Permalänk
Medlem

OS medföljande bärbara

Jag undrar lite över vad för licens man får med när man köper en bärbar dator.
Var nämligen lite inne på en Vaio tidigare, tills jag hörde att det inte går att göra en ren installation av windows med hjälp av recoveryn.
Det är såklart bara vad jag hört, möjligt att det går men som jag förstår det så återställer det bara datorn, och den blir som "fabriksny" och whips är alla skitprogram där igen.

Tänkte fråga om det här gäller alla datorer man köper, eller får man med en skiva med vissa datorer?
Tycker hela grejen låter konstigt, man får med en licens av windows, men ändå kan man inte göra en ren installation av Windows. Eller har jag bara missförstått?

Permalänk
Medlem

Re: OS medföljande bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neider
Jag undrar lite över vad för licens man får med när man köper en bärbar dator.
Var nämligen lite inne på en Vaio tidigare, tills jag hörde att det inte går att göra en ren installation av windows med hjälp av recoveryn.
Det är såklart bara vad jag hört, möjligt att det går men som jag förstår det så återställer det bara datorn, och den blir som "fabriksny" och whips är alla skitprogram där igen.

Tänkte fråga om det här gäller alla datorer man köper, eller får man med en skiva med vissa datorer?
Tycker hela grejen låter konstigt, man får med en licens av windows, men ändå kan man inte göra en ren installation av Windows. Eller har jag bara missförstått?

Jag vet inte riktigt men jag TROR acer hade en ren installationsskiva med.. eftersom dom hade recovery på en gömd partition..

Min ASUS A6T har bara recovery så all skit medföljer =/ .. och cd nyckeln fungerar inte att använda till en ren installation.. vad jag testat iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

cd-nyckeln som följer med är en OEM nyckel . Går att göra ren installation om du har en Windows XP OEM cd skiva att installera ifrån .

Permalänk
Medlem

Re: Re: OS medföljande bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag vet inte riktigt men jag TROR acer hade en ren installationsskiva med.. eftersom dom hade recovery på en gömd partition..

Min ASUS A6T har bara recovery så all skit medföljer =/ .. och cd nyckeln fungerar inte att använda till en ren installation.. vad jag testat iaf

Jag har gjort en ren installation med den skivan så nog fan funkar det

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: OS medföljande bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag har gjort en ren installation med den skivan så nog fan funkar det

HUR? tacksam för hjälp

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Rätt rolig fråga, verkar inte gå att lösa. Hälften säger att det går hälften säger att det inte går

säkert en korkad fråga: vad exakt är en OEM-skiva?

Min brorsa vet jag gjorde en ren version på sin bärbara, men då torskade han en del schysta funktioner som exempelvis snabbknappar på tangentbordet osv.
Går säkert att tanka drivisar till sånt manuellt om man orkar men man kanske helt enkelt får leva med dessa "skitprogram".