Permalänk

Laptop-prestanda (jämför lite)

Jag köpte en HP Pavilion zv6253 som har dessa specs:

AMD Mobile Athlon 64 3200+ processor - 2.0GHz
2 x 512MB, 333MHz, PC2700 DDR-SDRAM
80.0GB ATA-100 EIDE hard drive
IDE DVD+/-R/RW dual format LightScribe
10/100 LAN, 56K modem
Mini PCI IEEE 802.11g (Wi-Fi) wireless LAN
Bluetooth, Digital media reader, 4 USB 2.0, FireWire, Tv-out
ATI RADEON XPRESS 200M IGP 128MB
15.4-inch TFT WXGA (glossy BV) 1280 x 800
ATI RS480M+ with SB400 Southbridge

Hårddisken är naturligtvis 5400rpm, och jag börjar bli lite trött på att det tar sån tid att ladda allt. DMA är förstås aktiverat redan.

Det tar t ex runt 25 minuter att packa upp t ex 90 rarfiler (totalt cirka 4,5 gb).
Uppladdning av program, musikfiler osv tar också generellt cirka 50% längre tid än vad det gör med min stationära som har något sämre prestanda, men som har 7200rpm.
Ska det verkligen vara så här stor skillnad?

Jag har SP2, alla hotfixes, bästa spywareprogrammen osv. Inget skumt skit som körs i bakgrunden.
Vill bara veta om det är någorlunda acceptabla hastigheter det här för en laptop.

Permalänk
Medlem

En 2.5" disk är väldigt mycket långsammare än en 3.5". Det har inte bara med rpm att göra. Hurvida 25min är normalt för 4.5gig kan jag inte uttala mig om, dock låter det lite i det extremaste laget.

Permalänk
Medlem

Jag kan kanske inte tillföra så mycket, men med datorn i sign (3,5", 7200rpm) så tar det minst lika lång tid för mig att packa upp en filmpå 4,5 gig i rarformat.

Permalänk
Medlem

Packade upp ett mindre gäng RAR-filer nu 52 filer, 2.4 Gb. Det tog 3 min 22 sek med ZipGenius 6.

Min burk är en Fujitsu-Siemens Si1520, 1.83 Ghz core duo, 1x1 Gb RAM (533 Mhz), 100 Gb 5400 SATA disk. Rätt fräsch installation, så disken lär inte vara särskilt defragmenterad.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaY
Packade upp ett mindre gäng RAR-filer nu 52 filer, 2.4 Gb. Det tog 3 min 22 sek med ZipGenius 6.

Min burk är en Fujitsu-Siemens Si1520, 1.83 Ghz core duo, 1x1 Gb RAM (533 Mhz), 100 Gb 5400 SATA disk. Rätt fräsch installation, så disken lär inte vara särskilt defragmenterad.

Satan i gatan..

Kan det ha nåt att göra med att filerna jag packar upp ifrån ligger i partition D: , när min WinXP ligger på C:?

Värt att nämna också är att all min musik, bilder och filmfiler ligger på D: eftersom jag har C: för endast WinXP och programvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Satan i gatan..

Kan det ha nåt att göra med att filerna jag packar upp ifrån ligger i partition D: , när min WinXP ligger på C:?

Värt att nämna också är att all min musik, bilder och filmfiler ligger på D: eftersom jag har C: för endast WinXP och programvara.

Ja, det kan ha stor betydelse. Tar för mig iallafall på stationär dator att packa upp ca 4.5 gig några minuter, sen tar det mycket mycket längre att packa upp på annan partition eller hårddisk.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Satan i gatan..

Kan det ha nåt att göra med att filerna jag packar upp ifrån ligger i partition D: , när min WinXP ligger på C:?

Värt att nämna också är att all min musik, bilder och filmfiler ligger på D: eftersom jag har C: för endast WinXP och programvara.

om du packar upp den till D: så måste den först packa upp till C: och sedan kopiera över till D:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
om du packar upp den till D: så måste den först packa upp till C: och sedan kopiera över till D:.

Det kanske är sant med stenåldersmjukvara. WinRAR bryr sig t.ex. inte om tempkataloger när man packar upp utan skapar filerna direkt på den partition man packar upp till.

Permalänk
Medlem

med min dator i sign går det på 8 min typ

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

I mitt fall ligger filerna på D:, och packas upp till D:, och WinRAR (senaste) samt XP ligger på C:.

Permalänk

Det låter lite slött det där, har en 5400 varvare jag med, 2,5" men den håller sig iaf under 10 min gränsen

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Skojjar ni med mig? sitter ni 25min o väntar på att en (som jag förmodar) dvd-r film ska packas upp? Tar ~3-4min med min 100GB 5400rpm Fujitsu disk

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Det kanske är sant med stenåldersmjukvara. WinRAR bryr sig t.ex. inte om tempkataloger när man packar upp utan skapar filerna direkt på den partition man packar upp till.

Fel, WinRar lägger det i en tempkatalog på samma enhet som Windows ligger.
Och om du väljer att packa upp till en annan disk så måste den kopiera filen dit efter att den är uppackad.

Permalänk

Om man går in i WinRARs inställningar så går det att ändra tempkatalogen. Ger det effekt om jag byter till D:\ eller ska jag packa upp från C: helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Om man går in i WinRARs inställningar så går det att ändra tempkatalogen. Ger det effekt om jag byter till D:\ eller ska jag packa upp från C: helst?

Prova ta D: istället, skadar väl inte att prova?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad på varför jag har så lång tid på att packa upp så visade det sig att disken är på väg att säcka ihop... så får byta disk och kolla då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Om någon är intresserad på varför jag har så lång tid på att packa upp så visade det sig att disken är på väg att säcka ihop... så får byta disk och kolla då...

Måste vara något sådant, ja. På min stationära tar det runt 5 minuter att packa upp 4,5 GB. På laptopen har jag inte testat, men jag upplever den som snabbare än den stationära på allt annat jag gör.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Fel, WinRar lägger det i en tempkatalog på samma enhet som Windows ligger.
Och om du väljer att packa upp till en annan disk så måste den kopiera filen dit efter att den är uppackad.

Du får nog ta och läsa manualen. WinRAR använder _ENBART_ tempdriven för removable media, inte hårddisk till hårddisk. Detta är default option och det går såklart att stänga av.

Det går lätt att verifiera genom att börja packa upp och se var filen hamnar, spara trasiga filer och avbryt uppackningen. Filen ligger i destinationen, inte tempmappen.