Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ny dator?

Tjena eliter!

Jag behöver råd från er, jag är i köpatankar och vill ha en sjyst dator för främst spel, FPS och tunga strategier. Jag har börjat snegla åt AMDs 64x2 men Intels verkar ju bra? Men jag förstår inte vilken av dem som är bäst för spel och hur mycket bättre är de jämfört med mitt system jag har nu, se spec.
Eller ska jag vänta ett tag tills de nya proccesorerna blir billigare?

Visa signatur

Dator - P35 NEO | Intel Quad 2.4| OCZ P6500 Heatpipe | 250HDD S-ATA 16MB | Pioneer +-DVD-brännare | GeForce 8800GTS 512MB | Antec Nine Hundred | 22" Samsung

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan... Ska man vänta eller inte. jag brukar svara såhär när någon frågar: Köp när du behöver. Ska man vänta på det ena, så när man väl kommit dit, så finns det något nytt man kan vänta på osv osv.

Personligen skulle jag rekomendera att du kör på en Intel Core 2 duo processor. T.ex. E6600 för ungefär 3000 kr, som smiskar AMDs värsting, som kostar ungefär 10000 kr.

Vet inte hur haj du är på att överklocka, men om du gillar det, så har du ytterligare en anledning att välja en C2D processor.

Hur mycket att du tänkt lägga ut? Ska du ha skäm? Mus? T-bord? OS?

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Medlem

Skärm, mus och t-bord har jag, men jag funderar starkt på att köpa ett komplett paket, jag har väl grunderna när det gäller datorbyggandet men om nåt skulle gå fel tex raida mina diskar så har jag noll koll.
Det jobbiga är att jag gärna vill använda en del av mina prylar som jag redan har till det nya, tex mina SATA 16MB diskar (man kanske kan bygga ett disktorn och koppa den via USB?).
Om jag tar samma som du har, C2D E6600 2.4 Ghz, hur mycket "starkare" är processorn då jämfört med den jag har? Det är just det här med de nya processorerna som jag har svårt för hur bra de är.

Vista eller Windows XP professional sp2?

Jag tänker lägga ut ca 15.000kr exkl skärm.

Visa signatur

Dator - P35 NEO | Intel Quad 2.4| OCZ P6500 Heatpipe | 250HDD S-ATA 16MB | Pioneer +-DVD-brännare | GeForce 8800GTS 512MB | Antec Nine Hundred | 22" Samsung

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=391701&...

Skulle nog tagit något sånt.

Vista kommer ju inte ut på ett tag?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga det, att min E66:a springer rundor runt din 3800+
Hittar inga tester just nu, men om någon har en sparad länk till ett test, så kanske denne någon kunde slänga in länken här?

Här har du hur som helst en äckligt bra burk utan hdd: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=391707&...

Kör på XP till det kommer servicepack för Vista.

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra på detta istället...
Du behöver inte X1950XTX det går bra med X1900XT för dagens spel, eftersom Dx10 är påväg så är det lite knasigt då om man ska köra på det råaste DX9 kortet nu....

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=391706&...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då hur länge man tänkt vänta med att skaffa ett DX10-kort?

För det dröjer nog ett tag innan spel börjar KRÄVA DX10.

Men ett X1900XT är nog inte något dumt köp alls!

Eller ett 7900GTO om man är någorlunda haj på klockning...

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelian
Frågan är ju då hur länge man tänkt vänta med att skaffa ett DX10-kort?

För det dröjer nog ett tag innan spel börjar KRÄVA DX10.

Ja det lär dröja ett bra tag har jag en känsla av. Kanske ända upp mot 1år eller ännu längre är min gissning. Eg borde det inte vara nån brådis att skaffa ett sådant kort, frågan är om man orkar vänta?

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag vänta antingen tills spelen börjar Kräva DX10, eller tills jag tycker att priserna är acceptabla, vilket de INTE kommer vara i början. Dessutom sitter jag nog rätt säkert ett tag med mitt nuvarande graffe. (Se sign)

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!