Permalänk

pentax k100d

jag funderar på vilken dslr jag ska köpa, och jag tror att jag har bestämt mig för pentax k100d,
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095922
komer i så fall köpa till ett annat objektiv senare. tycker att den verkar mycket prisvärd, är det någon som äger en sådan? vad tycker ni om den?

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Se till att klämma på den innan du köper, den är helt för liten för mina händer.

Permalänk

Jag köpte en sådan för två veckor sedan och kan berätta att jag är utomdordentligt nöjd. Jämfört med andra digitala systemkameror i samma segement är den en vinnare med sin prisvärdhet, bildstabilisator, ganska stora sökare och annars bra kvalitet.

Jag köpte med kitoptik eftersom även den håller ovanligt hög standard och kostar en struntsumma i paketet.

Fråga om du vill veta detaljer.

Edit:

Men som mixdisk påpekar, känn på den innan du köper. Det gjorde jag.

Permalänk

låter mycket bra, men den är väll större än eos350/400 vad jag har fårstått, men hur tycker du att du klarar dig på kitobjektivet, jag funderar på att köpa till ett dyrare objektiv senare med lite mer zoom på

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus_101
låter mycket bra, men den är väll större än eos350/400 vad jag har fårstått, men hur tycker du att du klarar dig på kitobjektivet, jag funderar på att köpa till ett dyrare objektiv senare med lite mer zoom på

Har för mig att den både är lite större och lite tyngre än både Canons 350D och 400D.

Angående kitobjektivet...

Jag tvekade också när det gällde just detta, men efter två veckors aktivt plåtande har jag egentligen inget att klaga på. I varje fall inte om man beaktar hur lite det kostar jämfört med att endast köpa huset. Jag kommer garanterat att utökat med flera objektiv, och då kanske ersätta kitobjektivet vid något tillfälle. Eftersom pengar inte växer på träd, låter jag tiden (och plånboken) utvisa vilka och när det blir. Som det är nu är jag stormförtjust med den nya kameran och det medföljande objektivet räcker gott och väl för mig att kunna utvecklas. Efter en tid räknar jag med att lättare kunna avgöra i vilken riktning (brännvidd, ljuskänslighet, prisnivå, etc) mitt system bör utvecklas.

för Pentax!

Permalänk

ok, frå nog köpa mig en sån kamera nu, har nästan enbart hört positivt om den, det är en sak jag undrar, hur mycket batteri käkar den? ungefär hur många bilder tror du att man kan ta på en laddning utan blixt?

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus_101
ok, frå nog köpa mig en sån kamera nu, har nästan enbart hört positivt om den, det är en sak jag undrar, hur mycket batteri käkar den? ungefär hur många bilder tror du att man kan ta på en laddning utan blixt?

Kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte behövt ladda batterierna en enda gång ännu.

Jag kör 4 st AA 2500 mAh och har väl knäppt ett par hundra bilder under de två gångna veckorna ungefär. Blixten har jag använt högst fem gånger. Sen beror det ju på hur mycket man avänder skärmen, autofokus osv.

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem

Pentax har ju den fördelen att man kan använda AA batteri. Själv så använder jag (icke uppladdnngsbara) Lithium AA eller CR-V3 batteri. Dom här batterierna räcker till långt över tvåtusen bilder och man behöver inte bry sig om självurladdningen som annars är ett problem med uppladdningsbara battery. Så för min del så kan det ibland gå flera månader utan att jag ens behöver tänka på batterierna. Jag vet inte riktigt hur länge dom här batterierna räcker. Sedan jag gick över till Lithium batterier så har jag bara bytt två gånger...

Dessutom är det skönt att slippa ha med sig en extra battteriladdare om man t.ex. åker bort över helgen.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk

ja, det är underbart med vanliga batterier i, tycekr min kompackt kamera har bra batteritid, ca 200 bilder på en laddning, men den kanske drar mer pga att man använder skärmen som sökare

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500