Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Sålänge han inte är rikemansbarn så är det smartast att ha sitt kort kvar. Det är inte precis sämst, det klarar att köra dagens spel i rätt höga upplösnngar, och sedan införskaffa ett Dx10 kort.

Så du menar att han skulle märka så stor skillnad på ett DX10 kort då, så att det skulle vara värt det?

Om det inte är värt pengarna att köpa ett DX10 kort för prestandaökning, varför ska han då köpa X1950XTX/7900GTX?

För det första så har jag aldrig sagt att 7800GT är ett dåligt kort, det var han som skrev att han ville uppgradera och ställde en enkel fråga om vilket garfikkort han skulle välja. Antingen Radeon´s 1950XTX eller Geforce´s 7900GTX, då är det bara någon som måste dra upp detta med DX10, trots att det varken finns operativsystem eller för den delen några spel som södjer DX10. Så varför ska han betala massa extra pengar för något som han inte har användning av?
Åter till topic, om du vill uppgradera så tycker jag att du ska köpa ett 1950XTX

Permalänk
Medlem

Men halleluja! Ett 7900GTX 650mhz clock core pris: ca5000kr
8800GTX 950mhz clock core pris: ca5000kr
man köper inte ett kort bara för att det har DX10 eller hur ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Men halleluja! Ett 7900GTX 650mhz clock core pris: ca5000kr
8800GTX 950mhz clock core pris: ca5000kr
man köper inte ett kort bara för att det har DX10 eller hur ??

Hur vet du priset på G80?

Permalänk
Medlem

G80 kommer att kosta mellan 5-6k. Jag har mina källor.

Permalänk
Medlem

Han ville väl veta vilket kort han skulle köpa? Eller? Det blir alltid såna här diskussioner

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
G80 kommer att kosta mellan 5-6k. Jag har mina källor.

ok, nya bra grafikkort brukar ligga i den prisgruppen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sempron
Han ville väl veta vilket kort han skulle köpa? Eller? Det blir alltid såna här diskussioner

Men det är ju det jag har sagt hela tiden

Permalänk

Det är du INTE värt upg. om du har det kortet om du nu inte skiter pengar.

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är 7950GX2 i jämförelse med X1950XTX - är den så pass stor att man sparar lite till och köper den istället?

EDIT: Club-3D har ju ett 7950GX2 för 5000:-, så det är ju inte så mkt att spara..

Permalänk
Medlem

Vänta med kortköp till dx 10 kommer!!

Permalänk
Medlem

Men köp ett X1950XTX, för att använda dx10 måste du ju ha ett dx10 kort, vista osv osv.. och allt lär ju ha massa jävla buggar i början, så det är lika bra vänta tills allt sånt är fixat och det har kommit sp och allt...
så köp det, jag har då beställt ett sånt från komplett...

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem

Han får köpa vilket kort han vill men jag tror att han kommer att bli besviken då ett 7800GT är ganska bra och skilljer inte jätte mycket mot vad ett X1950XTX och 7900GTX som kostar runt 4000 kr.
Sen så dröjer det inte länge innan G80/R600 framför allt G80 kommer och en sak som nästan alla har glömt är att ett G80/R600 kommer att vara snabbare än vad ett X1950XTX/7900GTX är i DX9, sen att korten stödjer DX10 är ju bara en bonus i framtiden.

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är ett 7950GX2 jämfört med X1950XTX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Hur mycket bättre är ett 7950GX2 jämfört med X1950XTX?

Här har du några tester, så bestäm själv

http://forums.legitreviews.com/about6267.html

http://www.tomshw.it/graphic.php?guide=20060823&page=radeon_1...

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett 7800GTX till ett 7900GTX och det blev en märkbar skillnad. Nu kan jag köra native(1920) i dräglig single-player fps med lite AA osv i dom flesta spelen. Det var värre med 7800GTX.
Hur hög upplösning tänkte du spela i? Kör du <1600 så tror jag inte det är värt att uppgradera än.
Mellanskillnaden kan du ju alltid lägga ner på nåt annat roligt.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller över allt folk rekommenderar honom att VÄNTA med att byta upp sig får väl se det hela i lite perspektiv. Hur länge har inte DirectX9 funnits och varit aktuellt? Jo sedan Radeon 9500/9700-tiden, och det är bra många år sen!

Nu pratar vi om att vänta några månader för att få det nya, och dessutom har han ett fullgott grafikkort redan. Ta o chilla lite med snacket om att man kan ju vänta på DX11-DX12. Visst att man kan vara prylbög, men man behöver ju inte vara dumdristig...

DirectX9 tidsaxel:
|------------------------------------------------------------X--| Där X är där vi är nu.

Vänta ett halvår och köp sedan ett nyare kort. Kolla på trailers till Crysis om du inte redan är motiverad till ett DX10-kort.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Dx 10 lär inte komam förrän MER än ett halvår! Vista är väll inte ens 70% klart än, så det lär ta lång tid innan DX 10 ens kan släppas... sen att byta till Vista SÅ FORT det släpps.. det är ju bara idiotiskt! Finns inga bugg-fixar ännu, inga program designade för vista, knappt några drivrutiner etc etc etc... och hur ska de kunna börja på sådant för vista när de inte ens vet hur det är uppbyggt?

Sen det där jävla skitsnacket om prylbögar... jag har ett X1800XT, som är lite bättre än hans grafikkort, och inte ens det räcker till ibland i de spel jag spelar. Nu kommer du säkert påstå att det är min CPU som flaskhalsar, men i spel spelar det ingen större roll på CPUn. Det är skillnad på låg FPS (cilket är grafikkortets fel) och hackande (som är CPU, ramminnets och andra komponenters fel). Kan tillägga att jag får 9200 poäng i 3Dmark05, det vill säga bara några hundra poäng lägre än de flesta får som har X1800XT, så det bevisar att CPUn inte flaskhalsar så mycket.

Sedan att vänta och köpa den första eller andra generationen av DX 10 kort är också korkat... lär mest troligt bli som FX serien var för DX 9, alltså inte fullt stöd.

Jag själv kommer köpa ett X1900XT 512 så fort de kommer in, sedan vänta på att DX 10 funnits tillräckligt länge, likaså med Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Dx 10 lär inte komam förrän MER än ett halvår! Vista är väll inte ens 70% klart än, så det lär ta lång tid innan DX 10 ens kan släppas... sen att byta till Vista SÅ FORT det släpps.. det är ju bara idiotiskt! Finns inga bugg-fixar ännu, inga program designade för vista, knappt några drivrutiner etc etc etc... och hur ska de kunna börja på sådant för vista när de inte ens vet hur det är uppbyggt?

Sen det där jävla skitsnacket om prylbögar... jag har ett X1800XT, som är lite bättre än hans grafikkort, och inte ens det räcker till ibland i de spel jag spelar. Nu kommer du säkert påstå att det är min CPU som flaskhalsar, men i spel spelar det ingen större roll på CPUn. Det är skillnad på låg FPS (cilket är grafikkortets fel) och hackande (som är CPU, ramminnets och andra komponenters fel). Kan tillägga att jag får 9200 poäng i 3Dmark05, det vill säga bara några hundra poäng lägre än de flesta får som har X1800XT, så det bevisar att CPUn inte flaskhalsar så mycket.

Sedan att vänta och köpa den första eller andra generationen av DX 10 kort är också korkat... lär mest troligt bli som FX serien var för DX 9, alltså inte fullt stöd.

Jag själv kommer köpa ett X1900XT 512 så fort de kommer in, sedan vänta på att DX 10 funnits tillräckligt länge, likaså med Vista.

X1900XT och X1900XTX finns inne hos komplett nu.

X1950XTX kommer snart. Jag ändrade dock min order från ett X1950XTX till ett X1900XT vet inte varför känns bara som att skillnaden är marginell på de två korten. Väntar lite och kanske köper ett till lite senare och kör CF

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Dx 10 lär inte komam förrän MER än ett halvår! Vista är väll inte ens 70% klart än, så det lär ta lång tid innan DX 10 ens kan släppas... sen att byta till Vista SÅ FORT det släpps.. det är ju bara idiotiskt! Finns inga bugg-fixar ännu, inga program designade för vista, knappt några drivrutiner etc etc etc... och hur ska de kunna börja på sådant för vista när de inte ens vet hur det är uppbyggt?

Sen det där jävla skitsnacket om prylbögar... jag har ett X1800XT, som är lite bättre än hans grafikkort, och inte ens det räcker till ibland i de spel jag spelar. Nu kommer du säkert påstå att det är min CPU som flaskhalsar, men i spel spelar det ingen större roll på CPUn. Det är skillnad på låg FPS (cilket är grafikkortets fel) och hackande (som är CPU, ramminnets och andra komponenters fel). Kan tillägga att jag får 9200 poäng i 3Dmark05, det vill säga bara några hundra poäng lägre än de flesta får som har X1800XT, så det bevisar att CPUn inte flaskhalsar så mycket.

Sedan att vänta och köpa den första eller andra generationen av DX 10 kort är också korkat... lär mest troligt bli som FX serien var för DX 9, alltså inte fullt stöd.

Jag själv kommer köpa ett X1900XT 512 så fort de kommer in, sedan vänta på att DX 10 funnits tillräckligt länge, likaså med Vista.

MEN!!! Dx10 korten kommer inte om MER än ett halvår. De kommer nu iår. Har för mig det var november/december. Kanske även tidigare. Men fastän man inte har Vista så kan man använda dx10 kort på xp!! Tror du korten bara kör med dx10? Nej man kan köra de på vanliga dx9 os och spel, och de korten kommer säkert vara bättre än X1950XTX och de high-end korten som finns nu. Sedan när Vista väl kommit och har fixat service pack så kan han skaffa det. Han slipper ha slängt ut ca:4000kr i höstas för att sedan behöva slänga ut säkert 4000kr för att få ett dx10kort. Utan han kan helt enkelt köpa ett dx10 kort när det kommer ut för ca:4000-5000kr.

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sitts. Ska precis till att köpa ny dator, och fundrar på ett X1900XT 512 eller 256MB.
1. Det går alltså att köra DX10 kort i XP?
2. Är det verkligen värt att köpa någon av de första upplagorna?
3. När kommer spelen börja köra DX10?

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelian
Jag sitter lite i samma sitts. Ska precis till att köpa ny dator, och fundrar på ett X1900XT 512 eller 256MB.
1. Det går alltså att köra DX10 kort i XP?
2. Är det verkligen värt att köpa någon av de första upplagorna?
3. När kommer spelen börja köra DX10?

1. Ja såvitt jag vet.
2. Kan inte svara på det. Man kan bara se testerna som kommer
3. Redan iår. Crysis bl.a.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt off-topic, men sedan tråden mer börjat handla om DirectX10 och Vista så vill jag göra en del rättelser vad beträffar detta.

RC1 av Vista har precis släppts. Den versionen skiljer sig inte mycket från den färdiga versionen. RTM (Release to manufacturing) versionen av Vista kommer skickas ut i slutet av Oktober, detta är alltså ungefär samma version som vi konsumenter kan köpa nästa år.

Vista är i stort sett klart redan (alltså inte 70%). Flera tester har gjorts med installationer av olika datorer med RC1 versionen och den har klart fler drivrutiner för hårdvara än XP. Vista hittar och installerar drivrutiner för det mesta som finns, bara ibland måste den koppla upp sig mot Windows update och hämta en drivrutin. Läste om någon som hade en bärbar Dell där den inte hittade drivrutiner för ljudkortet, men detta är nästan det enda den inte fixat.

Betan av DX10 har funnits ute sedan början av 2006 och har utvecklats i takt med Vista. Grafikkortstillverkarna har därför säkerligen haft gott om tid på sig vad gäller utveckling av de DX10-kompatibla grafikkort som kommer att släppas denna höst/vinter.

Permalänk
Medlem

G80/R600 funkar med XP och DX9

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ni som gnäller över allt folk rekommenderar honom att VÄNTA med att byta upp sig får väl se det hela i lite perspektiv. Hur länge har inte DirectX9 funnits och varit aktuellt? Jo sedan Radeon 9500/9700-tiden, och det är bra många år sen!

Nu pratar vi om att vänta några månader för att få det nya, och dessutom har han ett fullgott grafikkort redan. Ta o chilla lite med snacket om att man kan ju vänta på DX11-DX12. Visst att man kan vara prylbög, men man behöver ju inte vara dumdristig...

DirectX9 tidsaxel:
|------------------------------------------------------------X--| Där X är där vi är nu.

Vänta ett halvår och köp sedan ett nyare kort. Kolla på trailers till Crysis om du inte redan är motiverad till ett DX10-kort.

//fog

Jag läste någonstans att DX9 faktiskt har sjukt mycket mer att erbjuda än vad som hittils visats men att Microsoft inte kan låta bli att ge ut nya versioner trots det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du inväntar dx10 korten så kanske du också behöver ha pengar över till ett nytt nätaggregat, de nya korten som kommer ska tydligen dra något i hästväg med ström, om jag nu har förstått det rätt.

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Om du inväntar dx10 korten så kanske du också behöver ha pengar över till ett nytt nätaggregat, de nya korten som kommer ska tydligen dra något i hästväg med ström, om jag nu har förstått det rätt.

Du har hört rätt --> http://www.nordichardware.se/nyhet,11126.html

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Div1ne
Allså detta tjat om DX10 hit och DX10 dit, DX10 kommer inte att fungera förrens vista kommer ut iaf, och när det kommer ut på marknaden vet endast gud. Om du känner för att uppgradera så gör det, jag skulle valt Radeon 1950XTX mellan dina val

enligt rykten så kmr dessa kort ge mycket ökad prestanda i DX9 spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
MEN!!! Dx10 korten kommer inte om MER än ett halvår. De kommer nu iår. Har för mig det var november/december. Kanske även tidigare. Men fastän man inte har Vista så kan man använda dx10 kort på xp!! Tror du korten bara kör med dx10? Nej man kan köra de på vanliga dx9 os och spel, och de korten kommer säkert vara bättre än X1950XTX och de high-end korten som finns nu. Sedan när Vista väl kommit och har fixat service pack så kan han skaffa det. Han slipper ha slängt ut ca:4000kr i höstas för att sedan behöva slänga ut säkert 4000kr för att få ett dx10kort. Utan han kan helt enkelt köpa ett dx10 kort när det kommer ut för ca:4000-5000kr.

Det är kort med STÖD för DX 10 som kommer i november/december.. DX 10 kommer BARA finnas till VISTA till Linux eller mac OS elelr liknande fixar det med.

Citat:

Jag sitter lite i samma sitts. Ska precis till att köpa ny dator, och fundrar på ett X1900XT 512 eller 256MB.
1. Det går alltså att köra DX10 kort i XP?
2. Är det verkligen värt att köpa någon av de första upplagorna?
3. När kommer spelen börja köra DX10?

Frixos tycks inte precis veta vad som gälelr med DX 10.. jag akn svara på dina frågor istälelt..

1. Nej. Det finns inget stöd för DX 10 till XP. Inte än iallafall.
http://theinquirer.net/default.aspx?article=32444

2. Mest troligen inte, då X1950 korten kommit, och de ska ta över X1900 serien, så de lär hamna på samma pris som X1900 korten, så att vänta på att dessa kort faller i pris kan vara bättre.

3. Väl när DX 10 finns. Crysis kommer mest troligt ut snart, MEN det ska uppenbarligen både gå att köra med DX 9 OCH DX 10. Om man kör med DX 9 så kommer man uppenbarligen missa ett par effekter, men det kommer mest troligt vara spelbart trots det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
G80 kommer att kosta mellan 5-6k. Jag har mina källor.

Lägg fram dina källor, tror inte ett spår på dig innan du har något vättigt att komma med!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelian
Jag sitter lite i samma sitts. Ska precis till att köpa ny dator, och fundrar på ett X1900XT 512 eller 256MB.

3. När kommer spelen börja köra DX10?

Company of Heroes kommer 29 september i år och har stöd för dx10 och Vista.

Visa signatur

Mick

Permalänk

jag sitter på en AMD 1500+ och ett Radeon 9600 Budget , funderar på att köpa nytt moderkort, en AMD 4600+ och ett ATI Radeon X1900XTX, det måste väl va värt det? eftersom det lär bli ett fett step up

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)