag förstår precis hur du känner, jag har själv inga planer på att byta ut min Logitech Dual Optical vars glidpluttar sedan länge försvunnit och plasten under nötts ned till den grad att den glider på fint ändå. Jag fruktar den dagen då den går sönder, hur ska jag kunna ersätta den? Kan inte Logitech också göra en nyupplaga av deras bästa produkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
JAg är extremt fäst vid mitt tangentbord och mus. Tangentbordet är ett Ultra-X flat och musen är en A4 tech x7. Ultra-X Flat forever!

<3

Haha har precis samma! Men ska byta ut musen direkt jag får tag på en 3.0a, bästa mus jag haft, dock dog min och då var det typ omöjligt att få tag på någon ny. Helt underbart att de börjar tillverka dem igen, hoppas bara de håller samma kvalla istället för rucklet som var 4.0an.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tror det är så att det är mer vi "oldschool" som uppskattar såna här gamla uppfinningar. De som hängt med sen optiska möss såg dagens ljus för första gången, då när det var som en stor revolution och det inte fanns 99 tusen olika möss att välja bland, ni förstår nog vad jag menar

Jag är likadan, jag är helt fast med min IE 3.0 och jag funderar även jag på att skaffa den nya utgåvan och byta ut min gamla slitna trotjänare..

EDIT: Min mus ser ungefär likadan ut, bara att slitskadan på sidan är lite mer avlång Ser ut som att du fuskat och kört med naglarna i sidan??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Inte många har nämnt musmattan... Har själv en Qpad som jag inte klarar mej utan.. nöjd med min Logitech G5 annars och Logitech G15 tangentbord.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Avstängd

ja du Herman bättre mus finns inte och det vet både du och jag /crille