Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

AMD på marknaden

Sedan AMD tillkännagav att de köpt upp Ati har de som företag ändrats rätt mycket. De åtnjuter tillväxt och presenterade tidigare i år större marknadsandelar än de någonsin tidigare gjort. Men vart ligger AMD på marknaden just nu och hur ser det ut i framtiden?

Läs nyheten: AMD på marknaden

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Bara de inte halkar efter för mycket. Intel måste ha konkurrens hela tiden.

Permalänk
Medlem

På nåt konstigt sätt så tycker jag att AMD säljer lika mycket Cpu-er efter att C2D lanserades som innan.
Kollar man på lager saldo hos olika näthandlare så går dom åt som smör både 939 och AM2.
Kan bero på att dom har sänkt priset och att det är en beprövad grej som fungerar smärtfritt.
Bra skrivet förövrigt.

Permalänk

för mig kommer amd alltid vara bättre än intel. jag har haft en intel cpu en gång aldig mera. jobba på amd!!!

Permalänk
Medlem

Den nuvarande revisionen på AM2 är Rev.F, och är alltså oförändrad sedan den släpptes i somras. Den som skall komma i november är Rev.G.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Hoppas att amd presterar lika bra^

hoppas kl8 presterar lika bra som quad core så intel får press å utvecklar ennu mer å lanserar nya prollar å nya chipset .^^ men hoppas dock att intel e bäst då jag är överclocknings entusiast ^^

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flying_acid
för mig kommer amd alltid vara bättre än intel. jag har haft en intel cpu en gång aldig mera. jobba på amd!!!

jaha du...

om dom är sämre då? för tillfället.

har själv en 700mhz duron som är skit. seg å varm. aldrig en amd för mig.

kan jag säga så?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
jaha du...

om dom är sämre då? för tillfället.

har själv en 700mhz duron som är skit. seg å varm. aldrig en amd för mig.

kan jag säga så?

Alla behöver inte ha Intel för att dem har prestanda tronen

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Alla behöver inte ha Intel för att dem har prestanda tronen

Det är inte de zsimpey säger heller, han menar det att bara för att flying_acid har haft en dålig Intel processor så behöver det inte vara de sämre valet för all framtid?... tex. Så är ju Intel prestanda mässigt bättre än AMD just nu...

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på fanboys överhuvudtaget. Man köper väl det som ger mest prestanda per krona? Jag har ett AMD-system just nu men skulle jag köpa ny burk idag skulle det bli ett Intel-system utan att tveka.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Kommer alltid vara trogen utmanaren AMD, särskilt efter samgåendet med ATI. Intels övertag blir kortvarigt, i mitten av 2007 är AMD ifatt och tar marknadsandelar igen. F.ö. har priskriget redan nedbringat Core 2's vinstmarginal till en rätt blygsam nivå. Det verkar nästan desperat av Intel att släppa fyrkärniga processorer så tätt inpå, tveksamt att de lyckas övertyga marknaden att gå över till dessa på en gång.

Angående entusiast-segmentet, jag har aldrig förstått varför innehavet av själva prestandatronen spelar så stor roll. Bortsett från snuskrika kids i USA så är det väl bara folk med brist på hjärnceller som kastar bort 8000 kr på en CPU? Det intressanta borde ju enbart vara price/performance (justerat efter OC-potential såklart) för CPUs ett par steg under värstingen?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att C2D är bättre än K8 för tillfället, annars har intel ju gravt misslyckats. C2D är ju en generation före K8, och det vore ju ganska korkat att utveckla något nytt, som ändå är sämre än vad din konkurrent har för tillfället.

Snart kommer AMD släppa något bättre, sen släpper intel något bättre än det, då släpper AMD något ännu bättre. Där har vi konkurrens, och det är vi som är vinnarna... eller förlorarna om man alltid vill ha det senaste.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

är det inte lustigt att så fort intel har tagit över prestanda kronan på flera år så byter Dell till AMD?
Men sen att quadcore kommer tidigare ifrån intel behöver kanske inte betyda så jättemycket, AMD var väl först med dual core eller? (i alla fall bra billiga dual core) och nu har Intel en bättre dual core... det går ju upp och ner hela tiden. Innan var intel fast i gamla mönster (ghz träsket) då gick amd förbi med bättre teknik och visade att ghz inte är allt. Nu kommer inte intel att göra om samma misstag medan amd förhoppningsvis har lärt av intel, jag tror att prestandakronan kommer att bytas ganska snabbt nu framöver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är ju självklart att C2D är bättre än K8 för tillfället, annars har intel ju gravt misslyckats. C2D är ju en generation före K8, och det vore ju ganska korkat att utveckla något nytt, som ändå är sämre än vad din konkurrent har för tillfället.

Snart kommer AMD släppa något bättre, sen släpper intel något bättre än det, då släpper AMD något ännu bättre. Där har vi konkurrens, och det är vi som är vinnarna... eller förlorarna om man alltid vill ha det senaste.

Problemet är ju, och det är kanske precis det som Herman vill ha fram i artikeln, att AMD inte verkar ha något på gång "snart". K8L skall komma först under mitten av 2007, och 4x4 verkar vara något som är totalt ointressant för entusiastmarknaden. Visst, de är high-end, men knappast något revolutionerande jämfört med t.ex. C2Q.
Vissa kanske ser sammanslagningen med ATi och kontrakten med OEM-marknaden som stora framgångar, men tyvärr har de knappast gynnat oss entusiaster. AMD´s processorer är idag varken kraftfulla eller prisvärda. De har helt enkelt bränt sina skepp, och bestämt sig att försvara sina marknadsandelar genom att ge OEM-partners mycket bra priser. Då har man inte råda att satsa på revisioner och småförbättringar. Man satsar på volym, då det är i det som merparten av pengarna ligger.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Borde inte amd och ati blir ett ny Superbolag som kan byta namn till Grafics, Cpu, Chipset. GCC

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

intels Core 2 Duo är nu så i ropet att t.om AMD/ATI gör reklam för dessa.
NH.
The inq.
ATI/AMD's sida.

Hahahahaha.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

en 700-900duron mot en celeron på 600-900 .. väljer klart celeron.. alltid haft problem med amd.. gillar de inte alls.. fast de ligger ju bättre än intel på vissa fronter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Problemet är ju, och det är kanske precis det som Herman vill ha fram i artikeln, att AMD inte verkar ha något på gång "snart". K8L skall komma först under mitten av 2007, och 4x4 verkar vara något som är totalt ointressant för entusiastmarknaden. Visst, de är high-end, men knappast något revolutionerande jämfört med t.ex. C2Q.
Vissa kanske ser sammanslagningen med ATi och kontrakten med OEM-marknaden som stora framgångar, men tyvärr har de knappast gynnat oss entusiaster. AMD´s processorer är idag varken kraftfulla eller prisvärda. De har helt enkelt bränt sina skepp, och bestämt sig att försvara sina marknadsandelar genom att ge OEM-partners mycket bra priser. Då har man inte råda att satsa på revisioner och småförbättringar. Man satsar på volym, då det är i det som merparten av pengarna ligger.

Du har nog rätt, iallafall till viss del. Problemet för oss är å andra sidan att vi bara kan spekulera. Pga. just konkurrens har väl inte CPU utvecklandet varit den mest öppna av alla marknader: det blir lite scheman och illustrationer för press och allmänhet, men vad som verkligen händer är svårt att säga.

Vad det gäller frågan om huruvida AMD har något kraftfullare att komma med, så förvånas jag mest av hela hypen kring detta: det tog Intel flera år att komma rätt och äntligen få i stånd en utmanare till AMD64, så varför förväntar alla att AMD måste svara med något bättre inom ett år? Därför att de fortsatt är "the underdog"? Intel har gjort ett brutalt men mycket effektivt reklamarbete, vilket tydligen har fått många att tro att deras datorsystem plötsligt har förvandlats till sniglar, när sanningen faktiskt är att de flesta kommer att ha svårt att utnyttja kraften i Core2Duo processorerna. Inga panikuppgraderingar är egentligen nödvändiga för de flesta AMD användare, om det inte:
- vill ha det bästa och snabbaste för tillfället eller...
- kör kodning, krypteringar, kompression eller vad det nu är timtal per dag/vecka.
Jag tycker artikeln var bra och balanserat skriven. Utöver det tror jag att många av oss är mer offer för Intels bombastiska reklamkampanj i våra spekulationer och reaktioner än verkligheten.

AMD har vunnit stora andelar på server-marknaden med Opteron processorerna, inte bara tack vare deras prestanda, men också pga. deras mer optimerade architecture. 64-bitars operativsystem och dess programvara fungerar fortfarande mer effektivt i AMD:s än i Intels arkitektur. Prestandan har på ett sätt nått en nivå där andra delar av systemet, samt programvara, har blivit flaskhalsarna.

Att Intel lyckats utveckla Core2Duo är endast positivt. Konkurrenten AMD:s historia vittnar inte om att de deppar ihop inför utmaningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du har nog rätt, iallafall till viss del. Problemet för oss är å andra sidan att vi bara kan spekulera. Pga. just konkurrens har väl inte CPU utvecklandet varit den mest öppna av alla marknader: det blir lite scheman och illustrationer för press och allmänhet, men vad som verkligen händer är svårt att säga.

Vad det gäller frågan om huruvida AMD har något kraftfullare att komma med, så förvånas jag mest av hela hypen kring detta: det tog Intel flera år att komma rätt och äntligen få i stånd en utmanare till AMD64, så varför förväntar alla att AMD måste svara med något bättre inom ett år? Därför att de fortsatt är "the underdog"? Intel har gjort ett brutalt men mycket effektivt reklamarbete, vilket tydligen har fått många att tro att deras datorsystem plötsligt har förvandlats till sniglar, när sanningen faktiskt är att de flesta kommer att ha svårt att utnyttja kraften i Core2Duo processorerna. Inga panikuppgraderingar är egentligen nödvändiga för de flesta AMD användare, om det inte:
- vill ha det bästa och snabbaste för tillfället eller...
- kör kodning, krypteringar, kompression eller vad det nu är timtal per dag/vecka.
Jag tycker artikeln var bra och balanserat skriven. Utöver det tror jag att många av oss är mer offer för Intels bombastiska reklamkampanj i våra spekulationer och reaktioner än verkligheten.

AMD har vunnit stora andelar på server-marknaden med Opteron processorerna, inte bara tack vare deras prestanda, men också pga. deras mer optimerade architecture. 64-bitars operativsystem och dess programvara fungerar fortfarande mer effektivt i AMD:s än i Intels arkitektur. Prestandan har på ett sätt nått en nivå där andra delar av systemet, samt programvara, har blivit flaskhalsarna.

Att Intel lyckats utveckla Core2Duo är endast positivt. Konkurrenten AMD:s historia vittnar inte om att de deppar ihop inför utmaningar.

Skillnaden har kanske varit att Intel har haft någon modell som har presterat rätt bra hela tiden. Extreme Edition-modellerna har ju t.ex. varit så. De har knappast varit prisvärda, men i alla fall hyffsat välpresterande. Och visst, A64:an har hela tiden varit lite vassare, inte minst prismässigt.
Men som fallet är nu, så har AMD varken topp-processorn, eller bäst prestanda per krona. Inte heller har AMD sina gamla upplåsta multiplar, eller andra tweakningsmöjligheter som de har kunnat erbjuda. Nu kostar toppmodellen 7000, men presterar som Intels mid-endskikt. De skall lansera Quadfather-modellerna, men frågan är om de ens kommer att vara i närheten av C2Q-modellerna. Och till på köpet ser det ut som att Quadfather blir ruskigt dyr, och kräver dyra specialmoderkort, trots att det var tal om att AM2-sockeln skulle bli långlivad. För mig som AMD-entusiast, så är det här ett steg i helt fel riktning. AMD har klarat konkurrensen mycket p.g.a. att de har gjort roliga saker för oss, men nu verkar det vara aktieägarnas utdelning som är viktigast.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Jag håller fast vid AMD för att jag vet vilka prylar som passar min dator. Skulle byta till Intel så skulle jag få lära mig lite först. Jag har inte råd/lust att köpa fel hårdvara bara för att jag inte kan datorn fullt ut. Man kan se på det här sättet också, om man har en snygg tjej så behåller man henne trots att man kanske ser en annan lite snyggare tjej, det är samma sak med min AMD fast när det gäller snabbheten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar inte bara om konsumentprocessorer utan främst servermarknaden där virtualisering har blivit allt viktigare, och där marginalerna är betydligt större. AMD ligger betydligt efter här, trots en bättre generell arkitektur. Enligt den senaste informationen skall fyrkärnsprocessorer från AMD dyka upp i mitten på nästa år, ungefär ett halvår efter Intel.

En motivering här vore kanske passande?

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Kommer alltid vara trogen utmanaren AMD, särskilt efter samgåendet med ATI. Intels övertag blir kortvarigt, i mitten av 2007 är AMD ifatt och tar marknadsandelar igen. F.ö. har priskriget redan nedbringat Core 2's vinstmarginal till en rätt blygsam nivå. Det verkar nästan desperat av Intel att släppa fyrkärniga processorer så tätt inpå, tveksamt att de lyckas övertyga marknaden att gå över till dessa på en gång.

Angående entusiast-segmentet, jag har aldrig förstått varför innehavet av själva prestandatronen spelar så stor roll. Bortsett från snuskrika kids i USA så är det väl bara folk med brist på hjärnceller som kastar bort 8000 kr på en CPU? Det intressanta borde ju enbart vara price/performance (justerat efter OC-potential såklart) för CPUs ett par steg under värstingen?

det är ju det som är hela saken. intel leder "price/performance" ligan. och jag skiter fullständigt vad det står på min cpu. jag köper prisvärdast för det som min ekonomi tillåter.

jag hoppas dessutom precis som du säger att intels övertag blir kortvarigt. för konkurrens är det viktigaste vi har. och det är det enda vi har till att påverka priserna. "ok, jag får såhär mycket för pengarna, då går jag hellre hit där jag får det dubbla" och där är det viktigt att vi är medvetna!!

go amd säger jag bara! om ett havår får jag hoppas jag säger go intel!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Att vända kappan efter vinden är det enda rätta.
Fanboyism är bara något som skadar en själv...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Att vända kappan efter vinden är det enda rätta.
Fanboyism är bara något som skadar en själv...

word på den

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Skillnaden har kanske varit att Intel har haft någon modell som har presterat rätt bra hela tiden. Extreme Edition-modellerna har ju t.ex. varit så. De har knappast varit prisvärda, men i alla fall hyffsat välpresterande. Och visst, A64:an har hela tiden varit lite vassare, inte minst prismässigt. r för oss, men nu verkar...

Jag håller med dig i mycket. Av intresse gick jag lite tillbaka i tiden bl.a. i Tom's Hardware's arkiv (hans opartiskhet är väl diskutabel, men i det här fallet förstärker det argumentet i rätt riktning). Och visst hängde EE processorerna med och höll AMD's i schack, MEN BARA I ENCODING, och det gällde bara fram till höst/vintern 2004!

Det enda jag ville ha sagt är att inget märkligt i sig har inträffat! Och jag håller helt och hållet med kommenterarerna om att vi användare bör köpa utifrån vad som passar oss bäst eller vad som ger mest för pengarna; att glömma firmanamnet och koncentrera sig på resultaten.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om entusiastmarknaden. Är det verkligen en marknad att gå över stock och sten för? Måste ju vara en fis i rymden om man jämför med oem-avtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag håller med dig i mycket. Av intresse gick jag lite tillbaka i tiden bl.a. i Tom's Hardware's arkiv (hans opartiskhet är väl diskutabel, men i det här fallet förstärker det argumentet i rätt riktning). Och visst hängde EE processorerna med och höll AMD's i schack, MEN BARA I ENCODING, och det gällde bara fram till höst/vintern 2004!

Det enda jag ville ha sagt är att inget märkligt i sig har inträffat! Och jag håller helt och hållet med kommenterarerna om att vi användare bör köpa utifrån vad som passar oss bäst eller vad som ger mest för pengarna; att glömma firmanamnet och koncentrera sig på resultaten.

För mig handlar det väl lite om att man kanske har stött dem även när det inte har gått så bra för dem. Jag har haft någon high-end processor ur samtliga av AMDs generationer. 3 Slot A, ett par Thunderbirds, 3-4 Palominos, många T-breds, 2 Bartons, 3st 754, kanske 7-8 939, och nu en AM2. Att man då nu helt plötsligt tycker att entusiastmarknaden inte längre är värd att satsa på, för att man har lyckats knyta upp kontrakt med OEM-tillverkare känns rätt lamt.

Jag tror också att det är ett rätt rejält misstag. Alla deras Opterons har troligtvis inte enbart hamnat i företags servrar för att de var bra, utan även för att samma entusiast som hemma satt och gottade sig med AMDs trevliga processorer,gärna berättade för den inköpsansvariga på serveravdelningen att AMD visst var stabila, och svala. Sen gick han hem och berättade för sina bekanta att man skulle strunta i att beställa från Dell, för att man då inte kunde få deras datorer med den absolut bästa processorn för spel.

En gång i tiden kändes det som att AMD var ett skojigt bolag, som slogs i underläge mot tråkiga Intel. Nu känns det som att de har blivit precis vad de själva häcklade för ett par år sedan.:(

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
intels Core 2 Duo är nu så i ropet att t.om AMD/ATI gör reklam för dessa.
NH.
The inq.
ATI/AMD's sida.

Hahahahaha.

Klantigt

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8