Permalänk
Medlem

Dyr och dålig dator för spel?

Hej.. Nu börjar jag ledsna REJÄLT. Min dator presterar GRYMT dåligt och jag har ingen aning om vad som är fel... Hoppas ni kan hjälpa mig.

Det mesta gäller spel. Det är inte ett enda spela som flyter felfritt, jag spelar för mestadels world of warcraft men varvar med CS och BF2..

Nu kan man ju tänka sig att kanske CS skulle flyta på felfritt med denna dator, men så är icke fallet.. Såfort det händer mycket så sunkar datorn ner och börjar "hacka" efter.. Det finns inte ett spela som flyter på bra på min dator, börjar ledsna rejält då jag upgraderat för inte såååå länge sen.
Jag har i princip inte kännt någon förbättring alls när det kommer till spel. Det enda är att själva grafiken är snyggare.. Min gamla dator va ett en vrakfärdig p4 med 1,700 mhz och 512 sdram tillsammans med ett gammalt GF titanium.

Numera sitter jag på en:

P4 - 3,00 ghz
moderkort: ASUSTeK Computer Inc. P4C800-E
minne: 1024 DDR
monitor: SyncMaster 730BF(Digital)
grafikkort: Gainward GF6800GT

Jag anser att jag sköter den bra, jag scannar och defraggar diskarna med jämna mellanrum, grafikdrivers är up to date osv.

Jag sket i det här problemet ett tag men fick höra en snubbe som hade i princip exakt samma dator som mig, och hade grymt bra prestanda i alla spel, felfritt i princip..

Vad ska jag ta mig till? Att spela på denna dator är inte kul, och definitivt inte värt pengarna

Permalänk
Medlem

Hmmm?
Spybot search and destroy @ http://www.safer-networking.org/
kanske?

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

Ute och seglar, men den blir kanske för varm?
Fläktarna behöver rensas och kylpastan bytas?

Visa signatur

Slöare än en armbandsklocka

Permalänk
Medlem

körde sisoft sandra nyss och japp Lucxus, det verkar som den är lite väl varm :/ polaren trodde att mina tempmätare va pajj när jag sa att cpu'n låg på 75~80 grader.. Så jag testade att låta burken stå med öppen chassi-sida och med en bordsfläkt mot den i ett lagom kylt rum.. Och då låg den fortf. på samma temp.

men då kanske det är kylpastan som ska bytas då (hur man nu gör det)

Permalänk
Medlem

75-80 är nog lite väl i överkant, är ingen expert själv men jag ahde inte kört datorn på den tempen om jag avr du...

Visa signatur

/
Life is like a DDR-ram chip
you never know what your going to get

Permalänk
Medlem

din temp ska vara max 50 grader, men intel har problem med temp på sina p4:or

Visa signatur

Slöare än en armbandsklocka

Permalänk
Medlem

Du kanske får köpa bättre kylare? Vad vet jag.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Ta lite på ett element/vattenkran, sen öppna lådan och ta bort den enorma mängd damm som antagligen sitter på cpukylaren. Ha gärna ena handen på lådan samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucxus
din temp ska vara max 50 grader, men intel har problem med temp på sina p4:or

Beror väl på vilken P4 han har? Jag har en Northwood 2.6 som går i 3.12 med stockkylaren, den har varit sval och fin de tre åren jag haft den. Men jag kanske bara haft tur...

Jag har likadant moderkort som trådskaparen, och ett Leadtek 6800nu kort - inga problem med temperaturer. Jag har dock 4 Zalman 80mm i chassiet, 2 fram och 2 bak!

Städa ur datorn och bli av med allt damm är mitt heta tips om du inte gjort det, se samtidigt till att ventilationen är god i chassiet. Kolla tempen på grafikkortet också, 6800-serien är inte den kallaste i världshistorien direkt.

Lycka till!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

tack som sjutton för all hjälp grabbar. Jag har legat och viftat bort och plockat ut damm under cpu-fläkten.. Min prestanda höjdes med ca 200% helt sjukt, nu ligger cpu'n och puttrar på runt 50-60c!

Fan va glad jag blir

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Som sagt Doolar det är mest P4 Prescott som är känd för sin enorma temp.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

SÅ är det alltid när man haft datorn ett tag det ligger som en matta inne på kylarblocket.. INte mycket luftcirkulation då^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Ta lite på ett element/vattenkran, sen öppna lådan och ta bort den enorma mängd damm som antagligen sitter på cpukylaren. Ha gärna ena handen på lådan samtidigt.

Att hålla ett elemet samtidigt som en datorchassi är inte och rekomendera. Möjligtvis att man ta lite på det inann som du skrev.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.