Permalänk
Medlem

commodore 64

hur många av er här på swec har sett/eller ägt ett commedore 64?

jag har ett + en massa spel å två joysticks

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Jag har 2 stycken, en ny och en gammal. Sen har jag en c128 också, den fungerar ju som en c64 om man vill. Underbara maskiner. <3

Permalänk

har haft och saknar den såååå, sämsta sälj jag gjort

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Medlem

Mitt datorintresse startade vid C64 tiden då jag använde en en hel del.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Började med en C64, den lite nyare modellen som vart plattare på bakdelen och längre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en C64. Zorro och Bubble Bouble (hur det nu stavades..) var klart roligast. Jag saknar inte konsollen, men visst har man roliga minnen av den.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Har den kvar, discdrive och allt man kunde få till den... dryga 2000 spel, 20 orginal
Säkert inget som fungerar idag dock

Sen har jag en antik tangentbord som är tillverkad av commodore, PC20 eller liknande står det under den, ingen PS2 eller USB här inte, utan "Din1"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hade en VIC20, föregångaren. Var en riktigt kul maskin

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Har ägt en C64, och äger en C128D (lyxmodellen med inbyggd diskdrive, samt löst tangentbord, ungefär som en desktop-pc). Står på vinden, om inte någon stulit den än..

Permalänk

Har en C64 som åker fram ibland när längtan efter dom underbara spelen som fanns blir för hård.
Det var skillnad när man kunde gå ut till köket och blanda till sig lite saft och tina upp lite bullar innan spelet var laddat. Ingen stress där inte. Sen när man kom tillbaka så var det syntax error, och det var bara ta fram skruvmejseln och ratta lite på tonhuvudet. hahaha.
Kommer ihåg att det var ett heldags-jobb att skriva upp alla varvnummer så man hittade spelen på sina piratspels-kassetterna.
Underbara tider....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Hade en VIC20, föregångaren. Var en riktigt kul maskin

va kan man göra med en vic 20 jag använde min som avreageringsmoment den gick ju knappt o programera på inte ens spela fanns ju inga spel till den

hehe

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Jag har några C64:or kvar. Det var min första dator, kärlek!

Permalänk

Har en brunbeige tjock C64 med svenska tecken, en ljusbeige tjock, samt en ljus av den tunna modellen, plus en grå halvpaj för reservdelar.
Spelar och programmerar lite då och då.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

mer eller mindre uppväxt med ZX Spectrum och C64

samt en sån häringa

min brors bärbara sx64 lever än idag

(lånar bilden av GeekJoan som köpte en för ett par veckor sedan)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det var C64:an som fick upp mitt intresse för datorer någon gång på 80-talet. Nu jobbar man så mycket med skiten att man knappt vill se datorer på sin fritid längre...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

min c128

Permalänk
Medlem

Appropå C64
Tror ni dom börjar bli värt nått, eller måste man väna 10 år till?

Permalänk

ju mindre de finns o i bättre skick desto bättre

många har nog d hemma men slänger de för att något simpelt är trasigt eller helt enkelt inte vet vad det är.. så jag skulle väntat sen så slänger man något fint retro.. jag kommer isf ha kvar min första burk ett jävla bra tag dock så är 3.11 koruppt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

C64 spelen ligger på min xbox nu mera, men saknar inte laddningstiden
Vissa spel fick man ju ladda in 5-10 gånger innan dom starta.

Men som skrivet av andra så väkte C64 datorintresset, dock så tog det lång tid mellan C64 och PC... M$ finns i båda maskinerna tyvärr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fick min första dator 1988, fem år gammal, en C64.
Underbar maskin.

Razor-SWE, du har ju lätt den tuffaste modellen. Lite VILL-HA på en sån.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Lite gamla C= prylar har man ju i gömmorna:

C64 (en ny och en gammal modell)
C1541 5.25" diskettstation
C1581 3.5" diskettstation
A1084 monitor
Bandstation
Joystickar: tac2, wico redball, wico redstick m.m.
The Final Cartridge 3 (byter det gärna mot något som är C1581 kompatibelt)

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig
Fick min första dator 1988, fem år gammal, en C64.
Underbar maskin.

Razor-SWE, du har ju lätt den tuffaste modellen. Lite VILL-HA på en sån.

Mvh Magnus

Hehe.. glömde berätta att den är uppgraderad med JiffyDOS också, laddar mycket snabbare från disk då.

C128D finns dessutom i lite olika revisioner, min är en av de äldsta, med inbyggd fläkt. Den är inte särskilt nödvändig, vilket Commodore upptäckte efter ett tag och tog bort den. Hårdvarumässigt är den i princip ekvivalent med en C128 + kontrollerkortet till 1571-diskdriven (om jag nu inte har helt fel). Senare kom en version där allt integrerats till ett kort.

Köpte den begagnad för ett antal år sen för omkring 500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Hehe.. glömde berätta att den är uppgraderad med JiffyDOS också, laddar mycket snabbare från disk då.

C128D finns dessutom i lite olika revisioner, min är en av de äldsta, med inbyggd fläkt. Den är inte särskilt nödvändig, vilket Commodore upptäckte efter ett tag och tog bort den. Hårdvarumässigt är den i princip ekvivalent med en C128 + kontrollerkortet till 1571-diskdriven (om jag nu inte har helt fel). Senare kom en version där allt integrerats till ett kort.

Köpte den begagnad för ett antal år sen för omkring 500kr.

Det är verkligen inte ofta man ser en sådan maskin. Skulle inte tveka sekund om jag hade hittat en sån till ett sånt fyndpris. Fick man inte loss lite mer minne också med JiffyDOS? Vill minns att det var något med minnet...

Mvh Magnus

EDIT: För snabb på tangenterna IGEN.

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig
Det är verkligen inte ofta man ser en sådan maskin. Skulle inte tveka sekund om jag hade hittat en sån till ett sånt fyndpris. Fick man inte loss lite mer minne också med JiffyDOS? Vill minns att det var något med minnet...

Mvh Magnus

EDIT: För snabb på tangenterna IGEN.

Nja, JiffyDOS var bara ersättningschip för själva kommunikationen med disk-drivarna (två chip, ett till datorn och ett till diskdriven). Däremot hade CMD andra tillbehör, bland annat minnesexpansion vill jag minnas. Jag importerade själv JiffyDOS från CMD och installerade i datorn. Nu sysslar ju inte CMD med C64-grejer längre, men det verkar fortfarande gå att köpa härifrån:

http://cmdrkey.com/index.html

(+ en massa annat godis!)

/ Magnus (också!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Nja, JiffyDOS var bara ersättningschip för själva kommunikationen med disk-drivarna (två chip, ett till datorn och ett till diskdriven). Däremot hade CMD andra tillbehör, bland annat minnesexpansion vill jag minnas. Jag importerade själv JiffyDOS från CMD och installerade i datorn. Nu sysslar ju inte CMD med C64-grejer längre, men det verkar fortfarande gå att köpa härifrån:

http://cmdrkey.com/index.html

(+ en massa annat godis!)

/ Magnus (också!)

Okej. Det var något med mitt minne kanske...
Hade bara för mig att JiffyDOS till C64 gjorde nåt med minnet.

Man kanske ska åka på nästa Floppy, snacka om nostalgitripp.

Mvh Magnus (vackert namn du har för övrigt)

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

har väll ca 10st gamla och nya modeller, samt några spectrum o lite annat okänt skit, typ 2000-3000 spel.
mkt rolig maskin, får se om jag orkar ta upp någon igen ur det dammiga källarförådet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hittade två stycken c64or i bildsalen när jag gick i högstadiet.

har dock aldrig upplevt dem själv, första datorerna jag kom i kontakt med var nog 286or.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2st C64or under mina tidiga dagar i livet.
Bandstationer och diskettstationer hade jag då ingen brist på allafall. Däremot så var jag mer intresserad utav min atari och min 386a(som senare i livet blev 486a när den kom till vettigare priser osv.)

Jag gav bort denna när mor och far sålde deras hus och jag skulle rensa mina grejer från deras vind.

Permalänk

Själv har jag en C64 av den nyare modellen med vitt skal, tre-fyra "brödburkar", en C128D (med plastskal, inte den senare modellen med metallchassi), en Amiga 500 med kickstart 1.3 och 512kB extra-ram, samt en Amiga 1200 "magic pack" som det tyvärr inte står Commodore på.

Sen har jag två 1541-drivar och en 1541-II + en seriekabel som jag använder för att skriva över diskfiler på gamla härliga floppydiskar och kör utan emulering. Mycket skrot blir det! Tillåmed en gammal SUN Ultra 30 har jag samlat på mig.. herregud.. tur att man är singel för tillfället.. annars fick man väl slänga allt...

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Huh saknar verkligen inte C64'an.. tycker Amigan knäcker den rätt hårt på nästan alla områden. Iofs har jag tröttnat rätt hårt på de flesta 8-bitare förrutom GameBoyen så jag är väl lite unik i det avseendet.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W