Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Permalänk

Har ett Antec SmartPower 2.0 400W sedan i våras. Sedan några veckor tillbaka har det börjat tjuta högfrekvent vare sig datorn är på eller av (det tystnar naturligtvis om man slår av switchen på baksidan). Skall släpa iväg det till Webhallen och höra vad de säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma sak här: Antec SmartPower 450W (i ett Sonata II) som plötsligt börjat tjuta högfrekvent, oavsett påslagen dator eller ej. Är det fara å färde eller är det bara att sätta i öronproppar och leka vidare?

Visa signatur

Acer Aspire One 3G tri-boot (Ubuntu/OSX/WinXP). Plus en massa annat skrot.

Permalänk
Medlem

fick ett nytt idag, verkar fungera bra än sålänge iaf! när dom fungerar är dom riktigt tysta!

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyman
Samma sak här: Antec SmartPower 450W (i ett Sonata II) som plötsligt börjat tjuta högfrekvent, oavsett påslagen dator eller ej. Är det fara å färde eller är det bara att sätta i öronproppar och leka vidare?

Jag vet inte, men jag hade nog bytt ut det, om inget annat är det nog ett rätt störande ljud att ha runt om sig

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Bytte mitt idag (igår då). Återkommer om det blev tyst.

Visa signatur
Permalänk

För att bidra till statistiken så kan jag meddela att jag också haft ett som brunnit...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Fick mitt tjutande Antec bytt hos XLComputer (de ville inte längre gärna sälja Antec-agg eftersom så många har kommit tillbaka) mot ett Gembird av motsvarande modell. Visserligen lite fulare men i övrigt är det fullgott. Och knäpptyst.

Visa signatur

Acer Aspire One 3G tri-boot (Ubuntu/OSX/WinXP). Plus en massa annat skrot.

Permalänk

Knäpptyst blev det. Funderade på att göra som andyman och kanske lägga lite emellan för att få komma bort från SmartPower, men jag gillar idén med att ha två 80mm-fläktar som jobbar på "rätt ledd" för ett P180 och då finns det inte så mycket att välja på (väl?)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tagan har sådana modeller (t ex 2force http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1877&session=539972... ), med dubbla 80mm fläktar, som passar P180.

Jag använder själv ett sådant och brukar använda det till andra som vill ha P180.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för tipset. Såg fin ut.

Förresten, måste man ha två 4-pin PCI-express-kontakter (som Tagan-kortet hade) när man kör kort i SLI, eller orkar aggen med att man bara splittar kabeln?

Såg att Antec skickade med en lapp om att de har tre års garanti på aggen. Betyder det att jag kan snacka med Webhallen om två år om det här skulle börja pipa det med? Eller tar man det med Antec direkt när det gått mer än ett år?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Såg att Antec skickade med en lapp om att de har tre års garanti på aggen. Betyder det att jag kan snacka med Webhallen om två år om det här skulle börja pipa det med? Eller tar man det med Antec direkt när det gått mer än ett år?

Produktgaranti:
Webhallen lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges.
Det betyder som du sa, att du kontaktar tillverkaren efter 1 år.

Jag vill inte tracka ner Antec, dom har väldigt stabila nätaggregat annars, men denna serie skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt brann också men jag orkade inte skicka tillbaka. Så jag köpte ett billigt 450watts huntkey som faktiskt har funkat bättre än mitt smartpower 450watt.

Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

Så här hela 3 dagar med Gembirden (en CCC-PSU5 närmare bestämt) så är jag helnöjd, tyst och fint går det. (Och bara för att förtydliga, det har också 2 80mm-fläktar, insug resp utsug).
Det har visserligen ingen på/av-knapp, men å andra sidan finns en "utgång" för strömförsörjningen så man kan koppla skärmen direkt dit om man vill.
Så hittills verkar det vara ett gott substitut för SmartPowern, vet dock inget om priset...

Visa signatur

Acer Aspire One 3G tri-boot (Ubuntu/OSX/WinXP). Plus en massa annat skrot.

Permalänk
Medlem

Och idag brann mitt 3 veckor gamla Antec Smartpower 2.0 500W =/

Jävla skitmärke, skulle aldrig köpt den om jag sett denna tråden tidigare.

Permalänk
Medlem

har en antec låda, Mins itne namnet men är liggande desktop/HTPC låda. Agget höll lite över ett halvå. var 450W antec agg sedan började det tjuta. Öppnade det å som ajg trodde var kondigarna helt kapput. Bytte ut dom å körde ltie te men bytte sedan ut det mot ett modefierat chiftec 360W agg. datorn har alldrig gått bättre än vad den gör nu med 360W chiftec agget. hade skumma osmtartningsproblems med antec agget men inte vart nåt med chiftec agget.

Innan detta agget gick upp i rök pajade även mitt EPS12V 550W antec agg någon månad tidigare och det gick i 2.5 år ungifär i min dual Opteronburk sedna la kondigarna av där med helt plötsligt. Verkar gå fort med bara några dar eller så. Min server gick fitn när ajg gick te jobbet. När jag kom hem var den stendöd. Fick efter mycket flägande i atc kotnackt mm igånge burken trodde jag men hårdisakr etc klickade. multimetern anytde att spänningarna hoppade upp å ner med runt 2V på +12V railet. Så vart helkört agget. Köpte ett begg Huntkey agg och stoppade i å det fugnerar fint.
Så bara för agget hållt 2-3år betyder inte att det är ett bra ex.

har facktiskt en kondig här som kommer från ett kasst antec agg och märket på dom är Fuhjyyu och dom fästa som ahft strul harj sut dom kondigarna.

jag har byggt på antec agg förut till kompisa mm utan problems och har annset det vara kvalitetsaggregat men med senaste dåliga nyheterna och dåliga recensioner mm då antec tydligen inte håller måtten på deras server agg mm för opteronburkar och mina och anndras agg börjat ge sig på löpande band så kan ajg itne annse lägre att antec gör kvalitetsaggregat. Pensonligen skulle ja undvika dom.

Sedan har jag lite svårt å förstå hur ett agg kan vara inkomptabilt med ett moderkort. Följer båda standarderna som fins ska det fungera. inga jäval dell datorer inte.

Permalänk
Medlem

Ännu ett bidrag till statistiken. Mitt smartpower 2 450W dog efter ca ett halvår. Jag fick ett nytt, vilket brann upp efter 2 månader. Jag har nu fått mitt tredje, men nu orkar inte datorn starta, vilket antagligen tyvärr beror på att f-nskapet tog med sig moderkortet...

Har någon tips på ett nätagg som fungerar och som passar i Sonata II ?

Har f.ö. sett i forumet på newegg.com att det är många som haft samma problem, medellivslängden verkar vara ca 8 månader.

Men annars är ju Sonata II-an snygg att titta på där den står...

Permalänk
Inaktiv

pa1983, hur fan stavar du?:P

Permalänk
Avstängd

Han är analfabet så det är inte så lätt.
Vågar man ens lämna datorerna på om det nu är så att Antecs agg brinner titt som tätt? Känns inte alls förtroendeingivande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Mitt antec smartpower 450w agg har precis brunnit, jag kan nog fixa ett nytt på garantin som dröjer säkert en månad, eller köpa ett annat märke? tips i så fall?

Sweclokcers gjorde ett test över 19 nätaggregat så kolla in det om du vill ha nåt annat märke. bZerk var en av de billigare som samtidigt fick bra betyg av sweclockers

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mitt Antec Sonata II aggregat har bara fungerat på 1 av de 3 moderkort jag äger och jag testat det på.

Permalänk
Medlem

Antec

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Har ett Antec SmartPower 2.0 400W sedan i våras. Sedan några veckor tillbaka har det börjat tjuta högfrekvent vare sig datorn är på eller av (det tystnar naturligtvis om man slår av switchen på baksidan). Skall släpa iväg det till Webhallen och höra vad de säger.

Nu måste jag tyvärr lägga mitt agg till högen av skrot.
Mitt agg började också tjuta nu i dagarna å skojja inte vad irriterande det är att lyssna på.
Jobbigt värre är att man köpt det från datorbutiken med så jag kan ju inte bara kila dit å byta heller utan får snällt sitta å vänta ett tag på leveranser hit å dit.
Skall tilläggas att jag köpte mitt sonata chassi i typ februari och redan tjuter det dock upptäckte jag att fläkten bak har stannat, kanske därför det börjat tjuta?
Blir väl lite varmt åså.
Men det blir nog att ringa db å be om nåt nytt agg.

Permalänk
Medlem

Re: Antec

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EsMe
Nu måste jag tyvärr lägga mitt agg till högen av skrot.
Mitt agg började också tjuta nu i dagarna å skojja inte vad irriterande det är att lyssna på.
Jobbigt värre är att man köpt det från datorbutiken med så jag kan ju inte bara kila dit å byta heller utan får snällt sitta å vänta ett tag på leveranser hit å dit.
Skall tilläggas att jag köpte mitt sonata chassi i typ februari och redan tjuter det dock upptäckte jag att fläkten bak har stannat, kanske därför det börjat tjuta?
Blir väl lite varmt åså.
Men det blir nog att ringa db å be om nåt nytt agg.

ja du antec är snåla på fläktkvaliten och kontroller med verkar det som. Jag läste en Recension av antec chassit jag köpte och med där kom ett antec 450W agg. Stog at agget var högljut men tog det med en nypa salt.

Mjo fan du varvade på i 2000rpm. 120mm fläkt så det kan ju inte stämma tänkte jag. Har haft konstant E-mail kontackt med han som recenserade chassit å han hade tatt kontackt med antec. Vissade sig vara fel på agget och att nästa version av agget skulle ha det åtgärdat. Inget om att garanti skulle gälla för problemet. Jag konstaterade snart efter lite labbande att idioterna som designat agget hade kopplat spännigsreglerigen till fläkten för agget över ground så därför om amn anslut kablen för att läsa varvtalet fråna aggets fläkt så fick det helt plötsligt 12V genom att tjuvdra från moderkortet över ground kablen domt yckte behövdes til fläktkontackten.

Klippte av kablen sedan rullade den fint unde 900rpm tyst som fan.

Tog mindre än en vecka sedna började lådan vibbrera å bröta. Mm var fläkten redan totalt slut i lagrena vissade det sig.

konkade över till kompisens datorbutik och köpte en Enermax 120mm. Tog hem och plockade bort vartvalsregulatorn och byglade över den. Klippte av kablarna och lödde in fläkten på samma ställe som den gammla.

Smackade i hop skiten och den gick änn en gång hur tyst å bra som helst.
e-malade na som recenserat agget och det var fler som börjat komma undefull med samma sak sa han som e-mailat honom. Vissade sig vara fler än ajg som ahde deverse problem med fläkten.

Dock har jag alldrig kunnat klocka med det nätaget eller ja trodde det var moderkortet. Dock klockar min processor inte så bra men jag kunnde alldrig starta om ricktigt om datorn vart på en stund utan fick ofta dra ur strömmkablen. Då snackar vi en klockning på en athlon64 2Ghz med fjuttiga 300Mhz och problem började upsptå specielt om man ökade spännigen. Trodde klart det var pga moderkrotet etc men hittade igen med samma poblem med det moderkortet.

Nu efter jag kört så där 6 måander efter å fixat agget två gånger själv så började ju tjutandet som jag skrev tidigare pga kassa kondensatorer.
Bytte dessa kondigar å körde ett par dagar utan tjutande tills jag fixat ersättnigsaggregat.

Så antec har förlorat mitt förtroende mer än väl efter att alla mina antec agg pajat och dom inte ens kan bygga dom rätt och sedan stopapr dom in budget skit fläktar och usel kvalite på kondensatorer. Kan lika väll gå å köpa noname fungerar fan bättre.

Desutom efter att ja stoppade i ombyggt chiftec 360W agg då lådan är special så har rebootproblemen vid överklocknng alldrig mer visat sig.

personligen tror jag kondigarna spökat sedan dag ett dock varit svårt å se men uppvisat symtom vid högre last och när tempraturen på dom stigit. Därav rebootproblem tror jag.

Minstänker att samma problems hade uppståt om jag hade haft en lite vassare CPU och grafikkort i burken som drat mer kräm utan att klocka.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är onödigt men jag berättar ändå att även mitt Sonata 2 agg gav upp efter ca 6 månader, började tjuta lite lågt från det och datorn gick inte att starta. har just fått in det till komplett. Hoppas man inte får ett likadant tillbaka men det lär man ju få. Tråkigt då jag liksom andra här varit väldigt nöjd med agget och lådan innan agget gav upp. Har gått tyst och snäll och stabilt sen inköp, men nu...

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Kanske bara är onödigt men jag berättar ändå att även mitt Sonata 2 agg gav upp efter ca 6 månader, började tjuta lite lågt från det och datorn gick inte att starta. har just fått in det till komplett. Hoppas man inte får ett likadant tillbaka men det lär man ju få. Tråkigt då jag liksom andra här varit väldigt nöjd med agget och lådan innan agget gav upp. Har gått tyst och snäll och stabilt sen inköp, men nu...

Jag är i övrigt nöjd jag med för jag kör med asus mb och har inte haft några som helst komp problem med detta.
Trots att jag läst nu i efterhand att det skall vara problem med dessa kort och antecs psuer.
Så det var tråkigt att detta hände nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas ditt agg förblir helt och tjänar dig väl i framtiden, som jag trodde at mitt skulle göra... Såg den här tråden innan jag fick problem och skattade mig lycklig att jag sluppit, men ingen går visst säker verkar det som.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Så har nu mitt nätagg Smartpower 450 w börjat pipa
(Chassi: Antec Sonata II) efter 1 års andvändning. Verkar ju inte vara nån större idé att beställa ett liknande agg eftersom detta fel verkar vara återkommande.

Skriv gärna in några fler tips på prisvärda agg som är tysta, 450w eller mer.... Andvänder mig av ett Asus A8N-SLI moderkort om det nu har nån betydelse.

Permalänk
Medlem

Har fått mail av komplett på mitt returärende nu. Får visst ett Hiper 530w som ersättningsagg. Kostar 749kr på komplett, en hundring mindre än vad jag gav för chassit från början (demo-produkt). Sweet...

Är det agget bra eller?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Hiper agget är helt ok så som jag förstått det hela.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad Antec gör med alla reklamerade nätagg.? kanske packar dom i nya förpackningar och skickar till återförsäljarna

I alla fall kan bara meddela att mitt Antec Smart Power 350W typ brann upp (efter 4 veckor och i samband med att jag för första gången spelade lite mer krävande 3d spel, vet inte om det finns något samband). Det gick i alla fall aldrig sönder helt utan gick att starta och köra med relativt stabila spänningar men 'på bekostnad' av att det luktade som om någon tänt en medelstor majbrasa med gamla datorer i rummet (luktade bränd elektronik) och nätagget blev alldeles för varmt... Skickade in det på reklamation till dustin och dom skickar ett likadant tillbaka, så nu blir det spännande...

Har en teori att Antec's Smart Power är lite för smarta... Tror dom har varit lite för ivriga att få ett monstertyst nätagg. och därför ställt fläktarna på alldeles för låga varv... Hmm, har väl inte så mycket som bekräftar min teori än att mitt nätagg. blev väldigt varmt, och när det blev det snurrade knappt fläktarna... men men...