Permalänk
Medlem

Hur ska jag rengöra mina kylare?

Hejsan.
Jag ska rengöra mina radiatorer nu.. Då undrar jag hur jag ska rengöra dom, både innuti och utanpå.. För först ska jag väl rengöra insidan på dom innan jag rengör utansidan innan ommålning?
Men hur ska jag göra rent?

MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

syrabad

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Ajdå.. All min syra är slut

Tihi, men jag fick höra att man skulle ha vitvinsvinäger i radiatorn.. Men hur gör jag för att få bort färgen då? Visst man kan slipa bort på dom större delarna men imellan flänsarna då?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ta tryckluft och blåsa bort allt skit som kommit mellan flensarna eller dammsugit.. sen hade jag nog kört någon sån vattentillsats eller vitvinsvinäger som du själv sa.. låt det stå några dagar bara sen så sköljer du ut ordentligt!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ok, tror du att det skulle gå att köra med vitvinsvinsvinäger mellan flänsarna? Jag vill liksom få bort den svarta färgen så jag ser kopparytan..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ok, tror du att det skulle gå att köra med vitvinsvinsvinäger mellan flänsarna? Jag vill liksom få bort den svarta färgen så jag ser kopparytan..

Citronsyra har jag hört ska funka.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Ok, vet du vart jag kan hitta sånt? Det låter inte som om att det skulle va ngt man kan hitta på ICA men jag kanske har fel..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jo citronsura kan man hitta bland kryddorna i vanliga mat affärer.. men om det får bort färgen från radiaton tvivlar jag på.. då får du nog ta till med lite starkare saker.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ok, kom på att jag kan ju blästra skiten och jag har ju en bläster på skolan

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

blästra är nog inte så bra, men nått starkt lösningsmedel borde funka

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara bra o blästra för då?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Nu kan ju inte jag så mycket om blästring, men jag gör ett försök iaf:

Metallflänsarna är ju gjorda av väldigt tunn metall, och lär gå sönder (eller iaf. ta skada) om man kör på med ett så pass högt tryck som en bläster ger.

Rätt eller fel?

Visa signatur

---

Permalänk

jag ANTAR att det är rätt, samt att ytorna på flänsarna inte är likadana uppbyggda som t.ex. en helt platt yta...

jag skulle säga att du borde kunna testa nån slags färg-lösnings-medel (typ thinner) för att få bort färgen, och ja, sen köra vitvinsvinägern...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Vad är det för material och färg?
Om det är eloxerad aluminium så är det kaustiksoda som gäller, men då får man vara försiktig, kaustiksoda äter aluminium.

Permalänk
Medlem

Det är koppar kylare..
Men tror ni att thinner räcker? Och thinner, förångas inte det om det inte är helt tätt?
Eller då kan man kanske lägga det i nån Tupperware burk med lock på
Men räcker det med thinner tror ni?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

flänasran kan man böja sönder enbart med att blåsa med tryckluft

min radiator visseliggen var på moppen hade fått lite böjda flänsar på grunda av det ...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Techniclean 5, in med radiatorn i en hink och späd medlet 2/5 med hett vatten.
Lått ligga å dra tills hinken är mjuk, spola med vatten och vipps har man en radiator 100% rent, ingen farg eller plast kvar.

Hälde 5dl i radioatorn i bilen och körde i ett par dagar, vidrigt grön/grå/brunt vatten som kom ur fanskapet efter det fast jag spolat med diverse kylar-rent produkter innan.

Dock kaustiksoda i väldigt litet mängd duger, men ingen aluminium i blandningen, det fräter bort väldigt snabbt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Aha.. intressant..
Vart kan jag hitta Techniclean 5 ngnstans då?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Lägg radden i en balja med thinner det borde få bort färgen iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Aceton funkar , inge jävla sminkborttagnings-skit bara, riktig aceton som förstör naturen skall de vara!

Permalänk
Medlem

Thinner, aceton, bensin eller bromsolja rekommenderar jag.. tror att bromsolja är ett av dom smidigaste alternativen.. lacken "rinner" av då. det är min erfarenhet i alla fall..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Thinner, aceton, bensin eller bromsolja rekommenderar jag.. tror att bromsolja är ett av dom smidigaste alternativen.. lacken "rinner" av då. det är min erfarenhet i alla fall..

Japp bromsolja, gärna DOT4 (49kr/ liter @ Shell). Drällde sån på skoterhuven på skotran min och färgen försvann rätt fort, så den borde fixa en radiator.

Permalänk
Medlem

Nice, har sån i garaget =D
Får testa sen då

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Avstängd

Ja jäklar, man har ju glömt hur bra bromsvätska fungerar.
Mycket bätre än techniclean 5, och billigare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

DOT-bromsvätska funkar nog rätt bra, drällde lite sånt på det orangea källargolvet när jag fixade bromsarna på cykeln, vips så syntes det gröna fläckar från det undre färglagret.

lyckades också få lite på bromsen, den tappade lite färg den också.
[Note to self: brake fluid goes INSIDE the brake]