Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Det beror på vilken ping du har från den du tankar.

windowsize(bytes) =överföringshastighet(bytes/s) * ping(s)

max överföringshastighet med 24mbit är (24/8*1024*1024) = 3145728 bytes/s. och med en ping på säg 200ms (0.2s) så krävs ett windowsize på 3145728*0,2= 629145 bytes för att kunna maximera hastigheten.

Tänk på att vid angivande av överföringskapacitet/hastighet använder man gamla hederliga prefix där kilo(k)=1 000 och Mega(M)=1 000 000.
Viktigt när man skall optimera med den noggrannhet du använder.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer bara upp i ~30kb/s då jag tankar ISOn i första posten, sitter på 8mbit telia :/

EDIT: Testade tanka en annan fil, låg runt 600kb/s då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Tänk på att vid angivande av överföringskapacitet/hastighet använder man gamla hederliga prefix där kilo(k)=1 000 och Mega(M)=1 000 000.
Viktigt när man skall optimera med den noggrannhet du använder.

/H

Spelar nog ingen större roll med tanke på att pingen inte kommer att vara konstant och det är ett uppskattat värde. Men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Spelar nog ingen större roll med tanke på att pingen inte kommer att vara konstant och det är ett uppskattat värde. Men rätt ska vara rätt.

Så är det nog men risken finns att hamnar bara lite över någon tröskel och därigenom får helt motsatt verkan.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Så är det nog men risken finns att hamnar bara lite över någon tröskel och därigenom får helt motsatt verkan.

/H

Trösklar? Det mesta med TCP och dess congestion- / flowcontrol verkar vara väldigt beroende av variabler man inte har någon som helst kontroll över tex ping / packetloss.

Om jag har förstått problemet med att man får för mycket packetloss per recivewindow så betyder det att sålänge inte hela rwindower används kommer det inte att ge sämmre prestanda än om man hade haft rwindowet till storleken som användes. Detta betyder då att värstafallet är när man har riktigt snabba upkopplingar med väldigt hög ping (vilket kräver stora recivewindows för att upräthålla hastigheten). Så nångra tröskelvärden kan jag inte se att det skulle finnas, men jag har ju haft fel förut så förklara gärna vad du menar i mer detalj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Får du bara 30-40kb/s med telia 24mbit så är det något annat som är galet. Jag skulle inte börja ändra på windowsizet innan jag har löst det problemet först.

Okej.
var tror du problemet kan ligga ?
Bor 1150m från stationen.
Kan det vara något fel på mitt modem eller på kablarna.?
och kan´som sagt väldigt lite om datorer och nätvärk.

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empty_2k
Okej.
var tror du problemet kan ligga ?
Bor 1150m från stationen.
Kan det vara något fel på mitt modem eller på kablarna.?
och kan´som sagt väldigt lite om datorer och nätvärk.

Får du lika dåliga värden på UDP på tptest? Isåfall hjälper det inte att optimera TCP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
Får du lika dåliga värden på UDP på tptest? Isåfall hjälper det inte att optimera TCP.

Okej jag får ~1mbit/0,2mbit i tptest.....:(

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empty_2k
Okej jag får ~1mbit/0,2mbit i tptest.....:(

Okej, det var inget vidare resultat. Jag skulle nog kontakta Telia om jag var du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
Okej, det var inget vidare resultat. Jag skulle nog kontakta Telia om jag var du.

Okej ska kontakta telia i början av nästa vecka.
Ingen som vet vad felet kan vara?
tänkte om det bara kan vara nått väldigt enkelt fel.

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem

Mitt resultat gick från 200 till 800, har allmänt alltid haft pissfart till många länder, men det här verkar ju ha snabbat till det ordentligt, stort tack

Sitter för övrigt på 100mbit, så det är ju inget stjärnresultat dock.

EDIT: Provade även testerna på www.speedtest.net, och resultatskillnaden där är helt jävla sjuk, på moskvaservern t.ex. gick jag från 800kbit till 80mbit, ja, två nollor extra.

Visa signatur

Beställt: Antec P182, Corsair 620W PSU, Gigabyte GA-X48-DQ6, 8GB Corsair PC6400 CL4, Intel Core 2 Quad Q9450, TRUE, 2x750GB Samsung Spinpoint F1 (Raid0), nVidia 8800GTS

Permalänk
Medlem

jag gick från 300kB till 1500kB..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

I Windows gick jag från 285KB/s till 1220KB/s.. En viss skillnad.
Frågan är bara hur man ändrar dessa inställningar i Ubuntu Linux?
Vill kunna få lite speed där också..

EDIT: Men när jag ändrar till ett ganska stort RWIN-värde
exempelvis
1027840 så fungerar det bra att tanka stora filer och det går rätt snabbt (1220KB/s på en 24Mbps BBB-lina.. Sunkigt, jag vet, men jag kommer inte upp högre än runt 10,5Mbps )
Men TPTEST-värdena går ner rätt ordentligt när jag har ett så pass högt RWIN-värde..
Har prövat att sänka RWIN till 513920 och då får jag högre värden i TPTEST men det går segare att tanka testfilen.. (Då kommer jag upp i runt 800Kbps)..
Vad ska jag göra åt det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Inlägget ändrat pga att felorsaken visade sig vara en annan. Min rekommendation är ändå att bara ändra RWIN och så lite annat som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag fick först 11k/sec
Testade som OP föreslog, dvs 10k+ med mera och fick nu 35k/sec.
Intressantare är att ökningen blev rejält markant när jag testade med FTP mot Sunet. Jag lastar hem CellFactor demon på 90mb.
Innan optimering kom jag upp i 1.6mb/sec. Efter optimering 1.9mb/sec!!
300kb/sec snabbare. Man tackar.

Ska testa om jag hittar någon sweetspot över eller under 10k.

Visa signatur

OPTY@FX62|1gb BH-5|Antec P150|ATI X1800XT

Permalänk
Medlem

tcp optimizer

före 317kb/sec
efter 1711kb/sec

uppkoppling upp till 24mbit , 2450m till stationen,

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Ja det här gick ju bra

Före: 307 kb/s
Efter: 1350 kb/s

Med BBB 10/1

Permalänk
Medlem

Över förväntan!

Jag blev riktigt överraskad! Kör med bredbandsbolaget på 28 mbit och har med tptest ca 14-15 mbit (router emellan). Tog bort min router och laddade ned test ISO filen

Före: 291 kb/s
Efter: 1.27 mbit/s

Helt otroligt. Testet gjordes med mindre än 10 minuter emellan. Jag drog bara upp min connection speed i TCP Optimizer till 20000 och tryckte på optimal settings samt bootade om på anmodan.

Om det här står sig och inte medför andra nackdelar så är det ju suveränt!

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk

Hmm?

Jag har Telia 24/1 och tycker att jag aldrig får bra speed ner när jag tankar ner/upp mina torrents i µTorrent. Brukar ladda ner i snitt 1.7MB/s och laddar upp i snitt runt 1-150kB/s.

Körde ett TPtest och så såg det ut såhär;
----------------------------
TCP nedströms : 14.15 Mbit/s
TCP uppströms : 1.01 Mbit/s
UDP nedströms : 12.72 Mbit/s
UDP uppströms : 1.04 Mbit/s
----------------------------
För om jag fattar det rätt så ska jag kunna tanka ner i mellan 12.72-14.15Mbit/s och upp i mellan 1.01-1.04Mbit/s, är det sant?
Isåfall är jag inte ens i närheten!

Tänkte prova det programmet som finns här men det gör ingen skillnad. Har ändrat på alla möjliga siffror och saker men fortfarande bara 1-150kB/s upp
När jag skulle testa att dra denna filen;
"Ett tips till er som tvivlar, tanka tex filen ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knopp...06-06-01-EN.iso om ni får mellan 100-300kb/s på en uppkoppling som ska klara mer så vet ni att ni har för ett för litet windowsize. Testa gärna igen efter att ni optimerat och se vilken skillnad ni får" så kom jag bara upp i 23kb/s....

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Satte min på 8k (8mbit). Nu fingerar tex inte ftp länken. Men om jag använder Firefox går det alldelles utmärkt. Och jag ökade nerhastigheten med 3 ggr så mkt.

Varför pallar den inte trycket i IE? Har problem med flera sajter nu sen optmeringen.

Permalänk
Medlem

Re: Hmm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeverEnding
Jag har Telia 24/1 och tycker att jag aldrig får bra speed ner när jag tankar ner/upp mina torrents i µTorrent. Brukar ladda ner i snitt 1.7MB/s och laddar upp i snitt runt 1-150kB/s.

Körde ett TPtest och så såg det ut såhär;
----------------------------
TCP nedströms : 14.15 Mbit/s
TCP uppströms : 1.01 Mbit/s
UDP nedströms : 12.72 Mbit/s
UDP uppströms : 1.04 Mbit/s
----------------------------
För om jag fattar det rätt så ska jag kunna tanka ner i mellan 12.72-14.15Mbit/s och upp i mellan 1.01-1.04Mbit/s, är det sant?
Isåfall är jag inte ens i närheten!

Tänkte prova det programmet som finns här men det gör ingen skillnad. Har ändrat på alla möjliga siffror och saker men fortfarande bara 1-150kB/s upp
När jag skulle testa att dra denna filen;
"Ett tips till er som tvivlar, tanka tex filen ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knopp...06-06-01-EN.iso om ni får mellan 100-300kb/s på en uppkoppling som ska klara mer så vet ni att ni har för ett för litet windowsize. Testa gärna igen efter att ni optimerat och se vilken skillnad ni får" så kom jag bara upp i 23kb/s....

Vad gör jag för fel?

Du får samma resultat i tptest som på dina torrents
Observera att Mbit/s och MB/s inte är samma sak som du verkar tro

14Mbit/s blir ungefär 1.7MB/s

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Re: Re: Hmm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Du får samma resultat i tptest som på dina torrents
Observera att Mbit/s och MB/s inte är samma sak som du verkar tro

14Mbit/s blir ungefär 1.7MB/s

Men kan ja få det bättre med detta programmet eller går det inte alls eftersom jag inte såg nån skillnad?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hmm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeverEnding
Men kan ja få det bättre med detta programmet eller går det inte alls eftersom jag inte såg nån skillnad?

du kommer inte få någon skillnad i tptest eller torrent, detta gäller främst för ftp överföringar

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Hmm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
du kommer inte få någon skillnad i tptest eller torrent, detta gäller främst för ftp överföringar

Jobbigt läge.....

Permalänk
Medlem

Förut har jag legat på ~20Mbit/S i tptest5, efter optimeringen så har jag nu ~73Mbit/S med min 100/10 BBB lina.

Mycket bra guide!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var i samband med detta, men mitt internet har plötsligt blivit jävligt segt på olika sätt.

Jag har 24/8 UPC.

När jag laddar ned på torrent så kan jag nästan aldrig seeda i mer än 300kb/s, inte speciellt mer heller på DC++ (Var jag annars ALLTID tankar upp i ca 900kb/s).

Jag får 4mbit upp och 10mbit ned på TCP i TPTEST, något är galet.

Jag har gjort "återställning" i TCP optimizer, men det gör ingen skillnad, någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Den där filen i första inlägget fick jag en hastighet på 88,6kb/s, efter jag ändrade inställning så fick jag 1,9mb/s... STOR skillnad!

Comhem 24/1
Men just nu enligt TPtest så har jag 12,58Mbit/s TCP & 11,72Mbit/s UDP, i morse hade jag 7Mbit/s TCP och 23Mbit/s UDP..
Hastigheten verkar ändra sig lite ibland..

Permalänk
Medlem

Snälla svara på mitt inlägg ovan.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ställa in TCP optimizer på om man har 100/100Mbit?

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Kan nåon hjälpa mig för att jag 400kb\s även om jag ändrat inställningarna i TCPOptimizer och jag har telia 8\1 och en router som heter DGL-4300..jag har disabled SPI på routern också..hjälp

Visa signatur

vicke