Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp med att reda ut visa begrepp!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att reda ut visa begrepp!

Idag så hade jag ett prov inom datorkunskap i skolan.
Det var inget speciellt med det, dock var vissa frågor konstigt formulerade.
Ett exempel på en fråga är:

"Vad är centralenheten?"

Mitt svar var: Processorn.

Dock var det fel, enligt läraren ska det vara "Processorn och primärminnet (Ram)".

Ordent centralenhet betyder väl processor? Det har väl inget med Primärminnet att göra?

En annan fråga var:

"Vad används FTP till?"

Mitt svar: Det används vid filöverföring över internet och nätverk, det är ett filöverföringsprotokoll

Rättsvar enligt läraren: File Transfer Protocol

Får man verkligen göra så? Om läraren vill ha det svaret ska man väl formulera det så här: " Vad är FTP en förkortning för, och vad används FTP till?
Jag och min klasskompis behöver ha reda på detta, vi vill ju inte lära oss fel.

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

centralenheter vet jag inte, men den där andra värkar ju lite konstig, jag skulle inte formulera frågan somd en va, jag skulle som du "vad står ftp för?" så skulle, jag, inte vad det används till, det skrev du ju

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Skulle jag få fel för det svaret på den frågan om FTP så skulle jag garanterat gå upp till läraren och fråga om han va nykter när han rättade..

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leahan
Skulle jag få fel för det svaret på den frågan om FTP så skulle jag garanterat gå upp till läraren och fråga om han va nykter när han rättade..

Vi har en tjej som lärare, jag ställde faktiskt frågan "Men varför formulerade du det inte annorlunda?"

Fick till svars att "alla andra" hade skrivit FileTransferProtocol. Och att hon faktsikt var besviken på mig att jag inte fick alla rätt.

Blir så jävla förbannad på att en lärare inte kan formulera sig rätt.
Frågar en sak och begär svar på en helt annan sak.

Hade denna fråga påverkat mitt betyg hade jag tagit en liten tripp till rektorn. Men jag/kulanz låg båda på MVG så känndes inte vidare värt att bråka mer om det.

(en annan sak från läraren: "Hur får man virus vanligast?" Hennes svar "Genom musikfiler" och hon kan fan inte ens säga hur man får det )

Permalänk
Medlem

Det där är ju helt galet...
FTP = File transfer protocol, vilket används till filöverföring via internet eller lan. basta. Hon frågade vad det används till, inte vad förkortningen betyder, du har skrivit helt rätt.
Sen så finns det ingen "centralenhet" i en dator. Det finns en core processing unit, vilket är CPU, och alltså har du rätt igen. Ram har ingenting med själva CPU:n att göra.

Vidare tycker jag du ska säga åt henne att sluta använda dåiga svenska översättningar som inte stämmer om hon vill ha rätt svar. Jag tror inte det finns någon direkt översättning av cpu, men "centralenhet" är defenetivt inte den om den nu finns... möjligen "kärnbearbetningsenhet" i såfall, men då jag under allaår man sysslat med datorer aldrig ens hört talas om ett sådant ord så tvivlar jag på att det finns.

Hade jag varit du skulle jag gått fram till henne och deklarerat att vill hon ha korrekta svar får hon ställa korrekta frågor, för gör hon inte det har hon ingen rätt att dömma ut de som inte förstår vad hon menar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det där är ju helt galet...
FTP = File transfer protocol, vilket används till filöverföring via internet eller lan. basta. Hon frågade vad det används till, inte vad förkortningen betyder, du har skrivit helt rätt.
Sen så finns det ingen "centralenhet" i en dator. Det finns en core processing unit, vilket är CPU, och alltså har du rätt igen. Ram har ingenting med själva CPU:n att göra.

Vidare tycker jag du ska säga åt henne att sluta använda dåiga svenska översättningar som inte stämmer om hon vill ha rätt svar. Jag tror inte det finns någon direkt översättning av cpu, men "centralenhet" är defenetivt inte den om den nu finns... möjligen "kärnbearbetningsenhet" i såfall, men då jag under allaår man sysslat med datorer aldrig ens hört talas om ett sådant ord så tvivlar jag på att det finns.

Hade jag varit du skulle jag gått fram till henne och deklarerat att vill hon ha korrekta svar får hon ställa korrekta frågor, för gör hon inte det har hon ingen rätt att dömma ut de som inte förstår vad hon menar.

Det mesta du säger är sant, dock heter det "Central processing unit", inte core Problemet är att jag måste ha konkret fakta för att kunna påpeka allt, annars argumenterar hon bara emot och säger att hon har rätt i princip.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det mesta du säger är sant, dock heter det "Central processing unit", inte core Problemet är att jag måste ha konkret fakta för att kunna påpeka allt, annars argumenterar hon bara emot och säger att hon har rätt i princip.

Core och central har här samma innebörd, jag gillar bara core bättre även om det igentligen är fel ^^
Dock förstår jag inte vilka fakta det ar tänkt att du skulle ha. Det finns ingen "centralenhet", det lärju vara nått hon hittat på själv. Och menar hon kärnan i systemet så är det ju processorn, och den är inte knuten till RAM på något sätt i sig. Men i vilket fall har hon då använt ett ord som inte finns för att beskriva processorn.. ungefär som att jag skulle fråga efter nått sm är grönt och sen underkänna alla svar som inte var "bönstjälk"... det funkar liksom inte.

Och när det gäller ftp finns ju fakta redan där, hon frågade efter vad det är till för, och du svarade på den frågan. File transfer protocol är vad förkortningen FTP betyder, inte vad tekniken används till. Så där har hon ju redan försett sig själv med alla fakta som ska behövad för att visa på att hon har fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Core och central har här samma innebörd, jag gillar bara core bättre även om det igentligen är fel ^^
Dock förstår jag inte vilka fakta det ar tänkt att du skulle ha. Det finns ingen "centralenhet", det lärju vara nått hon hittat på själv. Och menar hon kärnan i systemet så är det ju processorn, och den är inte knuten till RAM på något sätt i sig. Men i vilket fall har hon då använt ett ord som inte finns för att beskriva processorn.. ungefär som att jag skulle fråga efter nått sm är grönt och sen underkänna alla svar som inte var "bönstjälk"... det funkar liksom inte.

Och när det gäller ftp finns ju fakta redan där, hon frågade efter vad det är till för, och du svarade på den frågan. File transfer protocol är vad förkortningen FTP betyder, inte vad tekniken används till. Så där har hon ju redan försett sig själv med alla fakta som ska behövad för att visa på att hon har fel.

Det är helt korrekt, det är tråkigt att det blir så här.
De som inte är intresserade kollar ju inte upp själva, så nu tror folk att det finns en centralenhet i datorn som består av processorn och ram och att man kan få virus via musikfiler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Du borde säga åt din lärare att svaret finns på Internet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Central_processing_unit

Kan dom inget om datorer så ska dom inte ställa frågor.
För har dom inte begripet frågan hur skall dom då förstå svaret ?
Eller ens kunna diskutera med eleverna om det.