Permalänk
Medlem

snaska: Med 9400 kunde jag inte välja 7900GTX, och med samma grejjer som på den billigaste XPS'en så kostar den lika mycket vad jag kan se.

edit: Man kunde visst inte välja så bra prolle heller.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
snaska: Med 9400 kunde jag inte välja 7900GTX, och med samma grejjer som på den billigaste XPS'en så kostar den lika mycket vad jag kan se.

edit: Man kunde visst inte välja så bra prolle heller.

ja vet att man inte kan välja go7900gtx med 9400. men det var inte det jag frågade. jag frågade "typ" om det tex skulle skilja något i 3dmark05 på en xps och en 9400 med samma spec. har svårt att tro det. är egentligen bara ute efter grym prestanda, och så går det att klocka upp gs-kortet "nästan" till ett gtx-kort utan några större problem. tex: forceware 91.47/91.48 och I8kFanGUI, sen är det klart.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

Nej, är det "samma spec" så skiljer det inget, men de kostar ju lika mycket då också.

Visa signatur
Permalänk

nu förstår jag inte vad du menar. en xps m1710 med min spec kostar 22000kr, och min kostade 17000kr. då är det ju 5000kr billigare med en 9400 då.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
nu förstår jag inte vad du menar. en xps m1710 med min spec kostar 22000kr, och min kostade 17000kr. då är det ju 5000kr billigare med en 9400 då.

jag testade på dell hemsida och plocka ihop ett system som du har det blev 20990 med true life skärm hur fick du det att blir 17000?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk

gjorde det själv för en minut sedan, 21780 kr exakt. gör om det med rätt system så får du se.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

Precis, glöm inte 1920x1200 skärmen.

Lyrisius: Installerade 91.47 nyss och testade med lite Need For Speed: Most Wanted (kanske inte bästa spelet att testa med på något sätt men ändå ett som jag spelar för tillfället) och ta mig tusan, kändes som en rejäl förbättring. Med de andra drivisarna hackade det till rätt ofta (laddade texturer?) men med de här går det skitsmooth! Nu har jag ökat allt till max/high och det funkar ändå klockrent.

Tack för tipset, ska testa liter mer på fler spel senare, hann bara med NFSMW så här på kvällskvisten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
gjorde det själv för en minut sedan, 21780 kr exakt. gör om det med rätt system så får du se.

Ni har rätt, det ska inte kosta mycket mer.
Det man kan nämna sådär direkt när det gäller skillnader mellan M1710 och 9400 är vad jag sagt innan och det är kylningen.
M1710 har en mycket effektivare kylning med dubbla heatpipes, den är helt enkelt bättre anpassad för tunga 3D-spel.
En Gamer nöjer sig inte bara med ett fett chassi och flashigt placerade disco ljus, den ska fungera för oss också :).

Permalänk
Medlem

merom prollen är underbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
gjorde det själv för en minut sedan, 21780 kr exakt. gör om det med rätt system så får du se.

Kan du engelska? :

"It should be noted the build of the 9400 are not as solid as the M1710 which shares chassis and case materials with the Precision M90.

The M1710 also has the M90 keyboard, which is a bit more responsive and pleasant not to mention more spill resistant. Despite the funky lights which are actually VERY tiny little diodes almost flush with the board, it's basically a Precision M90 underneath the skin.

THe Precisions are also built to withstand more abuse, so the M1710 is likely to hold up better in the long run. Buildwise, this system is absolutely in a different class than an e1705 or 9400."

I det stora hela är de väldigt lika. Tangentbord, högtalare? och att XPSen har två heatpipes för grafikkortet (även om man har GS) så är resten i stort sett samma.

För den riktiga gamern så måste man ha GTX grafikkort på sin bärbara (DR), och då är 9400 inte ett alternativ. Söker man bästa prestanda och pris så är 9400 det bästa valet.

När jag valde Hem-Pc så skiljde det inte mer än 2000kr mellan 9400 (med GS) och M1710 (med GTX). Sen var det en del mindra skillnander, som att det följde med en väska till 9400.

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk

Lyrisius, tycker du 91.47 är stabil ? hur mycket har du OC,(om du nu har OC) av vad ligger tempen på vid full AA / AF ?

det där med att xps har en extra heatpipe däremot, ser jag som en fördel, helt klart. men som sagt det skulle skillja ca 5000kr på min 9400 mot en xps med samma spec (glöm inte att jag fick rabatt & dubbla ramminnen (667mhz), priset blev 17000kr, mot xps´en 21800kr.
ps. använder ni I8kFanGUI & Rivatuner till era Delldatorer ?
eller vilket "fläkt"-program använder ni för att ha koll på tempen ?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

snaska-kotte: :

9400 med 1.83ghz (bästa) prollen, 1024MB ram, 1920x1200 skärm, 100GB hd, GeForce Go 7900 256MB, bluetooth = 21 252:-

XPS med samma som ovan fast bättre processor (dock sämsta valbara): = 22 090:-

Sen om du fått rabatt osv har ju inget med saken att göra, det kan du få på en XPS också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
Lyrisius, tycker du 91.47 är stabil ? hur mycket har du OC,(om du nu har OC) av vad ligger tempen på vid full AA / AF ?
(glöm inte att jag fick rabatt & dubbla ramminnen (667mhz), priset blev 17000kr, mot xps´en 21800kr.
ps. använder ni I8kFanGUI & Rivatuner till era Delldatorer ?
eller vilket "fläkt"-program använder ni för att ha koll på tempen ?

Kan du ta med rabatter, så kan jag det också....

Eftersom min XPS är en hem-pc så kommer den att kosta mig totalt 13500 kr efter 3 år. Då har jag räknat in USB hårddsik + trådlös router i det priset.

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk

nevermind ! vilket fläktprogram använder ni, om ni nu använder nått.
och vilken forceware tycker ni är bäst och stabilast.
det konstiga är att jag fick ingen rabatt på xps´en, jag frågade, tydligen hade dom precis haft en "drive" på inspiron då.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

körde basic versionen av 3dmark precis. har aldrig kört 3dmark inan så det säger mig inte så mycket men 4631 poäng med utorrent, peerguardian, och kaspersky i bakgrunden. låter ganska högt men jag vet ej. kan nån ge något svar på detta?

btw. överklockar nån av er gfx kortet i denna underbara maskin? har inte vågat testa än eftesom jag inte vill grilla något inuti.

Visa signatur

Dell XPS M1710, 2.16Ghz Dual core, Nvidia GO 7900GTX 512 mb, 2 gb DDR2 667Mhz.

Permalänk
Medlem

Det är väl en ok score, jag fick 4769 iofs, men då stängde jag av allt, t.o.m. nätverkskortet.

Nej, inte vågat klocka något än men har vart lite sugen. Skulle jag göra det skulle jag nog använda powerstrip.

Visa signatur
Permalänk

kan bara säga att det är helt lugnt att OC nvidias kort, bara man har koll på tempen. klockade mitt go6800 (380/760) med en stor höjning på 1400poäng i 3dmark05 (5430 poäng), kommer att klocka upp mitt gs-kort till närheten av ett gtx-kort,(finns flera som har gjort det med bra temp, etc.) EN sak jag aldrig gör (som många andra gör) är att flasha VBIOS, funkar bra ändå. som sagt här är fläkt-kontrollen:
http://www.diefer.de/i8kfan/index.html

och bästa driver för OC nvidia go7xxx:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10652

ps, "fancontroll" för xps finns även, beta 6/7, tror jag.
pss. varför hålla på att använda en massa program som powerstrip, när core/memory frekvensen låses upp automatiskt av forceware`n.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

Har pajjat ett 6600GT förut (iofs volt mod ) och klockat mitt 7800gt en del och visst, det har aldrig tagit någon skada av det, men då gäller det kort för ett par, 3, tusenlappar. Skulle något hända med laptopen är det inte direkt att bara springa och köpa ett nytt på webhallen...

Men visst, det är nog 99.9% utan risk. Dock vet man ju inte om livslängden påverkas (och det gör den ju, men man vet inte hur mycket).

Visa signatur
Permalänk

Jag har nyss fått hem min XPS M1710 så jag tänkte installera om hela skiten på en gång så jag slipper all "bloatware".

Problemet är dock att jag gärna vill få MediaDirect att funka efter jag formaterat om hela disken och eftersom det går rykten om att detta kan krångla som tusan efteråt om man gör fel så är jag kortsagt lite tveksam över ominstallationen:/

Formaterade ni om precis alla partitioner inklusive "dells backup" partition eller bör man lämna kvar vissa? Har även hört att man tydligen ska lämna ett visst utrymme som "unlocated" (fråga mig inte om hur mycket) för att man ska kunna installera MediaDirect.

Behöver man sedan bara sätta i någon skiva efter ominstallationen är klar och sedan installera MediaDirect från den?

Jättetacksam för svar!:D

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

vad är mediadirect ? vad används den till ?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefolsson
Jag har nyss fått hem min XPS M1710 så jag tänkte installera om hela skiten på en gång så jag slipper all "bloatware".

Problemet är dock att jag gärna vill få MediaDirect att funka efter jag formaterat om hela disken och eftersom det går rykten om att detta kan krångla som tusan efteråt om man gör fel så är jag kortsagt lite tveksam över ominstallationen:/

Formaterade ni om precis alla partitioner inklusive "dells backup" partition eller bör man lämna kvar vissa? Har även hört att man tydligen ska lämna ett visst utrymme som "unlocated" (fråga mig inte om hur mycket) för att man ska kunna installera MediaDirect.

Behöver man sedan bara sätta i någon skiva efter ominstallationen är klar och sedan installera MediaDirect från den?

Jättetacksam för svar!:D

Det finns massa inlägg i denna tråd om det problemet :
Här är ett utklipp:
"Jepp, om du ska installera om kör in skivan, tryck F12 när datorn startar upp (Dell logo) och välj att du ska bota från CD/DVD så sätter installationen igång.

Drivrutiner till datorn hittar du på en separat skiva från Dell. Den visar vad du har för hårdvara, och sen kan du enkelt installera det du saknar.

Om du vill att MediaDirect knappen ska fungera även efter installationen måste du först och främst lämna den partionen ifred (47 mb), sen stoppar du i "driver and utilities" trycker F12 vid Dell loggan, starta från CD/DVD, i dosläge skriv cd MD2, skriv repair. Nu ska mediaknappen fungera igen, när datorn är avstängd.

Detta är en mycket bra länk om hur det funkar med Dell burkar : http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=67545
"

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
vad är mediadirect ? vad används den till ?

Mediadirect är en mjukvara som är baserat på Linux. Den gör så att man kan starta upp ett media program med hjälp av en media knapp på datorn. På detta sätt kan man kolla på film, bilder eller lyssna på musik utan att starta Windows.

Sen angående din fråga från igår så är drivisen som jag använder mycket stabil. Jag kan inte yttra mig om överklockade förhållanden men jag har läst på Notebook forumet att folk lyckats bra med det också.

Än sålänge så har jag inte stött på någon spel där jag behöver överklocka, fråga mig igen om 2 år :).

Permalänk

vilken drivis vad du menade ?
tar mediadirect "power" om man bara har den installerad, eller enbart vid körning av ptogrammet

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
vilken drivis vad du menade ?
tar mediadirect "power" om man bara har den installerad, eller enbart vid körning av ptogrammet

91.37 från Tweaksrus.com .

Mediadirect när det körs i Windowsmiljö startas som alla andra program, manuellt. Så det tar inga resurser förrän det då startas.

Permalänk

är 91.37 bättre en 91.47/91.48 ?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
är 91.37 bättre en 91.47/91.48 ?

Kott Snaskaren, om dem är bättre kan bara du säga :).
91.37an funkade bäst för mig men det betyder egentligen igenting förrän du provat alla tre i din egna burk.

Det jag vet helt säkert är att 91.37 kommer från GeforceTonys Xtreame-G MobileForce drivers, alltså tweakad för laptops.

Det lär finnas en utbytbar *.inf fil i 91.47an så laptop användare också kan använda den, vet inte med 91.48an.

Byter man inte ut *.inf filen så kommer inte grafikkortet att identifieras då den är avsedd för en stationär.

Permalänk

Från en sak till en annan.. kan någon länka till bra 1GB SO-DIMM minnen på 667MHz? ska dra iväg en order på det nu.

vilka ser bäst ut?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SOK...

dustins är billigare, men vet inte kvalite eller om det är 1 st GB sticka eller 2 st 512.. ska ha 2GB

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

De är nog lika bra allihop, beror nog mer på vilket märke du ska ha, alla är 1GB stickor.

Själv tog jag dessa från Webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=56913 , mest pga att jag tycker man hör mest bra saker om Corsair.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius

Det lär finnas en utbytbar *.inf fil i 91.47an så laptop användare också kan använda den, vet inte med 91.48an.

Byter man inte ut *.inf filen så kommer inte grafikkortet att identifieras då den är avsedd för en stationär.

eeeeehhhhh jo ja vet !
tycker Laptopvideo2go har dom sjystaste drivisarna.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
eeeeehhhhh jo ja vet !
tycker Laptopvideo2go har dom sjystaste drivisarna.

Ta det lugnt Kotte, det finns fler än du som läser forumet.

Detta lär du veta redan men till er andra, Laptopvideo2go är inte "tweakade" drivisar, de är vanliga eller beta drivrutiner från nvidias sida som är modifierade för att fungera med mobila gpu:s. Inga ingrepp utöver upplåsningar av gömda funktioner i menyn osv är gjorda.

Dessa brukar jag falla tillbaka på om jag stöter på problem, en shysst grund drivrutin.