C2D + P5B Delux: Senaste BIOS har tappat bort Hyper Threading?!

Permalänk
Medlem

C2D + P5B Delux: Senaste BIOS har tappat bort Hyper Threading?!

Mobo: P5B Delux
BIOS: 0711

Inställningen för Hyper Threading är borttagen.

Skall det vara så och vad missar man med att köra utan HTT?

Permalänk
Medlem

C2D har inte Hyper Threading. HT var ändå bara skräp.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

ASUS P5B supporterar flera processorer .....

http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=1&model=1179&l1=...

Bland annat Pentium® 4 Processor Extreme Edition med HT.
http://www.intel.com/products/processor/pentium4HTXE/

Kanske då du har en C2D som inte stöder HT, så kommer inte detta alternativ att synas i Bios !

OT,
Att HT var bara skit håller jag inte med om !
Liksom flertalet foldare världen över som får ut 25% mer prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
ASUS P5B supporterar flera processorer .....

'Stödjer' var ordet du egentligen sökte.

Kan tillägga att HT även är guld värt för virtualisering. Å andra sidan så kan standardsweclockaren inte ens stava till det ordet

Permalänk
Medlem

Aha - så om jag byter ut C2D mot en sunken P4 så kan jag i BIOS aktiver HT och därmed vinna prestanda i tex foldingen?!

Det märkliga är att Intel skryter med att C2D familjen stödjer HT.

http://www.intel.com/technology/computing/dual-core/index.htm

Man vill ju ha HT aktiverat när prollen enligt Intel sägs klara det - men hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Aha - så om jag byter ut C2D mot en sunken P4 så kan jag i BIOS aktiver HT och därmed vinna prestanda i tex foldingen?!

Det märkliga är att Intel skryter med att C2D familjen stödjer HT.

http://www.intel.com/technology/computing/dual-core/index.htm

Man vill ju ha HT aktiverat när prollen enligt Intel sägs klara det - men hur?

Artikeln behandlar P4 serien och Core 1, inte C2D som är Core 2. Skillda saker skillda världar.

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem

Klipp från Intels sida om Dual/Multicore tecknologin:

Discover more about Intel dual-core and multi-core processors by visiting the following areas of the Intel Web site:

* Hyper-Threading Technology

C2D är väl "Intel dual-core and multi-core"

Permalänk
Medlem

som sagt har bara c2d 2 processor kärnor och behöver inte ha HT

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
'Stödjer' var ordet du egentligen sökte.

Du kanske borde skapa en websajt för rättstavning!?

Permalänk
Medlem

Dundermuppen har en sådan site, det är bara det att han är rätt så ensam där.

Ordet du sökt Dundermuppen (sedan du föddes) är "ödmjukhet" eller "medmänsklighet".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
'Stödjer' var ordet du egentligen sökte.

Kan tillägga att HT även är guld värt för virtualisering. Å andra sidan så kan standardsweclockaren inte ens stava till det ordet

Offtopic: Stöder? eller Stödjer?, har alltid problem med det

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Som sagt, du tänker på Pentium 4 och HT, varför ha en rappel processor som "lurar" operativ systemet att du har 2cpus när du inte har det och istället kan ha Core 2 duo som Har 2st kärnor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet va' att Intel säger på sina sidor att deras Dual/Multicore processorer klarar HT. Vilket alltså inte är sant i fallet för C2D.

Saken är klar - tråden har nått vägs ände.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Problemet va' att Intel säger på sina sidor att deras Dual/Multicore processorer klarar HT. Vilket alltså inte är sant i fallet för C2D.

Saken är klar - tråden har nått vägs ände.

Jomen du måste förstå att den artikeln gäller Pentium D (Dualcore) Cpu´s, inte Core 2 Duo.

Sen beror det på hur dom menar med HT, en dubbelkärning processor har ju likheter med en enkelkärning med HT.

HT är gammalt som gråhåret så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Problemet va' att Intel säger på sina sidor att deras Dual/Multicore processorer klarar HT. Vilket alltså inte är sant i fallet för C2D.

Saken är klar - tråden har nått vägs ände.

När det där skrevs fanns ju inte ens Core 2 Duo, jag tror inte nån kan hålla dem till det de skrivit innan ens en processor arkitektur fanns.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jo jag vet. Jag är nöjd med era svar. Konstaterar att Intel slarvat och varit otydliga på sina websidor.

Inte enligt mig, står klart och tydligt "Intel® Dual-Core Processors"
i rubriken, C2D heter "Intel Core 2 Duo", inget konstigt med det, Dual-core processorerna är Pentium 4 och Core 2 duo är ja, Core 2 duo.

Samtidigt som Gambit sa att Core 2 Duo inte ens fanns på marknaden när detta publicerades.

Är väl lite dumt att de ska behöva plocka bort sådant bara för att de släpper något nytt.

Sen förstår jag inte varför du retar dig på HT och inte HT, det är gammalt, och behövs istort sett bara på Cpu´s med 1 kärna.
Core 2 Duo har ju redan 2st separata kärnor, behövs ingen HT till det, skulle personligen knappast vilja dela mina 2st kärnor till 4st 25% heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

faaan vad du dillar jokern.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

...om man inte är ett Geek som inte sitter och läser recentioner hela dagana om allt som handlar om dator.skulle det nog vara lätt och missförstå,

Eftersom det står dual core prosessor och C2D är oxo dual core ellerhur?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |