Minirecension: Samsung Syncmaster 225BW 22" Wide [Modemdödare]

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen idag från Itservice, beställde den i torsdagsnatt. Dom skickade iväg skärmarna igår, vilket kunde ha gjorts i fredags, men men

För att tala om skärmen, riktig kanonskärm än så länge. Ingen död pixel heller för den delen. Blev dock lite skrämd när jag hade pluggat i den och startade den, såg riktigt risigt ut, skärpan var otroligt dålig, färgerna taskiga osv. Men magictune fixade alla problem, otroligt skärpa, otroliga färger just nu. Back bleedingen är inget jag stör mig på iaf.

Rekommenderar den verkligen.

Permalänk
Medlem

SyncMaster 910 Mp, Tv Turner, 19 Lcd

Recomenderar

Permalänk
Medlem

Det var fint att du rekommenderar den, men vad fanken har det med min recension av en 225BW att göra?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Stor som tusan!

Synd bara att jag tycker den släpar för mycket när jag spelar (Quake 2), är lite villrådig nu om jag ska ha den kvar eller lämna tillbaka den. Trodde TFT kommit längre än såhär, bläh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWretch
Stor som tusan!

Synd bara att jag tycker den släpar för mycket när jag spelar (Quake 2), är lite villrådig nu om jag ska ha den kvar eller lämna tillbaka den. Trodde TFT kommit längre än såhär, bläh!

Det behöver väl inte vara skärmen som släpar, det kanske är ditt grafikkort som tycker upplösningen är lite jobbig. Menar att det måste ju inte vara skärmen...
Jag tycker inte att den släpar då jag spelar spel.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension, läste lite på prisjakt, kunde inte låta bli, så jag beställde en. Verkar vara jäkligt mycket skärm för pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Det behöver väl inte vara skärmen som släpar, det kanske är ditt grafikkort som tycker upplösningen är lite jobbig. Menar att det måste ju inte vara skärmen...
Jag tycker inte att den släpar då jag spelar spel.

Q2 är inte så krävande, och det spelar ingen roll om jag kör 800x600 (som jag körde med CRT) stretchat eller 1080x1050 så släpar det ändå.

Precis samma fenomen som det alltid varit på TFT:er, förstår inte hur folk inte kan märka det/störa sig på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWretch
Q2 är inte så krävande, och det spelar ingen roll om jag kör 800x600 (som jag körde med CRT) stretchat eller 1080x1050 så släpar det ändå.

Precis samma fenomen som det alltid varit på TFT:er, förstår inte hur folk inte kan märka det/störa sig på det.

Skumt, jag har stört mej på eftersläpningar på alla TFT-skärmar jag testat från 8ms och uppåt men denna tycker jag inte lider av det problemet. Jag har testat den hela helgen med bla Unreal Tournament och Far Cry och den är kalas. Grym skärm för pengarna.

Det enda jag har att anmärka på är backlight bleed i övre och nedre kantens mitt. Det syns när skärmen visar svart eller mörka partier. Sen får man själv avgöra hur störande det är, för mej är det av mindre betydelse.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Vad har skärmen för native resolution utöver 1680x1050?
Finns t ex 1280x768?

Jag frågar pga att jag behöver dra ner upplösningen för vissa spel (pixlarna blir då större så att man ser föremål på långt håll)

Man ser native resolution som ett av widescreen-valen om man går in på grafikinställningarna. Man kan köra prog som lägger till fler upplösningar, men det blir bäst om man kör på skärmens native resolution.

Detta funkar bra på min nuvarande 205BW, men nu är jag sugen på en 225

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för en fin recension av skärmen. Jo, det här med ljusinsläpp uppe och nere på skärmen vid visning av mörka bilder / film, .. Stör ni er på det eller har ni vant er? (backlighting)

Det är ju annars schysst pris på en såpass stor skärm. Tänker ha den till ordbehandling/läsa text och se på film.

/wcoast

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig stört mig på ljusläckaget, det finns där, men det är inget man tänker på

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Som sagt finns där, dock störde jag mig inte på det så mycket. Däremot är den vertikala betraktningsvinkeln helkass, orsaken till varför jag lämnade till baka skärmen.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Håller med om att betraktningsvinkeln vertikalt inte är den bästa men sitter man framför skärmen är det ju inget problem. Det blir bara ett problem om man använder den som TV och vill titta samtidigt som man rör sej runt i rummet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Vill påstå att det är ett problem även när man sitter mitt framför. Kolla bara färgen på aktivitetfältet och färgen på en maximerad namnlist. MagicColor lr va det hette kan göra det lite bättre men då blir ju färgerna bara överdrivna.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilderna! Amen usch, jag blir ju ledsen i ögat nu.

EDIT: Läste att du har fel på servern eller nåt! Fixxa fixxa fixxa

Visa signatur

Bara mina två cent.
P.S. Var i Amerika för länge, glömde bort vad mitt andra konto-namn var! \o/

Permalänk

Jag köpte min 225BW igår, jag ser i Everest 3.50 att den är tillverkad v.39.

Jag svarar på min egen fråga längre upp, det går fint att använda 1280x768. Inga konflikter mellan MagicClor och Nvidia, jag laddade hem senaste versionen från Samsung.

Detta måste vara en av de bästa 22"-skärmarna, jag rekommenderar den tveklöst.

Snabbinställningen för olika ljus- och kontrastinställningar är en bra finess, jag kör på "text" eller "Internet" för normalt bruk, men ställer in "spel" med starkare ljus och kontrast för spelande.
Inställningen "Full" i MagicColor ger övermättade färger för vanligt bruk, men funkar fint i spel. Men inget måste.

MagicColor behöver man inte installera om man är rädd om RAM, skärmen funkar fint på default kompletterat med snabbknappen för olika lägen (oberoende av MagicColor). Just nu kör jag MagicColor, men kommer ev att avinstallera det efter lite mer speltester.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Serverjäkeln krånglar nu igen, men inte internt... Ska kolla om det är något skit med den dynamiska DNS-tjänsten.

Edit: Jepp, det var det, ska se över den automatiska uppdateraren, men detta borde funka ett tag till iaf

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Visserligen använder jag en 205BW men ville bara tipsa om dessa inställningar som jag själv blev tipsad om.
Först tyckte jag det såg konstigt ut men nu är det bara så perfekt för mina ögon.

Brightness ---> 100
Contrast ---> 90
Gamma ---> Läge1
MagicColor ---> Intelligent
Color Tone ---> Favorit
Color Control ---> R:26 G :25 B:11
Fine ---> 0
Sharpness ---> 40

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Har ni också problem med att skärmen slocknar för en sekund då och då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking

Detta måste vara en av de bästa 22"-skärmarna, jag rekommenderar den tveklöst.

Osch! Du verkar inte ha sett många 22" du e. Möjligt att den håller sig bra i instegsklassen men glöm att det är en av de bästa skärmarna. Jag retunerade min pågrund av värdelösa betraktningsvinklar, oroliga färger och ett ofantligt backlight bleeding. Inväntar nyare paneler så man slipper gamla TN.

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding lider den grymt mycket av. Trodde inte det kunde bli sämre än på en typ 4 år gammal skärm (hyundaiq17)
Betraktningsvinklarna är helt ok dock. Det är ändå meningen man skall sitta framför en skärm...
Färgerna är helt ok, även om man var tvungen att pilla på inställningarna.
Visst, den är ingen 8-bitars. Men just därför duger färgerna av den anledningen.

För att sammanfatta min åsikt så här långt:

Fördelar:
Foten och justeringsmöjligheterna.
DHCP

Nackdelar:
Backlight Bleeding
Backlight Bleeding

Nu har jag bara acern att jämföra med i "real life" men det bör tilläggas att man får en större kvalitetskänsla av samsungen.

edit: Vet inte vilka skärmar personen ovan jämför med men man måste ju givetvis vara medveten om att tex samsungen är en budgetvariant då det inte finns så många som är billigare.
Säga vad man vill men jag tycker det är snuskigt billigt för vad man får. Gav lika mycket för min första skärm på 17".

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Har ni också problem med att skärmen slocknar för en sekund då och då?

Jag hade det på min 205BW. Jag bytte dock ut grafikkort (6800gt agp) och moderkort (DFI nf3) för ett par veckor sedan. Sedan dess har det inte varit nåt alls. Ingen aning var problemet låg exakt, men det var inte fel på skärmen.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk

dsundelin: lol. Inte du heller.. det e ju samma panel i alla 22"Wide här i Sverige för tillfället. Så hur vet du att denna inte e den bästa utav dom?

holmberg: Alla andra 22"W i Sverige e billigare. Samsungen e den dyraste. Samtliga e budgetvarianter.

b4sTerd!: Hur ofta blev den svart innan då? Upplevde du att den slocknade betydligt oftare med 2 skärmar inkopplade? Mitt problem uppstod när jag kopplade in 225BW. Dock så slocknade inte den andra skärmen samtidigt. O jag trodde det bara var glapp i början. Ska man behöva köpa nytt grafikkort för att kunna använda denna skärmen?

Permalänk
Medlem

Hur gör man så man får 1920x1200 resolution på denna skärm, fast det int finns så många bildpunkter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZxxZ
Hur gör man så man får 1920x1200 resolution på denna skärm, fast det int finns så många bildpunkter?

Det går inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag upplever också att min 205BW blinkar till lite då och då. Skitjobbigt, men det har bara hänt 1 gång. Blev lite orolig.

Permalänk
Medlem

"I'm now running at 1920x1200 @60hz. This monitor's downscaler does an excellent job of it considering it doesn't have that many pixels."
Hur förklara du detta då? (http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=66...")

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZxxZ
"I'm now running at 1920x1200 @60hz. This monitor's downscaler does an excellent job of it considering it doesn't have that many pixels."
Hur förklara du detta då? (http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=66...")

Varför ska du köra så hög upplösning? Finns absolut ingen mening med det, eftersom skärmen bara kan visa 1680x1050. Kommer bara resultera i sämre bild.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZxxZ
"I'm now running at 1920x1200 @60hz. This monitor's downscaler does an excellent job of it considering it doesn't have that many pixels."
Hur förklara du detta då? (http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=66...")

Skärmen i sig själv med har inte stöd för det så det måste isf göras med program.

Men varför interpolera en bild?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Visserligen använder jag en 205BW men ville bara tipsa om dessa inställningar som jag själv blev tipsad om.
Först tyckte jag det såg konstigt ut men nu är det bara så perfekt för mina ögon.

Brightness ---> 100
Contrast ---> 90
Gamma ---> Läge1
MagicColor ---> Intelligent
Color Tone ---> Favorit
Color Control ---> R:26 G :25 B:11
Fine ---> 0
Sharpness ---> 40

Någon mer som kan bekräfta att dessa inställningar gör bilden skarpare...sitter med en acer 22" så det borde ju vara samma inställningar där.

Visa signatur