Permalänk
Medlem

Om du spelar mycket, så håll dig till Windows. Om du nu vill testa Linux, kör då med dual boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Windows kan ju läsa ext3 om man installerar drivrutiner för det så man behöver ju inte köra med fat32.
Det kanske är enklare att köra med fat32 dock, men det vet jag inget om

Jo jag är medveten om att det finns program för Windows som kan göra det, t.ex. EXT2IFS, med jag skulle nog föredra ett mer beprövat filsystem för ändamålet. Om man sedan ångrar sig och enbart vill använda Windows kan man ju lätt konvertera till NTFS från FAT32.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kör Linux (Debian/Ubuntu/Nåt annat) på datorn och spela på en valfri konsol istället.

Visa signatur

anything goes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomcat
Kör Linux (Debian/Ubuntu/Nåt annat) på datorn och spela på en valfri konsol istället.

Problemet är att det kommer så få RTS till konsoll. I.o.f.s. ser jag det som ett mindre och mindre problem, eftersom de flesta RTS ändå inte bjuder på något nytt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Dock DC-klienter finns det lite ont om (som är något att ha).

Linuxdc++ fungerar alldeles utmärkt fast det inte finns någon officiell release än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Jo jag är medveten om att det finns program för Windows som kan göra det, t.ex. EXT2IFS, med jag skulle nog föredra ett mer beprövat filsystem för ändamålet. Om man sedan ångrar sig och enbart vill använda Windows kan man ju lätt konvertera till NTFS från FAT32.

Men om man vill skriva till ext3 i windows så är det itne att rekomendera. Jag korruptade en 200gb partition utan backup på grund av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomcat
Kör Linux (Debian/Ubuntu/Nåt annat) på datorn och spela på en valfri konsol istället.

annars finns det ju Cedega:
http://www.transgaming.com/index.php?module=ContentExpress&fu...
(men det är inte billigt precis vad jag förstår...)

//Pallee

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på Slackware ? deras två största prioriteter är att få ett stabilt och enkelt att använda operativsystem "simplicity and stability"

http://www.slackware.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallee
annars finns det ju Cedega:
http://www.transgaming.com/index.php?module=ContentExpress&fu...
(men det är inte billigt precis vad jag förstår...)

//Pallee

Har för mig att man kunnat tagit ner en trial av Cedega tidigare. Vet du eller nån om man kan det än ? Hittade inget på deras sida, om jag inte är blind då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallee
annars finns det ju Cedega:
http://www.transgaming.com/index.php?module=ContentExpress&fu...
(men det är inte billigt precis vad jag förstår...)

Det kostar inte mycket alls, men det finns också i en gratisversion om man klarar sig utan vissa lull-lull-finesser. Man kan ju köra Wine direkt om man vill också.

Men, åter igen, om man definitivt måste spela så kör åtminstone en dual boot med Windows. Det går att få igång sina proprietära Windowsspel i Linux, men det går allt som oftast inte jättebra. De spel som finns i native Linux-versioner funkar dock grymt bra (Q3, UT, Doom, osv).

Cedega är ingen universallösning, om någon går in med inställningen att det ska bli precis som i Windows att spela så kommer han bara bli besviken med tiden. Det är inte rätt sätt att få folk att gå över till Linux, att lura dem och säga att allt blir så bra så.

Problemet ligger inte i att Linux är en dålig plattform för spel (det är det definitivt inte) utan att speltillverkarna programmerar specifikt för Windows och dess API. Det är inte så jäkla lätt att köra ett spel som är programmerat för Linux i Windowsmiljö heller (även om det är lättare iom att allt är open source så det inte är omöjligt att porta).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Problemet ligger inte i att Linux är en dålig plattform för spel (det är det definitivt inte) utan att speltillverkarna programmerar specifikt för Windows och dess API. Det är inte så jäkla lätt att köra ett spel som är programmerat för Linux i Windowsmiljö heller (även om det är lättare iom att allt är open source så det inte är omöjligt att porta).

Sant... jag har personligen inte provat Cedega... kör för tillfället en win-burk... (iofs jag kör Linux i WMware... men det är inte samma sak - 3D acceleration är inte så lätt där...) ska byta till Linux så fort som HPs 1-års "collect & return" support går ut...

//Pallee

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallee
Sant... jag har personligen inte provat Cedega... kör för tillfället en win-burk... (iofs jag kör Linux i WMware... men det är inte samma sak - 3D acceleration är inte så lätt där...) ska byta till Linux så fort som HPs 1-års "collect & return" support går ut...

//Pallee

Varför nät den gått ut?

Gäller inte garantin om man kör något annat än Windows XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Varför nät den gått ut?

Gäller inte garantin om man kör något annat än Windows XP?

jag vet inte... vill inte ta onödiga risker... och jag orkar inte läsa avtalet...

//Pallee

**OFF TOPIC**
(jag tänker aldrig, -aldrig-, köpa en HP igen...)
dom har i det billigaste skit dom hittar och skryter med snabba CPU - tur att den bara kostade 9000 SEK

btw är det nån som vet nåt om ett Javelin Nvidia GeForce 6600 256 mb grafikkort? jag har inte hittat ett dugg...

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallee
jag vet inte... vill inte ta onödiga risker... och jag orkar inte läsa avtalet...

//Pallee

**OFF TOPIC**
(jag tänker aldrig, -aldrig-, köpa en HP igen...)
dom har i det billigaste skit dom hittar och skryter med snabba CPU - tur att den bara kostade 9000 SEK

btw är det nån som vet nåt om ett Javelin Nvidia GeForce 6600 256 mb grafikkort? jag har inte hittat ett dugg...

** OFF TOPIC**
Aldrig Packet Dator ALDRIG!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buze
** OFF TOPIC**
Aldrig Packet Dator ALDRIG!!!!!

**OFF TOPIC**

jag har lärt mig det nu... den hårda vägen...

//Pallee

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |