Permalänk

Nikon D50?

Jag har fått ett erbjudande på en Nikon D50
Nikon AF-S Nikkor 18-70 Objektiv.
2Gb Minneskort.
+ Kameraväska och alla tillbehör till kameran för 6000:-

Är det ett bra köp om jag vet att jag vill ha antingen Nikon D50 eller D70.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är den ny eller begagnad?
Är den ny får det definitivt anses som ett bra köp. Är den begagnad är det väl kanske ett lite mer normalt pris.
Objektivet är mycket bra (bättre än det 18-55 som den normalt säljs med i kit) och 2GB minne klarar man sig långt på.

Permalänk

begagnat. Är det ett bra objektiv eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det är ett bra objektiv. I början, när det var nytt på marknaden var det en del som inte var så nöjda med sina "kitobjektiv" till D70:n. Detta berodde antagligen på att efterfrågan var så enorm att Nikon fick problem med sin kvalitetskontroll. Numera verkar det inte vara något problem längre och om objektivet är köpt tillsammans med en D50 är det ingen större risk att det skulle vara ett måndagsexemplar.
Så om du läser om det på nätet och hittar negativa recensioner är det troligen på grund av det jag skriver ovan.

Här har du en test av objektivet ifråga:
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/131/ca...

Permalänk
Musikälskare

Inte så sljusstarkt objektiv men de funkar, inte f3.5 - f5.6 iaf...

Hmm ja du vet att du får f3.5 vid 18mm å f4.5 vid 70mm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

vilken är bäst en D50 eller en D70 ? är noll insatt i "kameror" men vet att pappa har en D70 iaf haha

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

D70 har mest finesser, men kräver att man sätter sig in lite mer i kameran och dess inställningar om man vill ha bilder direkt ur kameran som är klara för visning/utskrift. D50 är, som standard, inställd för att ge mer färdigprocessade bilder och D70 för att ge ett bra råmaterial för att själv efterbehandla sina bilder.

Jag har skrivit en sammanfattning i denna tråden på fotosidan.se.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5132...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeter
vilken är bäst en D50 eller en D70 ? är noll insatt i "kameror" men vet att pappa har en D70 iaf haha

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/

jag köpte en D50.
Är mycket nöjd med den.

Permalänk

Låter bra, men säger ni att man inte ska använda det objektivet som följer med i kittet?alltså 18-55mm.
Tänkte börja fotografera utan zoom för att lära mig alla grunderna med en SLR kamera.
Tänkte istället kanske satsa på ett D50 hus och ett 50mm 1.8 objektiv för ca 1300:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

18-55:an är okej, men inte lika bra som 18-70:n.
Jag tycker definitivt inte att du enbart ska köpa med 50/1.8. Det är förvisso ett väldigt trevligt och prisvärt objektiv, men användningsområdet är begränsat, särskilt på en digital systemkamera. Om du avser köpa kameran med enbart ett fast objektiv bör du hellre välja ett på 28 eller 35mm istället, IMO. Nikon AF 35/2 eller 28/2.8 tex. Sigmas 30/1.4 eller 28/1.8 kan åxå vara alternativ.
Jag ser dock inte varför du inte skulle köpa en zoom. Du kommer att lära dig mer om du kan variera brännvidden. Det finns nämligen inget som heter "zooma med fötterna", som man så ofta hör. Om man förflyttar sig förändras perspektivet. Det gör det inte om man ändra brännvidden, utan då ändras utsnittet istället. Två helt skiljda saker alltså.
Dessutom ger en zoom dig en liten hum om vilka brännvidder du gillar och då kan du ju köpa ett eller flera fasta objektiv sedan, på dessa brännvidder.

18-55:an är som sagt inte dålig och jag tycker helt klart att du ska prioritera den framför en 50/1.8 om du inte har råd med båda två.

Permalänk
Musikälskare

Lite sugen på en 5D

Nikon ligger inte mig i smaken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

18-55 är, som dumbo sa, inte alls ett dåligt objektiv. Det finns givetvis bättre objektiv men är man nybörjare så är det mycket enkelt att använda och lära sig med.