Inear hörlurar med MYCKET bas?

Permalänk
Medlem

Har själv kört med Sony MDR-NX1 ett längre tag och varit jätte nöjd ända till dem blev alldeles för slitna så koppartrådarna började titta fram. Otroligt missnöjd, ringde Sony Center och berättade om mitt problem. Skulle inte vara några absoluta problem då dem endast är 6 månader gamla att byta ut - gå till ditt inköpsställe så hjälper dem dig.

Väl på plats hos Teknikmagasinet så nästan hånar dem mig för jag vågar komma in med dem och säger direkt att de här tar vi inte emot som garranti! Jag är skepptisk till de svaret eftersom jag fick tillsvars från Teknikmagasinet här i närheten på drottninggatan att kom in så byter vi dom där åt dig vi är inte så kinkiga...

Är det jag som är ovarsam genom att ha mp3spelaren hängandes runt halsen varje dag och lyssna. Eller är dem helt enkelt inte dimensionerade för sony's egna spelare runt halsen? Står ingenting om maxvikt, hantering eller så. Endå gick kabelhöljet av och spelaren hänger i två koppartrådar.
-
Tvingade på Teknikmagasinet att ta dessa lurar till ett garranti-försök iallafall och köpte ett par Sennheiser CX300.
Första som jag reagerar över är passformen, här har Sony hemmaplan med sina ear-fit rings som träder in på ett smidigare sätt eftersom dem är mjukare. Fick till perfekt passform genom att köra med Sony's ringar på CX300
Basen utmärker sig varken mer eller mindre mot NX1, men på något vis upplever jag mer känsla och tryck i ljudet. Det är klarare samt mer riktigt. Speciellt på en hög ljudnivå. Vore de inte för Shure var slut hos leverantör hade dem varit ett givet val.
Hur mycket ska man tro på en säljare? Enligt honom är CX300 och E2C ljudmässigt identiskt enda tills man börjar komma riktigt högt i ljudnivå. Hade svårt att tro det, men men...

Kan klart rekomendera Sennheiser CX 300 med lite extra tillagd bas i EQ. Dom låter riktigt bra då för sina pengar iallafall!

Permalänk
Medlem

Hmm, minns att jag läst utvärderingar på andra Sony in-ear lurar, och att slits och går sönder rätt snabbt verkar tyvärr rätt vanligt

Jag är oxå tveksam till den där säljarens snack om att shure endast är bättre vid extremt hög ljudnivå.. Om det är sant så är jag glad att jag inte skaffade shure (har aldrig fattat de som drar på så örona håller på o blåser av)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag provat både CX300 och äger ett par Shure E2c kan jag säga att den där säljaren är full av sk*t. Det är skillnad redan på mycket låg ljudnivå. Shure är mycket mer detaljerad, man hör saker man inte hört tidigare med andra lurar. Att de skulle vara ljudmässigt identiska är ett idiotuttalande utan dess like! Förstår dock inte varför, ett par Shure är ju dyrare och borde genera mer klirr i kassan hos affären i fråga, så man tycker han borde rekomendera så dyra lurar som möjligt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

vill du ha bas??? då ska du vålja koss spark plugg för det är det ända dom har... går inte höra vad dom sjunger för all bas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

sennheiser lurarna är riktigt bra, rekomenderas, finns bara ett minus, en del vindljud vid utomhusanvändning, men hörs inte om man har lite volyme på...och det har man ju oftast

Permalänk

inearlurar != bas

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Eftersom jag provat både CX300 och äger ett par Shure E2c kan jag säga att den där säljaren är full av sk*t. Det är skillnad redan på mycket låg ljudnivå. Shure är mycket mer detaljerad, man hör saker man inte hört tidigare med andra lurar. Att de skulle vara ljudmässigt identiska är ett idiotuttalande utan dess like! Förstår dock inte varför, ett par Shure är ju dyrare och borde genera mer klirr i kassan hos affären i fråga, så man tycker han borde rekomendera så dyra lurar som möjligt.

Lite som jag befarade då, tack för informationen. Ska informera honom när jag hämtar mina lurar från service sedan. Jag frågade "Har du lyssnat med båda två?" - Ja jo självklart... Och sen kom snacket..

Synd att lurarna utgått ur sortimentet, annars hade jag köpt dom utan tvekan. Står inte ut med ett ljud som inte låter "rätt". :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Sennheiser CX-300 ser mycket lovande ut måste jag säga.
Har du testat dem? Isåfall hur är ljudet i dem?

Har nån annan testat dem?

jag äger ett par, dom e så underbara i öronen, basen e oslagbar.. klart mitt bästa köp inom ljud

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Sony MDR-EX71SL igår men vet inte riktigt om jag ska behålla dom. Lite skrikig diskant men basen tyckte jag ändå var ganska ok och diskanten går nog fixa ganska bra med EQ. Vad tycker ni andra som har dom?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Köpte ett par Sony MDR-EX71SL igår men vet inte riktigt om jag ska behålla dom. Lite skrikig diskant men basen tyckte jag ändå var ganska ok och diskanten går nog fixa ganska bra med EQ. Vad tycker ni andra som har dom?

Jämfört med dyrare lurar som d-JAYS som jag har så har 71orna svagare mellanregister, lulligare och otydligare bas. Men för priset är de helt ok men jag tycker personligen EP-630 är bättre i den klassen.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Köpte ett par Sony MDR-EX71SL igår men vet inte riktigt om jag ska behålla dom. Lite skrikig diskant men basen tyckte jag ändå var ganska ok och diskanten går nog fixa ganska bra med EQ. Vad tycker ni andra som har dom?

Jag tycker samma sak, diskanten är för vass, för screamy. Men men, som du sa så går det att fixa det om man har en bra EQ.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Så vilka ska jag köpa? Jag är ute efter en klart godkänd allaround inear hörlur för under 500 kronor. Jag är ingen superduperljudfantast så ljudet behöver inte vara klockrent. Creative EP 630 är mitt val just nu men jag kommer inte beställa min mp3-spelare och lurarna förrän imorgon så ni har fortf. tid att ändra mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Så vilka ska jag köpa? Jag är ute efter en klart godkänd allaround inear hörlur för under 500 kronor. Jag är ingen superduperljudfantast så ljudet behöver inte vara klockrent. Creative EP 630 är mitt val just nu men jag kommer inte beställa min mp3-spelare och lurarna förrän imorgon så ni har fortf. tid att ändra mig

frågan är väl inte vilken du med att bra allround ljud ska köpa.
tråden handlar om inear med MKT bas.

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Ja men jag frågade här eftersom folk har gått igenom säkert sex sju olika modeller. Hoppas du inte stör dig för mycket på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Så vilka ska jag köpa? Jag är ute efter en klart godkänd allaround inear hörlur för under 500 kronor. Jag är ingen superduperljudfantast så ljudet behöver inte vara klockrent. Creative EP 630 är mitt val just nu men jag kommer inte beställa min mp3-spelare och lurarna förrän imorgon så ni har fortf. tid att ändra mig

Ett bra val. Möjligtvis är CX-300 bättre, men i mitt tycke inte tillräckligt mycket bättre för att motivera prisdifferensen.

Permalänk
Medlem

Bara det at EP-630 har ett sjukt irriterande brus i bakgrunden hela tiden på grund av dess impedans :/ CX-300 är nog att rekommendera isf.

Permalänk
Medlem

nu har mina sony inear gått sönder. mycket passande till denna tråd.

lutar åt att testa sennheiser. men är även sugen på att testa budgetvarianten som creative har

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
nu har mina sony inear gått sönder. mycket passande till denna tråd.

lutar åt att testa sennheiser. men är även sugen på att testa budgetvarianten som creative har

Vilken modell är det som har gått sönder? Själv har jag nu Sony NX1. de funkar kanon än så länge. helt okej ljud för den prislappen. betalade 364 spänn för dom och det var de sannerligen värda

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

jag hade den gamla varianten ..
minns inte vad den heter mdr51 eller 71 nått sånt

kontakten har gått sönder

iof går d ju att löda. men kul att pröva nått nytt oxå

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
jag hade den gamla varianten ..
minns inte vad den heter mdr51 eller 71 nått sånt

kontakten har gått sönder

iof går d ju att löda. men kul att pröva nått nytt oxå

EX71 menar du?

jaja lurarna påfrestas ju ganska hårt så de ä väl inte så konstigt att de går sönder efter ett tag. Man sliter å drar i sladdarna. knölar ihop dom i fickorna. Om man bara är riktigt rädd om dom håller dom säkert mkt länge

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |