Permalänk
Avstängd

Tabort nordbryggekylning (P5W DH DELUXE)

Har beställt ett P5W DH DELUXE, men jag missade lite att den har en heatpipelösning för att utnyttja fläkten från CPUkylarn. Går den att tabort?
Jag har beställt vattenkylning med nordbryggeblock nämligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Tabort nordbryggekylning (P5W DH DELUXE)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Har beställt ett P5W DH DELUXE, men jag missade lite att den har en heatpipelösning för att utnyttja fläkten från CPUkylarn. Går den att tabort?
Jag har beställt vattenkylning med nordbryggeblock nämligen...

Du får med en liten extra fläkt att sätta på heatpipen som Asus tycker att du skall använda om du ska köra passiv kylning.

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Re: Tabort nordbryggekylning (P5W DH DELUXE)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Har beställt ett P5W DH DELUXE, men jag missade lite att den har en heatpipelösning för att utnyttja fläkten från CPUkylarn. Går den att tabort?
Jag har beställt vattenkylning med nordbryggeblock nämligen...

Kanske inte ta bort men vad du kan göra är att underifrån lossa den delen som sitter på nordbryggan och bända upp den.
Bytte nb-kylaren mot Zalmans nya själv och det funkar bra, man förlorar säkert garantin dock.
"Heatpipen" som går mellan mosfets och nordbryggan är lätt böjlig, vad dock försiktig så du inte bryter den (innehåller vatten tror jag).
Hittade en guide någonstans innan jag gjorde det själv, kan du leta upp den om du behöver den. Hör av dig i så fall.

Visa signatur

Retail E6600 C2D (3.42GHz @ 1.475V) | ASUS P5W DH (1305) | 2x1GB CORSAIR XMS2-8500 | Scythe Ninja @ Papst 4412FGL | ZALMAN F47 NB cooler | Antec P180B | Seasonic S12 500W | ASUS EAX1900XT | Zalman VF-900 GPU cooler | 2 WD740ADFD Raptors in RAID0 | 2 Samsung P120S 250Gb in RAID1 | SB Audigy SE

Permalänk
Avstängd

Ok, så jag kan få bort blocket som sitter på kylarn, men inte heatpipsen och kylflänsen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Guide:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106563

Kan man byta den lilla kylaren mot t.ex. VGA-minnesflänsar?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Avstängd

Vänta nu, det ser ju inte ens ut som att bryggan har några fästhål i mobot?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Vänta nu, det ser ju inte ens ut som att bryggan har några fästhål i mobot?

Helt rätt, NB-kylaren sitter fast med 2 byglar. Sitter 2 öglor (som uppochnedvända u:n) på moderkortet.
Här är länken där jag första gången såg hur någona hade bytt nb-kylaren: http://forums.extremeoverclocking.co...d.php?t=230951 .

Visa signatur

Retail E6600 C2D (3.42GHz @ 1.475V) | ASUS P5W DH (1305) | 2x1GB CORSAIR XMS2-8500 | Scythe Ninja @ Papst 4412FGL | ZALMAN F47 NB cooler | Antec P180B | Seasonic S12 500W | ASUS EAX1900XT | Zalman VF-900 GPU cooler | 2 WD740ADFD Raptors in RAID0 | 2 Samsung P120S 250Gb in RAID1 | SB Audigy SE

Permalänk
Avstängd

så det funkar inte med vattenkylningen jag köpt?

från produktsidan av vattenkylningen

(WaterChill Chipset cooler NB01/P1 supporting Intel, AMD, SIS and VIA etc)

http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=650

edit: man kanske skulla kunna använda värmeledande lim?

Visa signatur