Fildelare frikänns i hovrätten

Permalänk

Och fortfarande tror folk att film, spel och musik är någon jävla rättighet. Har du inte råd så kan du inte köpa det, tragiskt men sant vi lever i ett kommersiellt samhälle.

Ja, jag tycker också film är för dyrt men hej det är företagens rätt att sätta vilka priser de vill.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

så sjukt lågt att sitta och jaga privatpersoner.
men men, skönt att han klarade sig

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Enligt piratbyrån kan inte denna domen ses som en riktilinje för framtida domar eftersom det skulle gått att få fram mer bevismaterial genom en husrannsakan, vilket åklagaren inte orkade göra. Eller nått. Optimistiska är dom i alla fall.

Ja, dom kan ju inte bara säga att nä nu ger vi upp, dom vill ju få olagliga fildelare att fortfarande vara rädda.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ord.

Trams, vi hade redan sett texten, och ett citat. Texten var välskriven, och utrycker ungefär vad vi alla är inne på, men att citera den bara för att det ska så vara känns onödigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Om nu ATB har rätt att dela ut filmen så kan det ju inte heller vara ett brott att ladda ner den från dem, båda "sidor" tillåter ju överföringen, så då kan ju inte bara ATB komma undan? Alltså kan man få en laglig kopia av en film om man laddar den från APB? Självklart har man inga rättigheter att fortsätta dela ut den, men man själv borde ju kunna få en kopia.

Jag är kanske helt ute och cycklar men en lite rolig tanke ivf.

Om APB har rätt att sprida den på P2P nätverk, där enligt nätverkets utformning alla förväntas dela med sig av vad de tankar, bör slutsatsen bli att man inte kan begränsa spridningsrättigheten. Gör man en version av filmen laglig att sprida, är alla kopior av den versionen lagliga att sprida.
Det troligaste är dock att APB har delat genererad skräp, altså, fake, eller använd slotlocker. Ett litet kliv i sidled, och en stor skillnad sett ur legal aspekt. Då behöver de inte ha haft tillstånd att dela ut filerna, för de har inte kunnat dela ut dem. Det kanske kan vara ett försvar för framtida rättegångar. "Jag använder sabbata DC++, med slotlocker, och random data generator, så den skickar inga spel, eller filmer, utan bara skräp"

Visst, det går att detectera vilken klient som används, men allvarligt talat, kompetensen hos APB verkar inte specielllt hög.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Och fortfarande tror folk att film, spel och musik är någon jävla rättighet. Har du inte råd så kan du inte köpa det, tragiskt men sant vi lever i ett kommersiellt samhälle.

Ja, jag tycker också film är för dyrt men hej det är företagens rätt att sätta vilka priser de vill.

Du är förhoppningsviss medveten om att de personer som laddar ner film också köper film i större utstreckning än medelsvensson. Tvärt emot vad idioterna på APB hävdar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du är förhoppningsviss medveten om att de personer som laddar ner film också köper film i större utstreckning än medelsvensson. Tvärt emot vad idioterna på APB hävdar.

Bevis?

De jag känner stämmer det iaf inte för. Bara en av mina kompisar som brukar köpa en del filmer. Men han hade köpt mkt mera ifall han inte kunnat ladda ner dem.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du är förhoppningsviss medveten om att de personer som laddar ner film också köper film i större utstreckning än medelsvensson. Tvärt emot vad idioterna på APB hävdar.

Jo absolut, eftersom vad är det, 200.000 personer, laddar ner musik/film. Av dessa så är nog en hel massa procent ungdomar. De som den mesta musik/film inriktar sig till. Så det tycker jag inte är så konstigt.

Minns ni hur det var innan piratkopieringen startade?
Vi skapar behov säger jag bara.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Bevis?

De jag känner stämmer det iaf inte för. Bara en av mina kompisar som brukar köpa en del filmer. Men han hade köpt mkt mera ifall han inte kunnat ladda ner dem.

Två avhandlingar från KTH och en utredning sponsrad av EU vid namn Music Lesson. Räcker det som bevis?

Edit: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,731538,00.html
Där har du en av länkarna.. Ber du riktigt snällt så kan jag leta fram fler, även internationellt genomförda

Känner mig lite trevlig idag. Så här har du lite mer...

http://copyriot.blogspot.com/2006/07/slagkraftig-studie-om-fi...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=506244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Och fortfarande tror folk att film, spel och musik är någon jävla rättighet. Har du inte råd så kan du inte köpa det, tragiskt men sant vi lever i ett kommersiellt samhälle.

Ja, jag tycker också film är för dyrt men hej det är företagens rätt att sätta vilka priser de vill.

Det är absolut ingen rättighet, och det tror jag inte många tycker. Men att i ett samhälle där dessa utgör en så pass enorm del av folkets undehållning och förströelse som spel, musik och film gör, så kan man ju fundera på att även om det inte är en rättighet så skall inte dessa saker vara reserverade enbart för de som antingen har en hög inkomst eller som lägger precis alla sina besparingar på dem.

Givetvis bör även företagen tjäna pengar på det hela, men då spel film och musik idag lär vara de tre överlägset största formerna av underhållning på planeten, så tycker iallafall jag att det är de inblandade industriernas sak att hålla dessa tillgängliga för majoriteten av folket, och då fungerar det inte att vid varje tillfälle försöka pressa ut var enda litet öre av sina kunder, och sen dessutom bråka med dem på olika sätt genom drm och olika skydd, com i slutet ändå bara drabbar de ärliga kunderna. Det är sedan länge känt att om man pressar för hårt, så pressar någon tillbaka. Det branchen behöver göra är att lära sig knuffa lite lättare, och låta det ta lite längre tid, för att i slutet nå längre än vad de annars skulle gjort. Det finns liksom ingenting som rättfärdigar skivpriser på 200:- per skiva, eller 300-350:- för en ny film, absolut ingenting, inte pirater, inte skatter, inte tullar och omkostnader, ingenting. Ingenting förutom kortsiktig girighet d.v.s, och att det nu slutligen slår tillbaka är ju ingen överraskning på något sätt.

Och då får man ta smällen, nämligen att folk till slut inte tycker synd om en längre utan vänder sig emot en och tycker att man får skärpa sig själv ochså, och inte bara skylla på andra. Vilket är någonting bara existensen av APB visar på att industrierna inte är villiga att göra. Och givetvis vänder sig då folk mot dem, och på andra sidan linjen står då vadå?, Jo piraterna givetvis.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är absolut ingen rättighet, och det tror jag inte många tycker. Men att i ett samhälle där dessa utgör en så pass enorm del av folkets undehållning och förströelse som spel, musik och film gör, så kan man ju fundera på att även om det inte är en rättighet så skall inte dessa saker vara reserverade enbart för de som antingen har en hög inkomst eller som lägger precis alla sina besparingar på dem.

Givetvis bör även företagen tjäna pengar på det hela, men då spel film och musik idag lär vara de tre överlägset största formerna av underhållning på planeten, så tycker iallafall jag att det är de inblandade industriernas sak att hålla dessa tillgängliga för majoriteten av folket, och då fungerar det inte att vid varje tillfälle försöka pressa ut var enda litet öre av sina kunder, och sen dessutom bråka med dem på olika sätt genom drm och olika skydd, com i slutet ändå bara drabbar de ärliga kunderna. Det är sedan länge känt att om man pressar för hårt, så pressar någon tillbaka. Det branchen behöver göra är att lära sig knuffa lite lättare, och låta det ta lite längre tid, för att i slutet nå längre än vad de annars skulle gjort. Det finns liksom ingenting som rättfärdigar skivpriser på 200:- per skiva, eller 300-350:- för en ny film, absolut ingenting, inte pirater, inte skatter, inte tullar och omkostnader, ingenting. Ingenting förutom kortsiktig girighet d.v.s, och att det nu slutligen slår tillbaka är ju ingen överraskning på något sätt.

Och då får man ta smällen, nämligen att folk till slut inte tycker synd om en längre utan vänder sig emot en och tycker att man får skärpa sig själv ochså, och inte bara skylla på andra. Vilket är någonting bara existensen av APB visar på att industrierna inte är villiga att göra. Och givetvis vänder sig då folk mot dem, och på andra sidan linjen står då vadå?, Jo piraterna givetvis.

Har du någonsin tänkt på detta Belga. Varför är det alltid fildelarna som ska försvara sig, visa siffror från oberoende källor, och för argumenten framåt.

När APB går med uttalande som "Fildelning dödar industrin" så är det inga av de personer som sitter här o skricker på oss som säger "Ge mig oberoende siffror som styrker dina påstående"... Är inte det konstigt så att säga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Jag ser gärna att Johan Phersson blir borträknad, när ministrar ska utses. Annars väntar en ny mardröm.

Vem är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Vem är det?

Han var ordförande i justitseutskottet före valet, folkpartist, mer känd som antikrist. Många av hans ideer om terrorism, datalagring m.m ger en kalla kårar och liknar de förslag som har lagts av de värsta republikanerna i USA (se patriot act för mer information).

Finns lite att läsa om han: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=48035&a=637110&lid=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har du någonsin tänkt på detta Belga. Varför är det alltid fildelarna som ska försvara sig, visa siffror från oberoende källor, och för argumenten framåt.

När APB går med uttalande som "Fildelning dödar industrin" så är det inga av de personer som sitter här o skricker på oss som säger "Ge mig oberoende siffror som styrker dina påstående"... Är inte det konstigt så att säga?

oh ja, det har jag tänkt på många gånger.
Men det finns det nog en poäng bakom, det är igentligen bara piraterna som bryter mot lagen. Industrin bara myglar och smyger runt och planterar sina ruttnande idéer här och var för att sen håva in pengarna, så ur det lagliga perspektivet så är de ett snäpp bättre, även om det är ett litet snäpp. Ur det moralsiska skulle jag dock säga att de ligger planeter ifrån piraterna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

*inlägg borttaget*
orkar inte ta diskussionen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Han var ordförande i justitseutskottet före valet, folkpartist, mer känd som antikrist. Många av hans ideer om terrorism, datalagring m.m ger en kalla kårar och liknar de förslag som har lagts av de värsta republikanerna i USA (se patriot act för mer information).

Finns lite att läsa om han: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=48035&a=637110&lid=...

En ny människa att hata...

Istället för att bara hacka på några onda personer: vilka finns det som stödjer frihet? (Av de högt uppsatta politiker som finns, alltså).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
En ny människa att hata...

Istället för att bara hacka på några onda personer: vilka finns det som stödjer frihet? (Av de högt uppsatta politiker som finns, alltså).

Tja, miljöpartiets Gustav Fridohlin, och deras språkrör stödjer fildelning... Sen gör väl Lars Ohly det med. Synd bara att allt annat de stödjer syftar att förra mänskligheten tillbacka 500 år i tiden :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
aaaah de e fett najs o DL:a saker gratis utan o pröjsa...det där lät fjortis men detb är ju det. man betalar inte 200 spänn för en film man bara ser 1 gång...

Nej jag betalar 200 spänn+ för filmer jag gillar! Är det bara halvhyffsade filmer väntar jag tills de sjunker i pris rejält.

Och tack vare fildelning har min genuina dvdsamling blivit ofantligt mycket större! Så det så. Fildelning behöver INTE vara av ondo.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Nej jag betalar 200 spänn+ för filmer jag gillar! Är det bara halvhyffsade filmer väntar jag tills de sjunker i pris rejält.

Och tack vare fildelning har min genuina dvdsamling blivit ofantligt mycket större! Så det så. Fildelning behöver INTE vara av ondo.

Kan bara hålla med. Efter ha sett extended versionerna av Alien filmerna bestämde jag mig för att köpa Quadrology boxen nu i somras.. Ångrar mig inte ens sekund..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
,jag tycker också film är för dyrt men hej det är företagens rätt att sätta vilka priser de vill.

Så du tycker att det är ok att företagen få ha priskarteller på immatriell vara, trots att det är olagligt?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är absolut ingen rättighet, och det tror jag inte många tycker. Men att i ett samhälle där dessa utgör en så pass enorm del av folkets undehållning och förströelse som spel, musik och film gör, så kan man ju fundera på att även om det inte är en rättighet så skall inte dessa saker vara reserverade enbart för de som antingen har en hög inkomst eller som lägger precis alla sina besparingar på dem.

Givetvis bör även företagen tjäna pengar på det hela, men då spel film och musik idag lär vara de tre överlägset största formerna av underhållning på planeten, så tycker iallafall jag att det är de inblandade industriernas sak att hålla dessa tillgängliga för majoriteten av folket, och då fungerar det inte att vid varje tillfälle försöka pressa ut var enda litet öre av sina kunder, och sen dessutom bråka med dem på olika sätt genom drm och olika skydd, com i slutet ändå bara drabbar de ärliga kunderna. Det är sedan länge känt att om man pressar för hårt, så pressar någon tillbaka. Det branchen behöver göra är att lära sig knuffa lite lättare, och låta det ta lite längre tid, för att i slutet nå längre än vad de annars skulle gjort. Det finns liksom ingenting som rättfärdigar skivpriser på 200:- per skiva, eller 300-350:- för en ny film, absolut ingenting, inte pirater, inte skatter, inte tullar och omkostnader, ingenting. Ingenting förutom kortsiktig girighet d.v.s, och att det nu slutligen slår tillbaka är ju ingen överraskning på något sätt.

Och då får man ta smällen, nämligen att folk till slut inte tycker synd om en längre utan vänder sig emot en och tycker att man får skärpa sig själv ochså, och inte bara skylla på andra. Vilket är någonting bara existensen av APB visar på att industrierna inte är villiga att göra. Och givetvis vänder sig då folk mot dem, och på andra sidan linjen står då vadå?, Jo piraterna givetvis.

Systemet som det är idag är skevt och det må vara så att det är "piraterna" som i slutändan ordnar så att bolagen ändrar på sig. Förhoppningsvis till det bättre, men det finns även möjlighet att det blir sämre... mycket, mycket sämre.

Frågan är slutligen om majoriteten av "piraterna" tänker att ändamålen helgar medlen och endast laddar ned för att få en förändring till det bättre, eller om de laddar ned för att det är skitlätt att göra det......

(Btw, tror inte majoriteten av jordens befolkning (Kina, Indien, stora delar av Afrika och Sydamerika) håller med dig om att nedladdad spel, film och musik är de största underhållningsformerna.)

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Undebart, inte för hans skull eller kopieringens skull, utan för att rättsväsendet äntligen fått tillbaka lite av sin värdighet. Svensk rät skall inte hunsas av bolagen och dess representanter, och det är skönt att det äntligen trillat ner ett farthinder för dem.

OfT:

Fildelningär inte ett brott på något sätt alls. Tväremot så ökar fildelning spridningen av material och är om det används rätt det ohotat mest överlägsna av alla PR-verktyg som finns. Kopiering av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd däremot är ett brott, vilet är någonting man kan göra via fildelning. Men att hävda att de är samma sak är som att säga att alla som äger en bil är kriminella eftersom de kan bryta mot trafiklagar med denna.

Sen vet jag inte riktigt om den "andra" sidan så att säga behöver höras. Vad de har att säga vet vi redan, jag kan tillochmed sammanfatta det i en enda mening. "Köp, lyd och var glad att vi låter er lyssna." Det jag däremot undrar är om de igentligen har någon som helst moralisk rätt att yttra sig alls. De har själva valt att se saken i vitt och svart, och de har själva valt att rättfärdiga sina egna skabbiga metoder, tilltag och genomruttna resonemang med "ändamålen helgar medlen". Jag finner det otroligt mycket mer bedrägligt och omoraliskt att med vett och vilja underminera både rättssäkerheten, den personliga integiteten och rätten till självbestämmande. Att i jämförelse med detta ladda hem musik och film ter sig som ett tämligen ynkligt brott i jämförelse.

Jag är inte för piratkopiering på det sätt som det sker idag, men då jag på fullaste allvar anser att APB och industrierna beter sig så skabbigt att de överträffar piraterna med hästlängder så finns det inte så mycket att välja på. Det handlar inte för mig om att jag gillar piraterna, utan att jag ogillar indutrins attityder och förfaranden mer än vad jag ogillar piraterna. Och detta är någonting som jag vet att många håller med mig om. Detta är ju dock en hållning som bekvämt nog väljs att ignoreras från bolagen sida. Jag chansar på att det beror på ren och skär ynkglig feghet för att man då skulle erkänna sin egen del av ansvaret för att situationen är som den är, men det är ju min teori.

Så för mig (och många andra) så är det en fråga inte om vem som har rätt, utan om vem som har minst fel, och ur den aspekten tycker jag APB och industrierna sedan länge förbrukat sin rätt att yttra sig då de redan bevisat att de inte hyser någon respekt för privatpersoner och kunder.

oj.

/clap

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

"OJ.."

det är allt?

hur som helst, så får vi se exakt VAD som krävs för att få fram IP -> person namn, till fällande dom. Kom ihåg att detta endast gällde EN film..

folk som laddar upp FLERA filmer?? 2..3.4.. vad händer?? visst, det är en "seger" men herregud, det var ju bara en film. Tänk om folk delar ut halva hårddisken...
betyder ju att man kan riskera fängelse i framtiden??

Och vad betyder detta när det gäller innehav?? betyder det att det är säkrare att ha filmer på Hårddisken?? eller tills det är bevisar kan ingen hända..

Men om han blev friad HELT, betyder ju det att han inte behöver betala några dagsböter, då menas att ladda upp en film inte alls är "olagligt" eftersom även om misstanke finns, leder det aldrig till en husransakan, (eftersom det i alla fall inte skulle bli dagsböter??=

kanske låter lite snurrigt, jag är trött.. men innan vi kan fastställa något krävs alltså en FÄLLANDE dom, eller dagsböter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Systemet som det är idag är skevt och det må vara så att det är "piraterna" som i slutändan ordnar så att bolagen ändrar på sig. Förhoppningsvis till det bättre, men det finns även möjlighet att det blir sämre... mycket, mycket sämre.

Frågan är slutligen om majoriteten av "piraterna" tänker att ändamålen helgar medlen och endast laddar ned för att få en förändring till det bättre, eller om de laddar ned för att det är skitlätt att göra det......

(Btw, tror inte majoriteten av jordens befolkning (Kina, Indien, stora delar av Afrika och Sydamerika) håller med dig om att nedladdad spel, film och musik är de största underhållningsformerna.)

Givetvis finns risken att det bli mycket mycket sämre. Men jag personligen undrar då om det inte är så att det skulle hända i vilket fall. Om industrin kan så lär de ju höja priserna tills dess att folk kräks på dem, enda skilnaden är att när piratkopieringen finns så har de en väldigt dålig ursäkt att skylla på när de gör det istället. En ursäkt som dessutom bara blir mindre och mindre stabil ju längre tiden går. Det är därför jag tycker det är skönt att någon instans äntligen står på sig lite, för även om det inte vore bra att piraterna får överhanden, så är det lika illa om bolagen får göra precis som de vill. Och att då hovrätten tar tillbaka lite värdighet genom att inte tillåta att vår rättssäkerhet späds ut ytterligare är et steg i rätt riktning. Jag tycker faktiskt att terror-fanatikerna och de andra nötterna som på senare tid jobbat för att underminera vårt privatliv och vår integritet är illa nog utan att dessutom underhållningsbrancherna ska lägga sig i också.

Sen kan jag nog hålla med om att de flesta laddar hem för att det är enkelt, snabbt och smidigt. Det jag inte håller med om är att majoriteten av dem skulle göra det som en medveten handling för att de inte vill betala alls. Jag tror istället att denna majoritet av de som laddar ner upphovsrättsskyddat material mycket hellre skulle ha en uppsättning fina orginal i hyllan än vad de skulle ha kopior på hårddisken. Men då marknaden själva valt att ge de involverade det minst sagt binära valet av extrema överpriser eller gratis(men olagligt) så tycker jag inte at man har någon rätt att anklaga samtilga som sysslar med nerladdning för att vara egoister som inte vill betala, eftersom när det kommertill kritan så finns det inte något realistiskt alternativ för de som är villiga att betala, men som inte vill betala hur mycket som helst. Ja, alternativet att vara utan finns ju, men om man känner att man lika gärna kan vara utan det hela så är man nog inte villig att lägga ut några pengar på det iallafall.

Så om man tänker efter lite så är det ju så att de som laddar hem, är det folk som vill ha sakerna, men som inte är villiga eller inte har råd med att betala de sjuka priser som råder. Den del som vill ha och inte vill betala alls tror jag är väldigt liten i jämförelse med andelen som vid en hälsosam prissätning istället skulle vända sig till butiken istället för internet.

När det gäller underhållningsformer så sa jag inte bland befolkningen, utan på planeten. Och kollar man så har jag inga tvivel om att film/musik/spel-industriernas omsättning vida överstiger någonting annat man kan tänkas jämföra med. Att det sen givetvis finns massor av människor som inte har tillgång till dessa på samma sätt som vi här har är ju självklart, även om jag personligen tror att musik alltid har varit och alltid kommer vara den ohotat mest spridda och välanvända formen av underhållning. Jag menar tillochmed infödningsstammar på afrikas slätter spelar musik. Film och spel däremot är "västvärldens" laster, men vi konsumerar istället så sjukt mycket av det att de i jämförelse med andra underhållningsindusrier på planeten nog piskar det mesta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Om nu ATB har rätt att dela ut filmen så kan det ju inte heller vara ett brott att ladda ner den från dem, båda "sidor" tillåter ju överföringen, så då kan ju inte bara ATB komma undan? Alltså kan man få en laglig kopia av en film om man laddar den från APB? Självklart har man inga rättigheter att fortsätta dela ut den, men man själv borde ju kunna få en kopia.

Jag är kanske helt ute och cycklar men en lite rolig tanke ivf.

Jag fattade det hela som att apb HÄMTADE filmen från den anklagade...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

"Vår" aktion borde egentligen vara att inte köpa något istället för att bara ladda ner och inte bry oss. Alla håller ju med om att det är på tok för höga priser på underhållning idag men företagen kommer ju fortsätta skylla på piratkopieringen så länge den pågår.

Jag är rädd att detta har gått så långt nu att även om företagen mot förmodan skulle sänka sina priser kraftigt och därmed underminera argumenten om att det är för dyrt, så skulle folk fortfarande ladda ner musik, film och spel bara för att man är "van" vid det. Människor vet inte hur man beställer/gå till affären och köper en film längre.

Så därför tror jag tyvärr att det är "vi" som får sätta livet till för att det ska komma till bättring. Företagen kommer inte göra det för dom vet att vi ändå inte kommer springa ner och konsumera. Men detta är ju en ond cirkel utan dess like.

Sen så tycker jag fortfarande att det är roligt att dom skapar ett sådant beroende av skit som vi själva hade mått bättre utav att slippa. Ytlig och banal underhållning överallt. Det kanske kan vara en annan vinkling utav det hela - sluta att producera sådant skräp

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Det kanske kan vara en annan vinkling utav det hela - sluta att producera sådant skräp

Där sa du ett par sanna ord
Jag kan hålla med om att det mesta de gör idag är skräp (imo)... vill de ha våra pengar borde de banne mig leverera lite kvalité också ^^

Till viss de tror jag nog du har en poäng i det där med vanan också. Det här har gått för långt. Även om bolagen nu sakta men säkert får bita i det sura äpplet och erkänna för sig själva att de också har en stor del i problemet så har nog många nått den punkt där en prissänkning inte skulle förändra mycket.

Dock tror jag ändå att många av dem är villiga att betala och då har nog fortfarande industrin en bra chans att fixa det hela, men då krävs det att de tar sig i kragen och hoppar på tåget med leveranstjänster via internet. Det tror jag skulle få många att välja legala alternativ, även om det kostar (förutsatt att priserna är rimliga)

Sen tror jag även att det skulle vara en bra sak att "vi" biter i gräset. Det skule betyda att marknaden är balanserad och mår bra. Ur den aspekten så ser jag i slutändan fram emot utrotandet av storskalig piratkopiering (all kopiering blir man aldrig av med). Jag tycker nog faktiskt att man som supporter av piraterna bör ha självutplåning som slutmål, då ens egen överflödighet är en bra sak. Alternativ två är att det utplånas p.g.a. hårdhandskar från stat och industri, vilket istället skulle vara riktigt illa, men dit hän hoppas jag inte att det går.

Edit**
Aphex exempel var precis det jag menar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Jag är rädd att detta har gått så långt nu att även om företagen mot förmodan skulle sänka sina priser kraftigt och därmed underminera argumenten om att det är för dyrt, så skulle folk fortfarande ladda ner musik, film och spel bara för att man är "van" vid det. Människor vet inte hur man beställer/gå till affären och köper en film längre.

Lathet är människans främsta drivkraft. Kunde man ladda ner film ännu enklare, snabbare och få tillgång till ett lika stort utbud som piratkopieringen erbjuder skulle folk gladeligen betala för det, så länge priset vore rimligt. Se bara på iTunes, de säljer mängder med musik till relativt högt pris bara genom att erbjuda en smidigare distribution.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Lathet är människans främsta drivkraft. Kunde man ladda ner film ännu enklare, snabbare och få tillgång till ett lika stort utbud som piratkopieringen erbjuder skulle folk gladeligen betala för det, så länge priset vore rimligt. Se bara på iTunes, de säljer mängder med musik till relativt högt pris bara genom att erbjuda en smidigare distribution.

Definitivt.

Om jag tar mig själv och flera av mina vänner som exempel som långt innan ITunes och dyl. dök upp föredrog att ha all musik i mp3-format istället för på plastskivor som tog plats var man hänvisad till att rippa alla skivorna manuellt, det tog också en hel del påtryckningar innan vettiga nedladdnings-shoppar dök upp, industrin andas fullkomlig motsträvighet till allt vad konsumentanpassning heter.

Det har blivit bättre med itunes mfl. men det är nog försent, iaf kommer det ta ett tag att vända skutan, speciellt med tanke på att de tekniska framstegen paradoxalt nog utvecklas och tas tillvara på snabbare av köparna/konsumenterna än de som faktiskt har en vara att sälja.

Det är väl ändå nåt unikt med musik/film -branschen, just att de alltid ligger ett steg efter allstå, jämför med andra brascher så som elektronik och dator utveckling.

Tänk er en värld där sony, pioneer mfl. menar att "-nämen inte ska du väl köpa en DVD-spelare inte, kassettband som duger så bra"

Konsumenterna ska väl i vanlig ordning driva på utvecklingen, men företagen måste ju vara villiga att ta åt sig av den feedbacken också, de måste vara snabba också, för precis som Aphex skriver så är vi lata och vi måste verkligen bli "sålda" på någonting för att det ska vara värt mödan, speciellt om det senare alternativet kostar och det första är gratis.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk

Fast jag har väl alltid varit lite konservativ av mig. Förstår hur vinylentusiasterna känner sig nu. För jag är faktiskt lite rädd att cd-skivan håller på att utrotas. Jag tycker om att köpa skivor - jättemycket. Har man en fin stereo med som man lagt ut pengar på vill man inte sitta med mp3 eller för den delen flac/lossless, det känns inte rätt helt enkelt. Jag vill ha något fysiskt att ta på när jag köper något.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Fast jag har väl alltid varit lite konservativ av mig. Förstår hur vinylentusiasterna känner sig nu. För jag är faktiskt lite rädd att cd-skivan håller på att utrotas. Jag tycker om att köpa skivor - jättemycket. Har man en fin stereo med som man lagt ut pengar på vill man inte sitta med mp3 eller för den delen flac/lossless, det känns inte rätt helt enkelt. Jag vill ha något fysiskt att ta på när jag köper något.

Kan till viss del hålla med. För min del gäller det dock vinyl (har 150st, måste älska 80-talet ), samt DVD-boxar... Men vissa saker känner jag inte direkt något behov av att ha den fysiska kopian.