Göra minnen oberoende av fsb vid klockning av E6300

Permalänk
Medlem

Göra minnen oberoende av fsb vid klockning av E6300

Hej
Jag sitter på en E6300, Asus P5b(vanliga) och TwinMos 2 * 1024 (667 Mhz)

Detta är första gången jag försöker mig på lite klockning och jag började lite igår. Allt jag ändrade var fsb men redan vid 320 började datorn bli ostabil. Jag antar att detta beror på mina minnen men dom borde ju klara iaf 333 Mhz om jag har fattat det hela rätt.

Jag har alltså inte ändrat nån spänning eller så, det kanske behövs?

Jag har även hittat en meny i BIOS där man kan välja att sätta minnet på

AUTO <-- är det nu
533
667
800
osv

Om jag skulle sätta minnet till 667 betyder det att minnet inte mommer att köras fortare även om jag höjer min fsb mer? Så att det i princip bara blir "processor OC".

Tack på förhand
/Fredrik

Permalänk
Medlem

Re: Göra minnen oberoende av fsb vid klockning av E6300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Hej
Jag sitter på en E6300, Asus P5b(vanliga) och TwinMos 2 * 1024 (667 Mhz)

Detta är första gången jag försöker mig på lite klockning och jag började lite igår. Allt jag ändrade var fsb men redan vid 320 började datorn bli ostabil. Jag antar att detta beror på mina minnen men dom borde ju klara iaf 333 Mhz om jag har fattat det hela rätt.

Jag har alltså inte ändrat nån spänning eller så, det kanske behövs?

Jag har även hittat en meny i BIOS där man kan välja att sätta minnet på

AUTO <-- är det nu
533
667
800
osv

Om jag skulle sätta minnet till 667 betyder det att minnet inte mommer att köras fortare även om jag höjer min fsb mer? Så att det i princip bara blir "processor OC".

Tack på förhand
/Fredrik

Sätt minnena i 533 så går dom långsammare än Cpu och du ska kunna dra upp FSB mer utan att minnena följer med i samma hastighet.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Re: Re: Göra minnen oberoende av fsb vid klockning av E6300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Sätt minnena i 533 så går dom långsammare än Cpu och du ska kunna dra upp FSB mer utan att minnena följer med i samma hastighet.

Är det detta som kallas devider?
Och behöver jag ända spänningen på minnet?

/fredrik

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Göra minnen oberoende av fsb vid klockning av E6300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Är det detta som kallas devider?
Och behöver jag ända spänningen på minnet?

/fredrik

Ja det är divider.Du behöver knappast ändra spänningen från början.Se hur långt dom går först med den dividern.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte över 325 fsb.
Då är minnet på 533 Mhz.
Om jag försöker mig på högre så vill den inte boota, men 325 fsb är ju inte så mycket att komma med.

vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Jag kommer inte över 325 fsb.
Då är minnet på 533 Mhz.
Om jag försöker mig på högre så vill den inte boota, men 325 fsb är ju inte så mycket att komma med.

vad kan detta bero på?

Ge Cpu'n lite mer Volt i småsteg och prova efterhand.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Ge Cpu'n lite mer Volt i småsteg och prova efterhand.

I Asus Ai suite. visar den att jag ligger på 1.3 volt
1.325 ska väl vara max som Intel rekomenderar tror jag.

Och innan när jag körde i 325 fsb och skulle starta azureus så blådumpade den och la av.

Permalänk
Medlem

Har du låst PCI-E till 100MHz och PCI Clock till 33.33MHz? Om inte så gör det om det finns i ditt bios.Sen så är det ju ingen fara att mata lite mer volt i Cpu'n än 1.3.Jag kör min E6300 med 1.3750V i 3.08Ghz.Upp till 1.5 klarar dom utan större svårighet med hyffsad kylning.Men det skall inte behövas vid så låg FSB som du provat på.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag har låst portarna som du skrev innnan, jag ska testa med lite högre spänning, fungerar inte detta fattar jag inte varför jag inte kommer högre.

Kan jag fått blådumpning av för liten spänning?
Jag behöver alltså inte ändra spänningen på minnet än så läne i af utan ha det på auto?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Jag har låst portarna som du skrev innnan, jag ska testa med lite högre spänning, fungerar inte detta fattar jag inte varför jag inte kommer högre.

Kan jag fått blådumpning av för liten spänning?
Jag behöver alltså inte ändra spänningen på minnet än så läne i af utan ha det på auto?

Ska knappast behövas vid så låg nivå.Vad kör dinna minnen i för orignal Volt?
Om du behöver ändra så ge dom bara ett steg på voltinställningen i taget från bios.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Minnena körs i 1.8 V orginal och jag kan höja upp till 2.1 V på moderkortet.
det känns troligast att det är minnet som strular tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Minnena körs i 1.8 V orginal och jag kan höja upp till 2.1 V på moderkortet.
det känns troligast att det är minnet som strular tycker jag.

Jo ofta är minnen en oberäknelig faktor.Men prova att öka till 1.9v på do,m och se om det gör skillnad.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag har testat med 1.9 V nu. till en början trodde jag att det skulle fungera men sen "frös" hela datorn sig och jag fick starta om.

Efter det testade jag att höja vcore till 1.35 men i Ai suite visar det bara 1.3

Den borde ju inte bete sig så här på en så pass låg klock, eller?

Permalänk
Medlem

Lita inte på AI suite den stämmer inte.Sen så brukar alla kort undervolta så du kan nog ge den lite mer än så.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Det verkar fungera i nuläget, kör dock bara på 325, ska se så att det fungerar först, sen kan jag kräma på mer.

Tror du att jag kommer att behöva öka spänningen på minnet mer förresten?

Permalänk
Medlem

Nja inte mer än 2.1-2.2v mer ska du inte öka om du inte har kylning på dom.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Nja inte mer än 2.1-2.2v mer ska du inte öka om du inte har kylning på dom.

Moderkortet klarar bara 2.1 V
Kan man köra minnena i det utan att dom tar skada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Moderkortet klarar bara 2.1 V
Kan man köra minnena i det utan att dom tar skada?

Kolla vad minnet har för volt område typ 1.8-2.0 elller liknande så är det bara att hålla sig inom det.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan hitta är:

SSTL-18 interface 1.8 Voltage +/- 0.1V

så du kan jag alltså bara köra dom i 1.9 V som jag redan har gjort utan större resultat.

fast det står iofs samma saker på deras High End saker