Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Olympus utvecklar digitalkamera i trä

Permalänk
Melding Plague

Olympus utvecklar digitalkamera i trä

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

undra när man kommer att kunna få sånt till ett chassi

Permalänk
Medlem

Om det är så mycket starkare än plast så borde man kunna göra bättre saker än ett kamerahölje med det.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Yxan. Digitalkameror ser redan bra ut med metall/aluminium/plast-hölje och ärligt talat tycker jag inte att trä skulle se bättre ut oavsett om den är starkare än plast eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
undra när man kommer att kunna få sånt till ett chassi

finns redan http://www.dangerdenstore.com/home.php?cat=1

och http://www.bit-tech.net/modding/2006/04/06/japanese_case_mod_...

hopas ipod kommer göras med träskal skulle vara flshigt

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

komprimerat trä är tungt, jag skulle knappast vilja ha ett chassi i materialet.

Det går att bygga ett chassi i vanligt trä(gran) och få det betydligt lättare än ett chassi i aluminium.

Permalänk
Medlem

Komprimerat trä?? Det har jag aldrig hört talas om innan. Någon som vet någon som vet något mer?

Det är inte möjligtvis en felöversättning av impregnering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
Komprimerat trä?? Det har jag aldrig hört talas om innan. Någon som vet någon som vet något mer?

Det är inte möjligtvis en felöversättning av impregnering?

Impregnerat trä är väl knappast starkare, bara mer vattenbeständigt.

Permalänk
Medlem

komprimerat trä? skulle det inte bara bli flis av det?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Geeks
Grundare

Hej då till skogen

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Hej då till skogen

Jag tror iofs det går åt mer trä till allt det papper vi gör av med helt i onödan etc. (För att inte nämna effektiviteten på toapapper, haha, seriöst, hur stor del av pappret utnyttjar man generellt?) Men självklart inte bra att det blir ännu större efterfrågan på det, om än ett annat användningsområde.

Aluminium är ju inte heller direkt bra för miljön att framställa, tänker på när de gräver bauxit (namn?)

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

trä.jpg

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om "komprimerat" trä... Olika tunga träsorter finns ju dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Här kan ni vidga era vyer lite

"Tillverkning av böjda möbeldetaljer i komprimerat trä"

http://www.ikp.liu.se/ctd/malmstens/mobelsnickeri/Examensarbe...

Eller kanske något tyngre

MECHANICAL AND PHYSICAL
PROPERTIES OF
SEMI-ISOSTATICALLY
DENSIFIEDWOOD

http://epubl.ltu.se/1402-1544/2006/28/LTU-DT-0628-SE.pdf

Visa signatur

Att fela är mänskligt, att skylla på andra är politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herman Ulltin
Olympus säger att de tänker testa materialet på mikroskåp.

Varför skulle man vilja ha väldigt små skåp i trä? För att ha såna där små samlarminiatyrfigurer i?

Gör om, gör rätt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Är inte komprimerat trä sånt trä som har pressats mellen pressplattor med varmt vatten under högt tryck?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Är inte komprimerat trä sånt trä som har pressats mellen pressplattor med varmt vatten under högt tryck?

Japp, luften pressas ur så materialet blir hårdare.
Det som är nytt är väl att dom kommit på sätt att komprimera träet utan alltför stor sprickbildning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Hej då till skogen

ja... det finns mer skog i ex sverige nu än vad det fanns för 100 år sedan, skogsindustrin globalt planterar mer träd än den averkar.

Denna profilierade produktion på pressat trä kommer inte ens snudda vid pappersindustrin omfattning som folk har nämt tidgare.

Iof om vi stänger av all kärnkraft och kör lite mer direktverkande el och låter folk köra sina privata serverparker hemma i lägenheterna, tja då kanske det blir en märkbar effekt på skogen om vi kör flis- och peletsvärmda pannor i elverken.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Varför skulle man vilja ha väldigt små skåp i trä? För att ha såna där små samlarminiatyrfigurer i?

Gör om, gör rätt.

lol

Visa signatur

Shit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Japp, luften pressas ur så materialet blir hårdare.
Det som är nytt är väl att dom kommit på sätt att komprimera träet utan alltför stor sprickbildning.

Det roliga är att det är förmodligen inte olympus som har kommit på tekniken, utan något annat företag. Tror att snart så kommer det komma träskal med strukturer också, så man kan få lite mer känsla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
trä.jpg

Nää, trä.zip.. eller bätre trä.rar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Frän skit. Jag tror inte att skogen försätts i större fara pga att några kameratillverkare börjar använda trä till sina skal. Det som där emot skadar skogen på lång sikt är regelmässigt uttag av grenar och toppar vid avverkning, det utarmar marken och sänker på sikt boniteten.

Skalet var riktigt snyggt, jag är trött på all plast och ibland tom på all borstad aluminium (!) så lite naturmaterial skulle inte skada.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Alltså sorry, men estetiskt tilltalande? Det är ju asfult!! Jag tar brushed aluminium any day...

Permalänk
Avstängd

Bygga in i en kokosnöt så är allt frid å fröjd

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.