Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony visar upp nytt holografiskt lagringssystem

Permalänk
Melding Plague

Sony visar upp nytt holografiskt lagringssystem

På Isom06-konferensen har Sony visat upp en ny typ av holografiskt lagringssystem som skall vara bättre och billigare att tillverka än tidigare medium av holografisk version.

Läs nyheten: Sony visar upp nytt holografiskt lagringssystem

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Sony har någon fetish för att lansera nya format. Har de någonsin lyckats att göra något av sina sina egna format till någon slags standard?

Visa signatur

blubb

Permalänk

Bara jag som inte riktigt förstår sambandet mellan stycke 2 och 3?

Sen ett nytt format från sony.. Hmm, kommer man ens att få spela upp skivan utan att Pontén måste övervaka uppspelningen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xD
Jag undrar om Sony har någon fetish för att lansera nya format. Har de någonsin lyckats att göra något av sina sina egna format till någon slags standard?

Elcasette 1976 som fanns i walkman m.m
CD 1982
3.5 disketten 1983
DV 1995

DVD var de även delaktiga i även om de den gången kom överens med Toshiba m.fl och bildade ett konsortium istället för att köra sitt eget race.
Sony kom ju med DVD i PS2 år 2000 så de var rätt tidiga ute.

Sedan att de har misslyckats med flera olika standarder rådet det ingen tveka om. Men de har ändå rätt så tunga meriter.

Permalänk
Medlem

"The recording density is as low as 1.25 GB in terms of a 12 cm-disk capacity. The company says that it aims to achieve multilayer recording by increasing the numerical aperture and assess the system's potential."

Varför känns detta väldigt värdelöst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
DVD var de även delaktiga i även om de den gången kom överens med Toshiba m.fl och bildade ett konsortium istället för att köra sitt eget race.
Sony kom ju med DVD i PS2 år 2000 så de var rätt tidiga ute.

Var snarare så att marknaden var rätt sen (tycker jag i alla fall).
1998 kunde man ju få DVD läsare i datorn för vettiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Elcasette 1976 som fanns i walkman m.m
CD 1982
3.5 disketten 1983
DV 1995

DVD var de även delaktiga i även om de den gången kom överens med Toshiba m.fl och bildade ett konsortium istället för att köra sitt eget race.
Sony kom ju med DVD i PS2 år 2000 så de var rätt tidiga ute.

Sedan att de har misslyckats med flera olika standarder rådet det ingen tveka om. Men de har ändå rätt så tunga meriter.

Compact Disc var också ett samarbete mellan företag om man ska lita på wikipedia, främst då Philips och Sony.
Och med Elcasette antar jag att du menar de vanliga audiokasetterna, vilka var utvecklade av Philips (återigen enligt wikipedia), men det är säkerligen Sony med sin walkman som gjorde formatet så populärt.

Men jag håller med dig, de har tunga meriter (enligt mig så måste 3,5 floppyn vara den mest lyckade) men det är rätt lustigt att de så ofta envisas med egna format

Visa signatur

blubb

Permalänk
Medlem

Sony försöker bara ta tillbaka positionen dom hade på mitten av 80talet fram till mitten av 90talet.
där var dom absolut störst inom hemaudio. säger bara esprit-line med alla fina cd spelare och DAT-Recorders dom byggde. ingen har på senare tiden byggt saker som var lika bra som deras.
med datorer sysslade dom inte under den tiden vad jag tror men man kan ju alltid försöka och får till det igen.
gag har alltid varit nöjd med mina sony grejer. dom funkar klockrent än idag.
men på mitten av 90talet då kom samsung resten vet man ju

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

på tal om Philips,, nån som hade/har en DCC-bandare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Sony försöker bara ta tillbaka positionen dom hade på mitten av 80talet fram till mitten av 90talet.
där var dom absolut störst inom hemaudio. säger bara esprit-line med alla fina cd spelare och DAT-Recorders dom byggde. ingen har på senare tiden byggt saker som var lika bra som deras.
med datorer sysslade dom inte under den tiden vad jag tror men man kan ju alltid försöka och får till det igen.
gag har alltid varit nöjd med mina sony grejer. dom funkar klockrent än idag.
men på mitten av 90talet då kom samsung resten vet man ju

de serierna finns la kvar än, men ES heter de väll ändå. du rör inte hop det med Pioneers Eliteserier? (som inte säljs här iof)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@ AndreaX
Nej Jag blandar inte ihop det.
har ju själva hemma en sony DAT dtc2000ES och en passande cd spelare samt förstärkare. grymt bra grejer. men serien heter enligt sonykatalogen från 96 Esprit Line. dom har champagne färgad front plus träsidor lackad i pianolack.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
@ AndreaX
Nej Jag blandar inte ihop det.
har ju själva hemma en sony DAT dtc2000ES och en passande cd spelare samt förstärkare. grymt bra grejer. men serien heter enligt sonykatalogen från 96 Esprit Line. dom har champagne färgad front plus träsidor lackad i pianolack.

konstigt, vad jag sett har QS och ES serierna stått för "quality standard" och "elevated standard"

men står det så så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

måste hålla med, konstigt.

Dock kanske denna pianlackade versionen heter annorlunda?

har i alla fall en polare som har QS och den har inget trä.. han hade inte råd med champagne ES versionen hehe.. den ser snygg ut tills idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
måste hålla med, konstigt.

Dock kanske denna pianlackade versionen heter annorlunda?

har i alla fall en polare som har QS och den har inget trä.. han hade inte råd med champagne ES versionen hehe.. den ser snygg ut tills idag.

kanhända.

träsidor är det nog nästan bara jänkare som kan tycka är estetiskt tilltalande. men jag har för mig det faktiskt gick att få det på ett par av Sonys modeller här med ett tag. (gick att skruva bort och/eller få utan med)

brr..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gud bevare de.. eller "GOD BLESS"""

högtalare är en grej, men trä... hmm.. tänker på silverstone HTPC chassi med trä lamell arg... åtminstånde riktigt trä, med det brukar ju vara riktig ful plast och "printat" så att man ser prickigt argg.. faan man ryser eller iaf jag... går inte jämföra med riktiga QS grejer hehe

Permalänk
Medlem

Har tyvär inte katalogen kvar men hittade ett par ebay länkar om esprit serien

http://cgi.ebay.de/High-End-Receiver-SONY-STR-DA-50-ES-Champa...

http://cgi.ebay.de/Sony-DTC-ZA5ES-DAT-Tape-Recorder-Reference...

http://cgi.ebay.de/Sony-TA-N86B-TA-E86B-ST-J88B-Pre-ES-Esprit...

http://cgi.ebay.de/SONY-ST-S800ES-ESPRIT-HIGH-END-TESTSIEGER-...

Det som inte jag visste ens var att esprit serien fanns redan under åttiotalet.
en av länkarna visar det.
ja vad ska jag säga. det är iofs tyska ebay länkar men det står iaf att det handlar om es (esprit line). och jag minns sonyreklam där det stod esprit line i gamla stereoplay tidningar från mitten av nittio talet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Elcasette 1976 som fanns i walkman m.m

Har faktiskt en Elcasette-spelare, den är stor som ett mindre hus (19" rackmonteringsbar, 6HE , c:a 50cm djup).

Fanns verkligen elcasette-spelare i walkman-format? Kassetterna är ju inte direkt små de heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang

ja vad ska jag säga. det är iofs tyska ebay länkar men det står iaf att det handlar om es (esprit line). och jag minns sonyreklam där det stod esprit line i gamla stereoplay tidningar från mitten av nittio talet.

hehe, ja det var ett mysterium.

som sagt, det står ju bara i texten,, men jag har också kastat en massa gamla kataloger nyligen så inte mycket att sätta emot heller. (noterade dock att det finns en serie Sony TVar som heter Esprit nu)

vi får nog fortsätt kalla dem Esprit respektive Elevation till framtiden bevisar nån korrektast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med om att det är ett mysterium. för när jag sökte på google så hittade jag bara ebay grejorna men inga facts om esprit serien
och sen tv'n som du nämnde.
spooky tycker jag personligen. men jag kom på att jag har gamla stereoplay tidningar kvar i källaren nånstans i en flyttlåda tror jag. om jag hittar nåt bättre än länkarna så skickar jag gärna en scannad bild eller nåt till dig hehe.
för när jag var runt 18 så drömde jag alltid om en stereoanläggning av sony esprit serien så de e därför jag kommer ihåg det så bra. hade ju katalogerna hemma. men slängde dom när jag flyttade till sverige för fyra år sen.

men om du säger att dom heter elevation så kanske du har rätt du med. vore inte första gången en stor global player marknadsför samma produkter under olika namn i olika länder.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

ser fram emot det.

själv drömde jag om Exclusive-serien från en annan tung tillverkare,, men de förblev Elusive istället. :'(

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint