Permalänk
Medlem

Routerbyte för Telia 24mbit

Hej!

Beställde tidigare idag Telias 24mbittjänst med 24 upp och 2,5 ner.
Nu har jag Telia 8mbit genom ett gammal Nokiamodem samt en gammal D-link 804.
Med beställningen av 24mbit så får jag med ett nytt modem anpassat för denna högre hastigheten men senare slog det mig att jag har endast 10mbits WAN-port på routern.

Till telestationen har jag 1500 m uppmätt genom http://tele.iocc.hack.se/
Med det avståndet borde man väl iaf kunna få ut en hastighet av 15mbit ur 24mbitsabbonemanget?
Frågan är nu om det är värt att köpa en ny router så att jag inte begränsas av 10mbitsporten eller om jag har såpass långt till telestationen att jag bara landar på kanske 11-12 mbit om nerladdningsförhållandena är goda?

Kanske även ska tillägga att jag nu enbart maxar min nerladdningshastighet till 500-550 kB/s om jag inte laddar ner något samtidigt. Det är kanske min gamla router som segar ner även denna?

Slutligen, vad tycker ni jag ska köpa för router? Jag har just nu enbart 3-4 datorer inkopplade i nätverket via kabel så något trådlöst är inget måste.
Routern ska naturligtvis innehålla brandvägg men t.ex. skrivarport är inget måste. En ganska låg inköpssumma är naturligtvis ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har ganska exakt 1550m till station, och knappast mer än medelmåttig kabelkvalitet, och efter lite tweakande med modemet så har jag som bäst kommit upp i 19Mbit.

Säger ju inget om vilken hastighet du får ut, men över 16 borde inte vara något problem med hyffsad koppar.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag har 2.2km till stationen och får ut 14Mbit/s. Är bara kopparn bra så bör du kunna räkna med någon Mbit till.
I början av användandet fick jag ut 18Mbit men det är väl reducerats för att få en stabilare tjänst.

DGL 4100 rekomenderar jag som router, den klara av hög belastning och är varmt rekomenderad av flera användare här på forumet. Den kostar lite mer men du får vad du betalar för.

Visa signatur

...