Ska uppgradera, inte hängt med på sistone

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera, inte hängt med på sistone

Jo det är som så att för tillfället kör jag en Barton 3200+, och jag har väl inte hängt med alltför mycket på sistone.

Nu har min kompis uppgraderat sin dator, och jag har fått en socket 939-processor gratis av honom, en athlon64 3000+. Vet inte vad det är för kärna eller något, står dock såhär på processorn:

ADA3000DIK4BI
LBBID 0509dphw

nu till frågorna.
1. Jag har ett AGP grafikkort (9800pro) och jag har inga planer på att uppgradera. Jag måste dock köpa nytt moderkort för nya processorn, vad ska jag ha? Är ASROCK 939DUAL-sata2 det enda alternativet för mig då?

2. Är ovanstående processor överklockningsvänlig? Tror den kör 1,8Ghz i standard, vad är vanligt att man kan få upp den i? Har en big typhoon kylare till den som jag tänkte använda.

3. Jag har 2st Corsair value select minnen, kommer de duga för överklockning? Står att de bara klarar 400mhz.

4. Går det att öka både multipel och FSB på den här processorn/moderkortet?

/ Jakob

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk

1. Helt okej moderkort som har både AGP och PCI-E

2. Jag tror din 3000+ har kärnan Winchester, och den ska nog gå att få upp i ca 2.2-2.4ghz men man vet aldrig

3. Dem kommer nog funka så länge du använder divider

4. Multipel går inte att öka men FSB funkar att öka.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm Barton 3200+, 2,2 GHz standard om jag minns rätt? Och kanske lite överklockad?
Du kommer nog inte så någon drastisk ökning i prestanda mot en A64 3000+, tänk lite på det innan du spenderar pengar. Nu kostar det moderkortet inte så mycket alls iofs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG