Permalänk
Medlem

Dömma ut TP-test 5 ?

Ska man lita på vad tptest 5 visar för reslutat. Jag var i kontakt med min isp idag om hastighetsproblem och direkt jag nämnde tptest så dömde han ut det att det var missvisande osv.

Jag vet inte hur sidan fungerar men jag kan inte tänka mig att det ska kunna vara en missvisande sida. Varför ta fram en sida som ska visa fel.

Jag är helt säker på att operatören inte vågar inse att det är kapacitet eller överbelastnings problem med nätet och dömer därför ut programet som missvisande osv.

Vad har ni hört om tptest ? Är det missvisande eller en bra riktlinje att gå utefter när det handlar om fiber uppkopllingar uppemot 100mbit?

Visa signatur

...

Permalänk

Det lät knepigt att dom sade så.
Sade du Tptest 5 eller Tptest 3.12?

Jag har haft två olika BB, BBB och Comhem bägge säger att man ska köra Tptest
för att de ska se vad man har för hastighet vid problem.
Om du nämner vad för Bredbandsbolag du har så kanske det är lättare att svara på dina frågor

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

När vi diskutera tptest så berättade jag hur jag gjort och att jag nu tptestat mitt bredband i flera veckor på olika tid punkter för att kunna se något mönster och mönstret är nästan identiskt varje dag. Det är runt kvällstid som hastigheten upp dalar ned mot snigel fart.

Jag berättade om att man kört tptest 5 och att det är tagit fram för snabbare uppkopplingar uppemot 100mbit men han sa ändå att det var missvisande skräp.

Det är SkyCom vi pratar om.

Jag har svårt att tro att tptest 5 skulle vara missvisande.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 100Mbit och TPtest 5 får fram en maxhastighet på runt 7,5MB/s och snabbare än så har jag aldrig laddat hem nånting så det verkar stämma väldigt bra.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jepp, kör TPTest 5 också mot default servern i stockholm. Ser inga anledningar till att inte lita på den eftersom när man testart ftp samtidigt så stämmer hastigheten nästan alltid överrens. Alla ens vänner och familj som kör det testet verkar få ut korrekta hastigheter, så låter konstigt för mig att det är testet det är fel på. Däremot finns det olika anledningar till dåliga hastigheter självklart, det kan ju vara att hela linan är överbelastad eller bara viktiga knutpunkter(där trafiken skickas vidare i andra nät). I vilket fall som helst är det något som ISPn måste åtgärda, har det problemet med min ISP BB2 här i helsingborg.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk

Telia rekommenderar ju TPTest så varför ska man inte lita på det...

http://www.telia.se/privat/link.do?OID=200689&tabId=3&channel... (längst ner)

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Jag har en uppkoppling på 100 Mbit/s och jag kan utan problem använda full utlovad bandbredd. Dock visar tptest en hastighet på 12-15 Mbit/s, så jag antar att det kan vara grymt missvisande.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Klart man ska lita på TPtest. Jag anser dock att 3.12 är bättre då det är enklare att testa mot olika källor på ett enkelt sätt.

Klart de säger att det är skräp när du ser att de har uppenbara problem.

Permalänk
Medlem

TP test testar ju mot en server, för dom som inte vet. Denna server har också en förbindelse. Och om flera gör detta blir de svårt att komma upp i hastighet.

så när de kommer till 100Mbps linor är TP-test ganska meningslöst, då TP-test tjänsten inte kan leverera så pass oftast.

Permalänk
Medlem

Vet du vad TP Test servern sitter på för lina då? Håller med om att den skulle teoretiskt sett kunna överbelastas om tillräckligt med folk pressar den, men tror fortfarande på att om man kör flera tester under flera olika tidpunkter att den ursäkten inte håller så bra...

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Jag tror det är din ISP vi kan dömma ut...

Permalänk
Medlem

Min ISP brukar också gnälla om att Tptest kan ge missvisande hastigheter om många kör programmet samtidigt. Tror mest det är nåt de försvarar sig med då alla andra källor visar samma hastigheter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ibland när jag kör tptest så får jag upp ett meddelande om att servern är full så det här med att överbelasta servern köper jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomprecision
Telia rekommenderar ju TPTest så varför ska man inte lita på det...

http://www.telia.se/privat/link.do?OID=200689&tabId=3&channel... (längst ner)

jävla skillnad på adsl/vdsl test och riktigt bredband. TP-test är i princip värdelöst för snabbare linor. Visst man får bra resultat där, men inte så bra som man får mot andra personer med 100/100 linor från olika ISPs.

Permalänk
Medlem

Isp-leveranatörerna vill oftast att man kör tp-test 3 då man ser udp-värdet. Är det bra men TCP-värdet dåligt så gör ingen leverantör nåt åt det då problemet oftast sitter i ens dator/brandväggar m.m.

Visa signatur

Jocke!

Permalänk
Medlem

Det har funnits massa trådar här om tcp-optimering osv. Det hela handlar om att med default-windows inställningar är det helt enkelt omöjligt att komma upp i högre hastigheter med en tcp-session över längre avstånd.

Du kan alltså inte bo i Helsingborg/Sundsvall, köra tp-test mot ip-performance och förvänta dig få ut 100mbit tcp. Jag skulle säga att man snarare för ut 20mbit. Det enklaste sättet är att köra flera tester samtidigt och lägga ihop. Jag har varit i kontakt med tptestutvecklarna och de är medvetna om problematiken, till nästa version kommer de antagligen lägga in stöd för parallella anslutningar i test. Du kan även prova att starta flera nedladdningar av en testfil, t.ex. den på http://speedtest.bahnhof.net

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Det har funnits massa trådar här om tcp-optimering osv. Det hela handlar om att med default-windows inställningar är det helt enkelt omöjligt att komma upp i högre hastigheter med en tcp-session över längre avstånd.

Du kan alltså inte bo i Helsingborg/Sundsvall, köra tp-test mot ip-performance och förvänta dig få ut 100mbit tcp. Jag skulle säga att man snarare för ut 20mbit. Det enklaste sättet är att köra flera tester samtidigt och lägga ihop. Jag har varit i kontakt med tptestutvecklarna och de är medvetna om problematiken, till nästa version kommer de antagligen lägga in stöd för parallella anslutningar i test. Du kan även prova att starta flera nedladdningar av en testfil, t.ex. den på http://speedtest.bahnhof.net

Det är klart, men än om den inte fixar just 100mbit bör den klara tex 10mbit och det stabilt dvs inget hopp ner mot 1mbit uppströms som jag får i mina fina tpreslutat på skycom linan.

Får man uppemot 30mbit i nedströms vid test tillfället ska man också få minst lika mycket uppströms tycker jag, eller har jag fel?
När reslutaten börja visa 20mbit nedströms och 1mbit uppströms på tptest dag efter dag så kan det inte bero på att servern är överbelastad.
Och med tanke på att mesta delen av Sverige har adsl med ynka 1-3Mbit upströms så bör just uppströms hastigheten på tptest servern inte vara överbelastad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Fråga din isp hur de tycker att du ska mäta din hastighet. Jag menar om de nu tycker att tptestet är så värdelöst så har de säkert utvecklat ett eget bättre verktyg till sina kunder, eller?

Permalänk
Medlem

jag tycker 5:an stämmer ganska bra jag har telia 100mbit får ca 9.5mb/s på tptest

Permalänk
Medlem

Telia 100 mbit? Finns det nåt sådant?

Vad jag vet så visar Tptest hastigheten i Megabit, inte MegaByte. Så om det du säger stämmer så skulle jag ringa och klaga.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att man inte ska lite blint på tptest.
Bättre att ta ett program t.ex leechftp och koppla mot en snabb ftp. T.ex Sunet.
Drar igång nerladdning på 5-7 iso-filer och sen vad hastigheten ligger på.
Har varit uppe i 3,3 meg per sekund.

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk

Om man har betalt för 10Mbit och kör TPTest och kommer upp som mest i 7600 kb/s ska man godta det då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Telia 100 mbit? Finns det nåt sådant?

Vad jag vet så visar Tptest hastigheten i Megabit, inte MegaByte. Så om det du säger stämmer så skulle jag ringa och klaga.

Mjo, det finns Telia i vissa hus. LAN, såsom Bredbandsbolaget har typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om man har betalt för 10Mbit och kör TPTest och kommer upp som mest i 7600 kb/s ska man godta det då?

7600 kB/s är samma sak som 60Mbit/s så antingen menar du 100Mbit/s. I vilket fall jag inte tycker du ska nöja dig med 60% av vad du betalar för... Testa värdena mer noggrant än bara med TPTest.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Du kan även prova att starta flera nedladdningar av en testfil, t.ex. den på http://speedtest.bahnhof.net

Du har inget ställe där jag kan göra tvärtom. Min nedströmshastighet är väl inte bra men den duger än så länge. Det som är riktigt uselt är min uppströmshastighet och det är den jag måste hitta något bra sätt att testa.

Efter lite egna tester så ser jag att tptest faktiskt inte är rättvis så något annat sätt att testa sin uppströmshastighet hade varit fint, helst mot en länk som har stor kapacitet så man är säker på att andra sidan inte begränsar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffyp
7600 kB/s är samma sak som 60Mbit/s så antingen menar du 100Mbit/s. I vilket fall jag inte tycker du ska nöja dig med 60% av vad du betalar för... Testa värdena mer noggrant än bara med TPTest.

Nu skrev han 7600kb vilket är 7,6Mb. Om sedan 76% av angiven bandbredd är acceptabelt beror på vad avtalet säger (upp till du vet) och vilken typ av anslutning det gäller.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt säga att det bästa sättet att testa en anslutning på är att köra bitorrent med MASSA anslutningar på en riktigt aktiv torrent. Torrents i denna stil brukar dock inte vara "lagliga"

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Jag skulle faktiskt säga att det bästa sättet att testa en anslutning på är att köra bitorrent med MASSA anslutningar på en riktigt aktiv torrent. Torrents i denna stil brukar dock inte vara "lagliga"

Känns inte direkt seriöst att komma och felanmäla hastighetsproblem med P2P bevis

Men jag kan hålla med om att det är ett bra sätt att verkligen kräma ur det maximala ur linan.

Jag gjorde tex som du sa sorcer och provade att köra med flera neddladdningar ifrån bahnhof speedtest. En nedladdning kom man upp i ungefär vad TP test visade i nedströmshastighet vilket var 17Mbit/s och 1.5MB/s ifrån bahnhof. Men startarde jag däremot 4-5st nedladdnigar ifrån bahnhof kom jag upp i sammanlagt 8MB/s(64Mbit).

Däremot fungerar tptest riktigt bra på adsl har jag märkt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Nu skrev han 7600kb vilket är 7,6Mb. Om sedan 76% av angiven bandbredd är acceptabelt beror på vad avtalet säger (upp till du vet) och vilken typ av anslutning det gäller.

/H

Nej, du har blandat ihop MB/s och Mbit/s nu... visst är 7600kB samma sak som 7.6MB, men du köper inte bredband i storlek på data utan hur stor flöde på data alltså Mbit/s du kan transportera.

Men det är klart det är olika från person till person om vad man tycker är acceptabelt. Vad jag skrev var bara min åsikt, vad jag vet säkert iaf

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffyp
Nej, du har blandat ihop MB/s och Mbit/s nu... visst är 7600kB samma sak som 7.6MB, men du köper inte bredband i storlek på data utan hur stor flöde på data alltså Mbit/s du kan transportera.

Men det är klart det är olika från person till person om vad man tycker är acceptabelt. Vad jag skrev var bara min åsikt, vad jag vet säkert iaf

Tror du missade något. Han skrev 7600kb inte 7600kB
B = Byte
b = bit

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte